Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Tänka på vid köp av RXT? 15 år 2 veckor sedan #27127

• jockea
  • jockea Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag är mycket seriös spekulant på en RXT från 2007 med 70 timmar på mätaren.
Tacksam för tips ev. fel och brister som är vanliga dessa modeller samt vad man ska kolla extra noga på eller lyssna efter vid provkörning och besitkning av maskinen.
Tack på förhand!
/
Jocke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Tänka på vid köp av RXT? 15 år 2 veckor sedan #27129

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det är väl denna maskin du är intresserad av.
www.blocket.se/ostergotland/Seadoo_RXT_2...1&w=3&last=1

Priset ligger nog ganska rätt för den nu när han sänkt det. Gör ett lite utdrag från Saths-performance hemsida om råd vid köp där Thomas skrivit detta.

Skall köpa en SEA-DOO, vad bör jag tänka på, vågar jag köpa en med kompressor?

SVAR: Långt svar :-)

Det finns en del att tänka på vid köp av alla vattenskoter, inte bara seadoo. VIKTIGT, provkör alltid din maskin!! Kontrollera skicket på skrovet, det finns alltid lite repor under men det man skall titta efter är större skador såsom flisor som gått av eller revor. Leta även efter större sprickor.
Man kan laga gelcoat men det är lite jobb.

Kontrollera så att maskinen inte är stulen, fråga efter tidigare kvitton odyl. be att få se kvitto på att maskinen är servad, vi på SATHS lämnar alltid ett serviceprotokoll efter varje service, nyare seadoo 2010 och framåt har även en servicebok. Blinkar "MAINT" i displayen så är det dags för service. Lägg i maskinen i vattnet och kolla så att den inte tar in vatten, starta och låt den gå på tomgång, den skall gå jämt och ligga stabilt på c:a 1800varv/min, något högre när den är kall.
När du accelererar så skall den svara snabbt och dra iväg bestämt, den får inte varva "ur" till varvtalsstoppen, Kolla att VTS och annan elektronik fungerar. Motorn får ALDRIG ALDRIG ALDRIG stanna efter man släpper gasen efter t.ex. fullgas. Gör den det tappar man styrförmågan totalt. Efter provkörning tar man upp maskinen och lossar bottenpluggarna, har man kört "normalt" skall det inte finnas vatten i skrovet.
Modeller med kompressor såsom SEA-DOO, Kawasaki och Yamaha skall man vara observant med. Modeller utan kompressor kan man lätt köra 400-600 timmar med vanlig service underhåll. En modell med kompressor kräver noggrannare service. Dock skall det tilläggas att en SEA-DOO 4-tec med kompressor som är uppdaterad med rätt kompressorringar och eventuellt renoverad vid 100 timmar är ett mycket stabilt och bra val. Man får en bra maskin med mycket prestanda.

Där har du lite att börja att läsa, för övrigt så är just den modellen en av de snyggare som gjorts av Seadoo.

/Robban

Re: Tänka på vid köp av RXT? 15 år 2 veckor sedan #27175

• jowel
  • jowel Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
en av de snyggaste skotrarna helt klart

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.046 sekunder