Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23521

• wake
  • wake Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Kom precis hem med min seadoo gtx 155 hk 2004 från verkstad då dom har programmerat in en ny ecm "styrbox" i den..

Killen som programmerat den sa att mitt batteri inte var det bästa och att varningslampan blinkade, han kunde inte se några felkoder på datorn och han trodde det var låg nivå med bensin, två sträck..

Glad och nöjd körde jag hem och tänkte att jag måste ju testa den efter en sommars skruvande, tankade skotern på vägen hem, sjösatte, startade och såg att den röda lampan fortfarande blinkade och efter nån minuts körning börjar den larma "12V HI" i displayen, tänkte att ok, det är väl batteriet som strular..
Körde lugnt en stund och sen testade jag att plana ut lite försiktigt ett par ggr och efter ha gjort de börjar den illtjuta och visa "OIL" i displayen och börjar bluddra när jag hade den i planing, stannade motorn och startade igen, inget larm i displayen förutom den röda blinkande lampan och när jag gasar på igen larmar den oil igen och börjar bluddra!!

Håller jag den under 3000 varv nånstans varnar den inte för oil.

Vad kan det vara, kollade nivån på oljestickan och det var inom gränserna, kan det vara lågt oljetryck?

Vad står 12V Hi för?

Tacksam för all hjälp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23524

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Byt batteri, med ett dåligt batteri i ett modernt elsystem kan du få skitknepiga felkoder.
Eller testa att ladda det fullt (jag säljer billiga laddare i köp/sälj forumet) och testa en repa med nyladdat batteri.
Ett batteri håller sällan mer än tre-fyra år och underhållsladdar man inte det på vintern så håller det ännu kortare tid.

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23525

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member

Chrisse6 skrev: Byt batteri, med ett dåligt batteri i ett modernt elsystem kan du få skitknepiga felkoder.
Eller testa att ladda det fullt (jag säljer billiga laddare i köp/sälj forumet) och testa en repa med nyladdat batteri.
Ett batteri håller sällan mer än tre-fyra år och underhållsladdar man inte det på vintern så håller det ännu kortare tid.

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

Jasså är det så känsligt..
Killen på verkstaden trodde de var nån slags kortslutning i batteriet, han hade problem att få sin laddare till att börja ladda bara men till slut funkade det och batteriet var fulladdat när jag hämtade skotern och en timme senare testkörde jag den i sjön så det var ju så fulladdat det bara kan bli, de tråkiga är ju att ett batteri är så jäv.. dyrt, nästan 1800:-

Måste man köpa original batteri eller går det bra med ett billigare batteri bara att det är samma ah mm?

I vilket fall så får det bli nytt batteri till att börja med

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23526

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member
Har läst lite här på forumet angående det där med att den varnar för oil och det verkar visst vara vanligt att oljetrycksgivarna går sönder, kan det stämma? eller kan det vara batteriet som strular till de.. :?

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23543

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Wake skrev:

Chrisse6 skrev: Byt batteri, med ett dåligt batteri i ett modernt elsystem kan du få skitknepiga felkoder.

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

Killen på verkstaden trodde de var nån slags kortslutning i batteriet, han hade problem att få sin laddare till att börja ladda bara men till slut funkade det och batteriet var fulladdat när jag hämtade skotern och en timme senare testkörde jag den i sjön så det var ju så fulladdat det bara kan bli, de tråkiga är ju att ett batteri är så jäv.. dyrt, nästan 1800:-

Måste man köpa original batteri eller går det bra med ett billigare batteri bara att det är samma ah mm?

jag köpte ett GEL batteri på Biltema! 700:-

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23544

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vad har du för batteri så ska jag kolla vad jag kan hitta åt dig?
Jobbar med motorcyklar och det är samma batteri. Yuasa är det batteri som håller minst dålig kvalité. Alla batterier har blivit sämre dom senaste åren pga miljöpartiet (tänk på det när ni röstar). kan även vara oljetrycksgivaren, men då du tydligen har dåligt batteri så måste ju ändå byta, så börja med det.

/ Chrisse

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23559

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member

strandraggarn skrev:

Wake skrev:

/ Chrisse
www.italiabikecenter.com

jag köpte ett GEL batteri på Biltema! 700:-

Hur många ah var det på?

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23591

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Strunta i vad han har i sin maskin. Han kanske har en kraftigare generator och därmed ett större batteri. Gå efter vad som står i rek listorna.

/ Chrisse

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23626

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
jag köpte ett GEL batteri på Biltema! 700:-[/quote]

Hur många ah var det på?[/quote]

de var 16ah om jag inte minns fel, hört fler här på Guppa som kör på de.

vad har du i nu?

Re: Nya problem med GTX! 15 år 7 månader sedan #23627

• zakski
  • zakski Profilbild
  • New Member
  • New Member
Låter som oljetrycksgivarn hade samma problem i sommras med min RXP

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.075 sekunder