Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23118

• j.åberg
  • j.åberg Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,
jag är verkligen inte bra på motorer och sånt där så jag behöver svar från er kunniga 8-) .
Jag har en seadoo rxt 05, som jag inte servat alls sedan 2008 (då bytte man olja, filter och tändstift).
Har bara varit ute och kört 3 gånger i sommar och senast jag skulle starta så ville den knappt gå igång, utan jag fick köra startknappen och lite gassamtidigt och då startade den (antar att stiften är lite risiga).

Den har gått 87timmar.

Behöver jag göra någon service i år (tror inte jag kommer köra något mer i år), eller kan jag lika gärna vänta tills nästa år och kan jag lika gärna vänta till jag kommit upp i 100timmar?

jätte tacksam för svar

mvh Andreas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23120

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
13 timmar är ganska mycket att köra så skulle nog rekommendera en service.
Men du kan gott vänta tills nästa år och göra den innan du tar första turen.

byt olja, oljefilter och stift.

100h servicen däremot är ganska omfattande, med bland annat renovering av kompressorn
RXP 2004, Riva steg II

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23121

• j.åberg
  • Senior Member
  • Senior Member
vad innebär renovering av kompressorn? (bytte kompressorbrickorna förra året)

skönt att jag iaf kan vänta till nästa år med servicen, känns som om jag misshandlat min kära rxt då jag inte gjort någon service på 2 år nu

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23122

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Ett tips är att du gör servicen nu till vintern då kö tiden på verkstäderna är lite kortare nu efter säsongen, plus att motorn mår aldrig dåligt av en service med ny ren olja batteriet måste ju även de underhållas med jämn laddning och har du inte bytt batteri förr på maskinen så börjar det nog bli dags.
/Robban

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23124

• chrisse6
  • chrisse6 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Anledningen till att den är svårtstartad kan vara gammal bensin. Oljeservice gör man alltid på hösten. det bildas syror i oljan när man kör och dom kan angripa lagerytor i motorn när den står still länge, så därför är det alltid bäst att byta olja på hösten. Försök att få tag i Shells bensinkonservator inför sista turen du tar med skotern. Den konserverar ditt bränslesystem, och gör så att bensinen inte fäller av under vintern. Bensin är färskvara och skall inte användas efter ca 3 månader i tanken.
/ Chrisse
www.ducatiiarboga.se

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23125

• j.åberg
  • Senior Member
  • Senior Member
batteriet laddar jag alltid under varje vinter, men det kanske ändå snart är dags för ett nytt?

tack för alla snabba svar :winner:

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23127

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
batteriet behöver inte bytas så länge det funkar, men om det är på väg utför så kan det gå ganska snabbt.

Sätt batteriladdaren på RECOND. Det rekonstruerar batteriet till viss del.
Mäter du sen 13-14 volt på batteriet så är det i tillräckligt bra skick för att behållas.

Sen 100h servicen så byter man axel, lager, brickor, packboxar mm i kompressorn. (förutom dom vanliga grejerna som olja, filter, stift)

lämnar du in den tar dom väl 9-10k för det.

Gör du det själv kommer du väl ner till 4-4,5k
men om du som du säger inte kan något om motorer är det ju inget jag rekommenderar att ge sig in på
RXP 2004, Riva steg II

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23128

• j.åberg
  • Senior Member
  • Senior Member
haha nej jag lär inte göra det själv :)

men jag tänkte på det, om jag nu gör service snart och sen ska jag göra 100h service efter endast 13 timmar körning, ska jag behöva byta olja/filter/tändstift så tight inpå?

och sen har jag redan bytt brickorna i kompressorn, kostade ju nästan 2500kr bara det, så 100h servicen borde ju inte bli så farligt dyr om man skippar brickorna/olja/filter/tändstift?

Re: Undrar lite kring service av min RXT 15 år 7 månader sedan #23130

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

and-one skrev: haha nej jag lär inte göra det själv :)

men jag tänkte på det, om jag nu gör service snart och sen ska jag göra 100h service efter endast 13 timmar körning, ska jag behöva byta olja/filter/tändstift så tight inpå?

och sen har jag redan bytt brickorna i kompressorn, kostade ju nästan 2500kr bara det, så 100h servicen borde ju inte bli så farligt dyr om man skippar brickorna/olja/filter/tändstift?

nja, du gör som du vill. det finns dom som förespråkar att man oavsett timtal alltid servar en maskin innan säsongen. Men jag gör det tex inte.

Det är antagligen inte speciellt mycket dyrare att byta brickorna också. Dom sitter ju på axeln som byts, så det är inte mer jobb för den som gör det.
Sen säljs ny axeln, brickor osv i ett kitt. så om du bara vill köpa dom andra grejerna utan brickor får du köpa det löst, och blir antagligen dyrare än att köpa hela kittet.

Sen när man ändå har isär skiten känns det brottsligt att sätta ihop det med gamla brickor.
RXP 2004, Riva steg II

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.080 sekunder