Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Seadoo XP hugger 15 år 8 månader sedan #21936

• ribbanracing
  • ribbanracing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej min seadoo Xp har börjat betett sig skumt. När jag åker och står på rakt fram fullt så tappar den orken, börjar gå ojämt som om den inte får soppa vad vet jag. och ibland bara tvärhugger de och dör. så jag åkte direkt in och plocka upp den.
Jag kollade stiften och dom är gyllenbruna närstan lite gråa i tonen. inget konstigt. men innan hade jag denso stift som motsvarade B8ES i och då sota den? nu kör jag med BR8ES.
Felet bara uppkom helt plötsligt.
däremot är den väldigt kinkig vid start. den startar inte riktigt på ena cylindern föräns jag varvar till. och ryker väldigt när den startar. den surar igen på nåvis, men bara vid start. Hur ofta blir det tjall med förgasarna?
eller kan de va nått annat?
vill ju inte att den ska nypa/skära.

Mvh Ribban
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255
Seadoo XP -01 och 98 såld!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo XP hugger 15 år 8 månader sedan #21943

• jooko
  • jooko Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
har precis samma fel på min. som du beskriver.

har du kollat filterna i förgasarna?

mvh

Re: Seadoo XP hugger 15 år 8 månader sedan #21959

• ribbanracing
  • ribbanracing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja jag gjorde det idag. rev förgasarna och inget som va fel eller skitigt :(
Däremot så talade jag med TH watersport på gotland idag. han fråga hur mycke olja jag körde. och jag blandar 3-3,5% i tanken. har ingen olje pump. men det va på tok för mycke. Så jag tog bort mina avgasportar och de va galet kladdigt. sen upptäkte jag också fukt/vatten. det var vatten droppar på dom som satt i oljan. så jag har vatten i maskinen. så det blir att tömma tanken. och i värsta fall blir det la att lyfta cylindrarna och byta kolvringarna. dom kan ha börjat kärva.
Hur beter din sig då?
lyft bort dina avgasportar. dom som avgasventilerna sitter på.

Mvh Richard
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255
Seadoo XP -01 och 98 såld!

Re: Seadoo XP hugger 15 år 8 månader sedan #21973

• jooko
  • jooko Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
hej!

jag har rensat mina förgasare 3ggr. första gången så va filterna i förgasarna väldigt väldigt smutsiga.

sen har jag läst på dem utländska forumen att har man dem gråa bensin slangarna kan detta va ett väldigt problem. skall man byta direkt.

Min är väldigt skum. går väldigt jämt på idle och jämt och fint upp till 4130rpm om jag då rör gasen mer så är det bara som en farthållare. skotern går inte ens upp i plan.

MEN står jag på land med vatten inkopplat så kan jag varva väldigt mycket mer.

mina avgasportar är nya med packningar och dem gummi damaskerna samt oringar runt dem och "skedarna" är nya. men lika där den ena är kladdig.

Kör på 4% olja. min motor är istortsett ny med kolvar , lager , packningar , borrning av cylindrar till överdimition ,

Jag tror att vi båda skall beställa ett renoverings kitt till våra förgasare och montera? kan ju vara packningar som har gått..

btw har du gjort rent dina förgasare med brakecleaner? detta avböjer alla ifrån andra forum där jag läst.

uppfölj gärna.

mvh

Re: Seadoo XP hugger 15 år 7 månader sedan #23660

• supradj
  • supradj Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tjenare!

Ni får gärna följa upp Jooko och ribbanracing om ni har hittat felet/felen och skriva vad ni gjort åt det här.

Jag har precis samma fel på min RXDI maskin (samma motor fast insprut) har hittat fukt/vatten på ena rave avgasporten och funderar på om det bara är fukt/vatten i olje eller bränsle tanken eller om jag har en vatten läcka någonstans, då jag bara har fukt på ena cylindern så borde det ju isåfall sitta i toppen eller tidigt i grenröret eller cylinderkanalerna.

Tack på förhand!
Kör en RXDI -02

Re: Seadoo XP hugger 15 år 7 månader sedan #23852

• frimodig
  • frimodig Profilbild
  • New Member
  • New Member
att det är fukt på avgasportarna behöver inte betyda att det läcker, det kan vara kondens från avgassystemet som går upp. hade en gammal gti när ja var yngre, och körde på 3-4 % olja på den för det hade min morfar sagt att man skulle göra på en gammal maskin. den maskinen gick aldrig riktigt bra. dessa maskinerna är gjorda att gå på max 2% olja inte mer inte mindre. kör man på för mycket olja sotar stift kolvringar och dyligt. kör inte på mer än 2%

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.058 sekunder