Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19345

• freddew
  • freddew Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Var ute och tog premiärturen på skotern i fredags. Allt gick bra ända tills jag skulle backa ut från stranden där den vi utgick infrån, var ganska djupt. nästan en halv meter där jag började, men trots det så sög skotern in en sten som kilade fast sig vid impellern. Är jätte dålig på vad allt heter på vattenskotern så jag kan inte förklara så bra.
Det hela slutade iaf med att jag fick riva ned allt bak på skotern, så pass mycket att jag satt med impellern samt dess "hus" i knäet för att få bort stenen.

Den enda frågan i det hela jag har är vilken olja det ska vara i "koppen" där impellern sitter, var tvungen att skruva bort den för att kunna ta i och vrida impellern så att stenen lossnade.

Det var knappt nån olja som rann ur där utan mer lite vatten blandat med gamla oljerester, alltså jätte lite.

Men visst ska det vara olja i den?
Och hur viktigt är det att täta när man sätter tillbaka allt?
Sea-Doo RX DI -00 Millenium Edition | Sundsvall |

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19346

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
ja det skall vara en blå pumphusolja som går att köpa från olika butiker, kolla vart den närmaste auktoriserade seadooverkstad ligger. jag använde alltid seadoo original olja.

om det va vatten i den gamla oljan så kolla att o-ringen är hel oxå

mvh roger

Re: Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19347

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
hej man lär sig av sina misstag=)
lägga i backen och backa på 0.5 meters djup är inte OK
det är inte ens ok på 0.9 meter.. knappt vid 1.0 meter heller..

så fort du backar å gasar minsta lilla så rekommenderar jag 2.0 meter till botten...
har du någonsin känt på vattenstrålen ??? ((((inte för att man ska göra det) men om du råkat känna kraften som blir av vatten jeten så får man bättre förståelse vilka krafter man har att göra med...
att en sten flög upp i din impeller när du backade på 0.5 meter är inte ett dugg konstigt.. det är snarare helt sjukt om du klarar dig från det!!!

nu till din fråga..
finns på you tube att söka upp en snubbe som mekkar just dessa delar du sitter med i knät, han berättar om den där koppen och oljan samt packningar i film klippet.

han mekkar iof på en Changing pump oil in vintage sea-doo part 1of 2
sen om du behöver ritningar över din skoter så kan du gå in på denna sida

seadoomanuals.net/manuals/2000-seadoo.php
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19351

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Glöm inte kolla om slitringen tagit skada.. känn på ytan och mät ev. spel.. det ska vara max 0.35mm

Re: Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19354

• freddew
  • freddew Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Tack för alla bra tips, allt har klarat sig som tur är, slitringen ser fin ut, efter några tips av en lokal importör av vattenskotrar så hälde vi i en skvätt 75W90 olja (gick i ganska mycket..) och skruvade ihop allt. Vid provkörning så gick vattenskotern som den ska.

Men ska ändå riva ner allt och hälla i rätt olja tänkte jag. Enligt sprängskissen så skall det vara tätning på näst intill varenda skruv och bak vid jeten, så hur viktigt är det med det? oringen satt tätat med silicon eller loctite när jag plockade isär den iaf. Hur mycket olja skall man fylla i koppen där?
Sea-Doo RX DI -00 Millenium Edition | Sundsvall |

Re: Sten fastnade i impellern 15 år 9 månader sedan #19356

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
ja jag la på loctite på alla skruvar iaf eftersom det blir vibrationer så vill man ju inte att något skall lossna.

jag hade bara en o-ring och jag tror inte att det skall förekomma någon silicon på o-ringen, det kan ju vara därför det va vatten i oljan för att o-ringen var dålig och dom då har försökt täta med silicon,

byt o-ring till konan samt dom två små ringarna högst upp på jetpumpen oxå, sen är det bara att fylla på, som du säkert såg på filmen så är det en nivåplugg som man fyller igenom så man får fylla på tills det rinner över lite, sen vänta lite så det sjunker undan o sen fylla på mer igen, gör så tills det är fullt det gjorde jag med min xp -98 iaf o det gick bra.

mvh Roger

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.062 sekunder