Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18865

• dufva
  • dufva Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Tjenare, tog för 2 dagar sen ut skotern på årets premiärtur och efter 15 minuter gick VTS sönder. Säkringen var trasig, så jag bytte ut den och körde en gång till.. Samma problem, men säkringen var hel när jag kom in. Finns det några andra möjliga problem än att VTS-modulen är trasig? Känns inte så kul att vänta flera dagar på att närmsta reparations-ställe ska få in en sån modul.
Att ta det lugnt på sjön innebär att du är lugn när du passerar båtar med gasen i botten.

RXP 215 -07

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18889

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tjena.

Jag ska hjälpa en kompis ang detta. Det finns två trådar sedan tidigare. Har dock inte kommit så långt med det hela. Vi misstänker att motor eller axel i VTS,en kärvar. Då ryker säkringen. Kan vara pga läck i packningen genom skrovet.
Om du hittar felet, så skriv gärna och berätta. Lite bilder också.

www.guppa.se/index.php?option=co ... f=2&t=2235

www.guppa.se/index.php?option=co ... f=2&t=2245

Lycka till.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18904

• dufva
  • Senior Member
  • Senior Member
Att ta det lugnt på sjön innebär att du är lugn när du passerar båtar med gasen i botten.

RXP 215 -07

Re: VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18912

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Min Vts pajjade när jag kopplade batteriet åt fel håll :mad2: Men då var det Vts "modulen" som sitter inbakad i hela Vts anordningen.
Men ta bort vts kåpan och skruva bort motorn och testa att köra den på ett bil batteri eller likn. Då ser du om den är hel, och när du ändå har motorn borta så kolla om du kan skruva stången som annars motorn driver för hand så ser du om den har fastanat i ett läge, funkar den så se till att smörja de rörliga delarna med fett.

Ang sladdarna så är det två kontakter och ligger längs med skrovet i höjd med spjälet men lättast att hitta vilka det är, är att följa de två svarta tjocka babel stammarna från vts:en.

Du kan också kolla om det kommer ström till vts motorn från + och - kabeln när du trycker på knapparna.
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18916

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej,
vet inte om det kan hänga ihop men på min rxp -06:a så gick motorn åt fel håll, när jag tryckte ned på knappen så gick mätaren upp i displayen o konan rörde sig upp och körde man den då i ändläge så fastnade den.

det jag gjorde då var att ta bort vts kåpan i motorrummet så man såg motorn och sladdarna
sen tog jag isär dom två kontakterna (runda hona+ hane) och skiftade dom med två förlängningskablar som test, (byglade dom hane mot hane och hona mot hona)

då gick vts:en ner när man tryckte ner så motorn gick helt enkelt åt fel håll innan o hakade upp sig.

jag klippte då av sladdarna o använde riktiga smälthylsor o skarvade på dom och den fungerar perfekt nu.

jag tror att färgen på kablarna var grön/blå och blå men jag är inte säker

mvh Roger

Re: VTS-problem.. 15 år 10 månader sedan #18926

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
om de är en Rxp så kan du behöva ta bort den övre kåpan alltså plasten under sadeln då kommer du åt mycke bättre! kablarna sitter under insuget till kompressorn var och skruva lite idag så jag kollade vart dom satt är ganska knepiga att komma åt! men sök där under insuget så hittar du dom!

Re: VTS-problem.. 15 år 9 månader sedan #18964

• dufva
  • Senior Member
  • Senior Member

Ante_183 skrev: om de är en Rxp så kan du behöva ta bort den övre kåpan alltså plasten under sadeln då kommer du åt mycke bättre! kablarna sitter under insuget till kompressorn var och skruva lite idag så jag kollade vart dom satt är ganska knepiga att komma åt! men sök där under insuget så hittar du dom!

Tror du att du kan ta lite bilder? Jag har aldrig tidigare kollat riktigt under sadeln, så har ingen aning om vad jag ska leta efter öht. Fick bort den lilla plastgrejen övanför cylindrarna (?) men som sagt vet jag inte vad jag ska göra :)

RXP 215 -07

Re: VTS-problem.. 15 år 9 månader sedan #19009

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det låter som att du bör lämna in skotern till en som kan, om man inte ens kan hitta kontakterna till VTS:en så är det nog ingen ide att du skruvar på den där ;)
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: VTS-problem.. 15 år 9 månader sedan #19019

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja men hallå inte plast grejen ovanför cylindrarna utan plastkåpan som sitter under sadeln hela övre delen bak på skotern som sitter runt motorn under sadeln den sitter på fem stora insex skruvar en är under seadoo märket bak två fram och två innanför plasten sen kollar du under slangen där luften kommer in i kompressorn den är först i gummi sen övergår den till plast och följer motorns sida framåt på skotern de är så enkelt så en 10åring borde klara av de kolla sen kontakterna där under! men klarar du inte av det så lämna in den ist för att förstöra allt

Re: VTS-problem.. 15 år 9 månader sedan #19052

• dufva
  • Senior Member
  • Senior Member
Jodå, blev lite förvirrad bara då den enda plastkåpan jag tänkt på är den som sitter över cylindrarna. Skulle ringa imorgon och se om de fått in en vts-modul, då åker den in.

RXP 215 -07

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.068 sekunder