Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18316

• flaskan
  • flaskan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan. när jag var ute och åkte förut kom det ett långt pip och check engine lampan började blinka. Det gick inte att varva mer än 5000 varv efter det. Lät den stå en stund och provade lite försiktigt igen och samma sak igen. Någon som har något förslag på vad det kan vara, fick ingen felkod i displayen. Det där med varvtalet tror jag själv är för att skydda motorn, men förslag tack :)

Tack på förhand :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18319

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag är inte haj på GTX, men har den kompressor? Har du otur så är det kompressorbrickorna som har pajat och du har ett kompressor ras framför dig. Jag skulle ta den till en verkstad innan jag startade den igen. Hade precis samma symtom minuten innan mitt första ras på en RXP 2006. Den tappade varvtal och pep (jag såg inte CHK ENGINE då). Jag fattade inte varför utan prövade att stänga av och starta skotern igen. Efter någon minut dog den och ville inte starta igen. Det slutade med en stor och dyr reparation.

Att den går på lägre varv/fart är för att den gått in i "Limp home-mode". Dvs ett läge där den bara ska ta dig till land så att du kan ta upp den till verkstad i princip.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18343

• flaskan
  • New Member
  • New Member
ja det är kompressor. Vi ringde Nivado imorse dom trodde det var någon oljetrycksgivare. När jag gick ut imorse och kollade i motorn hade det läckt ut kanske en halvliter olja :S får försöka kolla vart det läcker.

Re: Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18344

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Flaskan skrev: ja det är kompressor. Vi ringde Nivado imorse dom trodde det var någon oljetrycksgivare. När jag gick ut imorse och kollade i motorn hade det läckt ut kanske en halvliter olja :S får försöka kolla vart det läcker.

Jag hade just det problemet på min RXT-05 och då byte jag oljetrycksgivaren och felet var borta efter det, däremot så hade jag ingen olja i kölsvinet vilket jag tycker låter lite oroande du bör nog kolla upp det per omgående.
/Robban

Re: Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18350

• flaskan
  • New Member
  • New Member
Okej :S Ja det värsta är att jag precis köpt den med, någon som vet vad som händer om dom skulle fyllt i för mycket olja? kan det spränga en packning?

Re: Seadoo GTX s -05 Check engine lampa 15 år 10 månader sedan #18441

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
Jag va med om en väldigt tråkig sak förra våren efter en deåligt utförd service.

Jag va ute å körde å det började pipa å varvet gick ner som du beskriver. Det visar sig då att jag ahr olja i hela motorummet och ett sprucket oljelock.
Dem som servat skotern hade då satt dit oljelocket fel och när jag laddade på så höll inte det tätt för trycket och sköts i bitar ist. Kostade mig ny olja, oljelock, oljetrycksgivare så drygt 2000 kr slutade jag på.

Mvh/
Erik
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder