Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18168

• olleskalman
  • olleskalman Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!
Nu är det så att jag varit och kollat på en vattenskoter jag funderar på att köpa (min första vattenskoter), det är en Sea doo RXP 215 årsmodell 2007.

Jag var och kollade på skotern för några dagar sen och den såg ut att vara i nyskick tyckte jag, den hade endast gått 16 timmar enligt mätaren.

Nu till min fråga, hon som sålde den sa att den var köpt på en marina i norra Sverige. Men efter att jag tog serienummer och gjorde lite research så visade det sig att denna marina som hon sagt att hon köpt ifrån inte hade sålt den. Jag kollade också med försäkringsbolaget och det visade sig senare när dem trackade serienummret att den var importerad från norra miami.

Dock så när jag påpekat detta så gjordes en reaserch från hennes sida och enligt henne så var den importerad från Kanada.

Vilket fall så tyckte jag att skotern var i toppskick och jag talade även med firman som hade servat dem under säljarens ägo.

Men om den har varit importerade från Kanada, kan jag då lita på att den bara gått 16 timmar? Kan man byta databoxen i dem och nollställa allt samt är detta vanligt? Det som jag funderar på mest är om det kan vara någon hyrskoter som gått hela dagarna och som det sen bytts "box" på för att sedan exporteras.

Vad säger ni som är insatta i ämnet?

Jag har serienummerna om nån här vet hur man trackar skotrarna och skulle vilja hjälpa, då jag har två uppgifter just nu. Ni kan vell skicka mig ett PM då jag inte vet om det är tillåtet att skriva öppet här.

MVH
Olle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18171

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Oj en kvinna som ljuger.. -Håll dig borta :-D

Nä skämt osidå någon hyrskoter är det med 99% säkerhet inte, då Rxp:n och andra kompressormaskiner oftast inte gått som hyrskotrar.
Sen om det hade varit en hyrskoter så skulle du oavsett tidigare erfarenhet sett att den varit en pga av det risiga skicket som majoriteten är..

Ta med dig någon som har erfarenhet av skotrar som får syna den.

Och för att svara på din fråga angående timmar så ja med ny databox/mätarhus så kan du få andra timmar..

Lycka till!

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18189

• jonash
  • jonash Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vad hade hon för pris på skotern?

mvh

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18192

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Att skotern faktiskt gått 16 timmar på 3 år tycker jag låter vääääldigt konstigt. Mest troliga är att de bytt mätarhuset av någon anledning. Över 16 timmar gjorde ju jag på första två veckorna. :-D Sen borde det gå att se skick i övrigt (impeller, skrovets utsida, motorn och motorrummet). Ser allt väldigt fräscht ut så är den antingen välskött eller snålkörd.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18205

• olleskalman
  • olleskalman Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

sweanton skrev: Vad hade hon för pris på skotern?

mvh

Annonspriset var 110 000. Men hon sa vid träffen att det går att diskutera. Sedan tycker jag att det borde ju gå att prutas på ganska rejält när detta uppdagades, vad borde ett lämpligt pris vara?

Hur kollar jag impellern? Vad ska jag kolla efter?

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18207

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
110tkr tycker jag är lite överpris. Om den varit en 2009:a så kanske.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18212

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
110 tusen för en 3 år gammal maskin.... asså enligt henne är den säkert värd pengarna om nu 16 timmar är sanna timmar å inte fejkade...
Men enligt en köpares prisbild så skulle den skotern ligga på 85-95 tusen kronor...

Impellern kollar du genom att antingen lägga dig under ksotern å med en lampa lysa in i pump tunneln å kolla om du har en springa mellan impeller bladen och slitringen..
det ska inte vara något glapp där... om det är det så behöver du byta slitringen för att få mer axx i skotern.. impellern ser du med blåtta ögat om den har HACK eller är deformerad från sten å skit...

skickar en ibld på min kawasaki ultra 250 impellerslitring. som enligt mig är i topp skick.

DSCF1528.jpg
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Första köp, Sea doo RXP 215 15 år 10 månader sedan #18217

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
16 timmar på 3år är väl inga konstigheter:) inte alla som är så ivriga med körning som vi :lol: helt seriöst.. ta och kolla upp maskinens skick.. man ser fort lite märken här o där när skotern gått lite timmar..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.068 sekunder