Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17605

• wake
  • wake Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hallå alla kunniga!

Jag har ett mycket jobbigt problem som inte ens en seadoo verkstad reder ut att fixa så därför vänder jag mig hit om nån kanske vet eller haft samma problem.
Skotern är en seadoo gtx 155hk wake 04a
När jag köpte skotern rök den nåt oerhört både svart å blått, rev ner motorn och såg att ena kolven var kolsvart uppe på, kollade ventiltätningarna och hittade en trasig på just den där den svarta kolven satt, kollade även efter repor i cylindern, kollade kolvringarna på just den svarta kolven och tyckte allt såg ok ut, mätte dock inte upp något.
Köpte 12 nya ventiltätningar, toppackning och satte ihop den, SAMMA PROLBLEM!!
När man startar ryker det en del blått sen övergår det till svart, kan ju vara dåliga oljeringar som läcker lite i början men det svarta vill jag ju ha det till att de är bensin.

Vad kan det vara, motorn går mycket ojämt och varvar inte ut, går inte på tomgång heller, stiften är blöta när jag kört lite men det luktar inte mycket oförbränd bensin heller.

Kan oljeringarna vara slitna och läcka igenom även om det är ganska ok komp, ca 9-10 kg har jag för mig

Vad är det som styr mängden bränsle som spridarna ska skicka på, nån givare som kan vara kass?

Hur mycket komp ska det vara? 10.6 kg?

Sea doo verkstaden kopplade upp skotern mot en dator och kunde inte hitta nåt elektriskt fel men de kan de kanske vara ändå, det är ju inga billiga reservdelar direkt så man vill ju veta lite vilka delar/givare man ska byta ut för å hitta problemet

Oerhört tacksam för alla tips!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17606

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hur ser stiftet ut precis när du haft i gång den, jag tror det är nåt knas med spridaren som gör attt den mer eller mindre blir dränkt.
Sea doo RX Millenium Edition

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17608

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Om röken luktar bränd olja är nog felet att söka i oljeöverdrag som du beskriver det .
kolla så att vevhusventilationen är öppen
Om det är stopp i vehusvent så blir det alltid onormalt stort oljeöverdrag i en fyrtaktsmotor.
detta uppkommer till följd av ett ökat vevhustryck. Som i sin tur trycker olja förbi ventiltätningar samt kolvringar.
Det felet gäller samtliga 4 taktsmotorer.
det går också att mäta blow by trycket (vevhustrycket med motorn igång) mycket vehustryck tyder på slitna/otäta ringar alt slitna cyl lopp. Och eller stopp i vevhusventilationen

Luktar röken o andra sidan bensin så kan det va ide att kolla insprutarna. låt motorn gå på tomgång. lyft därefter (om du kommer åt) av kontakterna på insprutarna en efter en. (lyft o sätt till baka) med den metoden kan du avgöra om/vilken insprutare som inte taktar (pulserar) samt ringa in felet till vilken cylinder som felar..
man kan också mäta bränsletrycket med avstängd motor. Bränsletrycket bör ligga kvar när motorn är avstängd. Gör det inter det så kan det tyda på en eller flera läckande insprutare..

Samma sak kan man göra på tändningssidan. bryt kontakten till var o en av spolarna alt lyft på en och en tändhatt. detta ringar också in felet till vilken cyl som strular.

M.v.h Pwc

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17616

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Måste också ställa lite frågor angående problemet.
Går den bra när den blir varm?
Märker du att den drar mycket olja?
Drar den orimligt mycket bensin?

Om den inte går bra när den är varm så kan det tyda på tex en trasig tempsensor.
Motorstyrsystemet funkar på det sättet att om tempgivaren går sönder så går aldrig motorn ur kallstartsekvensen.. dvs den surar rätt mycket även när motor är varm.
Andra fenomen som kan uppkomma av en trasig tempsensor är att motorn blir svårstartad.

Seadooverkstan som du använder har med stor sanolikhet ett diagnosinstrument som dom dels kan läsa felkoderna med. Men viktigast av allt är variablerna (parametrarna) i insprutningen
instrumentet kan alltså läsa värdet från tex motortempsensorn. Det kan ju också vara fel på några av de andra sensorerna tex TPS (trottelpositionssesnorn), insugstrycksensorn eller liknande

m.v.h Pwc

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17620

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5

Pwc skrev: Samma sak kan man göra på tändningssidan. bryt kontakten till var o en av spolarna alt lyft på en och en tändhatt. detta ringar också in felet till vilken cyl som strular.

M.v.h Pwc

Dock så måste du ta ut nyckeln och starta om vid varje gång du tar bort en anslutning till tändspolarna då ECU´n automatiskt stänger av just den.

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17629

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member

Eneby1 skrev: Hur ser stiftet ut precis när du haft i gång den, jag tror det är nåt knas med spridaren som gör attt den mer eller mindre blir dränkt.

Det räcker att jag startar och kör några sekunder bara så blir alla 3 stiften sotiga och blöta, har tagit bort alla 3 spridarna från insuget och kört lite på startmotorn och alla 3 spridarna verkar ge lika mycket bensin men alldeles för mycket tycker jag, det minskar dock något efter några sekunder, det är väl nån kallstart i början

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17630

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member

Pwc skrev: Om röken luktar bränd olja är nog felet att söka i oljeöverdrag som du beskriver det .
kolla så att vevhusventilationen är öppen
Om det är stopp i vehusvent så blir det alltid onormalt stort oljeöverdrag i en fyrtaktsmotor.
detta uppkommer till följd av ett ökat vevhustryck. Som i sin tur trycker olja förbi ventiltätningar samt kolvringar.
Det felet gäller samtliga 4 taktsmotorer.
det går också att mäta blow by trycket (vevhustrycket med motorn igång) mycket vehustryck tyder på slitna/otäta ringar alt slitna cyl lopp. Och eller stopp i vevhusventilationen

Luktar röken o andra sidan bensin så kan det va ide att kolla insprutarna. låt motorn gå på tomgång. lyft därefter (om du kommer åt) av kontakterna på insprutarna en efter en. (lyft o sätt till baka) med den metoden kan du avgöra om/vilken insprutare som inte taktar (pulserar) samt ringa in felet till vilken cylinder som felar..
man kan också mäta bränsletrycket med avstängd motor. Bränsletrycket bör ligga kvar när motorn är avstängd. Gör det inter det så kan det tyda på en eller flera läckande insprutare..

Samma sak kan man göra på tändningssidan. bryt kontakten till var o en av spolarna alt lyft på en och en tändhatt. detta ringar också in felet till vilken cyl som strular.

M.v.h Pwc

Jag ska riva ner å kolla så det inte är täppt i vevhusvänten, hör att den slår till när jag sätter dit nykeln men kan ju vara täppt för de.
Ska göra ett nytt försök med att rycka tändhattarna, lite svårt när den inte går på tomgång utan måste ha en del gas för å kunna gå.
Vet du hur högt bränsletrycket ska vara?

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17632

• wake
  • Senior Member
  • Senior Member

Pwc skrev: Måste också ställa lite frågor angående problemet.
Går den bra när den blir varm?
Märker du att den drar mycket olja?
Drar den orimligt mycket bensin?

Om den inte går bra när den är varm så kan det tyda på tex en trasig tempsensor.
Motorstyrsystemet funkar på det sättet att om tempgivaren går sönder så går aldrig motorn ur kallstartsekvensen.. dvs den surar rätt mycket även när motor är varm.
Andra fenomen som kan uppkomma av en trasig tempsensor är att motorn blir svårstartad.

Seadooverkstan som du använder har med stor sanolikhet ett diagnosinstrument som dom dels kan läsa felkoderna med. Men viktigast av allt är variablerna (parametrarna) i insprutningen
instrumentet kan alltså läsa värdet från tex motortempsensorn. Det kan ju också vara fel på några av de andra sensorerna tex TPS (trottelpositionssesnorn), insugstrycksensorn eller liknande

m.v.h Pwc

Jag har bara haft den på land och har inte kört så länge så att den kommit upp i arbetstemeratur men gissar på att den inte går bättre
Har bara kört 5 minuter sen jag satte ihop den så vet inte om den tar olja eller mycket bensin

Är det nån som vet var man handlar billiga delar eller bättre beg?

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17633

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Du ska nog undvika att försöka köra den tror jag, får den så mycket soppa så tvättas oljefilmen bort och den kan skära, mindre roligt... :(
Sea doo RX Millenium Edition

Re: Min skoter ryker svart! HJÄLP! 15 år 10 månader sedan #17641

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det låter nu på din beskrivning som att den fetar extremt mycket.
Om den gör det så är mitt råd att mäta bränsletrycket.
Det brukar finnas ett mättutag för bränsletrycksmanometer vid fuelrailen.
om det inte gör det så får man montera en t-koppling på trycksidan.

Om bränsletrycket skulle a vara förhögt så resulterar ju det i en högre insprutad bränslemängd per slag .

Men innan du ger dig på det så borde nån med bombardier/brp diagnosinstrument gå igenom motorstyrets parametrar (ärvärden) mot börvärden.

Jag får nog dementera påståendet att man får en motor att skära pga borttvättad oljefilm..
Finns ju ingen anledning för oljeringarna att sluta leverera olja till cyl loppen.
Det som däremot skulle kunna hända är att vid för mycket labbande så späder du ut motoroljan med bensin som rinner förbi kolvarna o ner i "källaren". O vid extremt mycket bensin i oljan så kan du få lagerskador..

m.v.h

Sidan laddades på: 0.066 sekunder