Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

har lite frågor inför första köpet av vattenskoter 15 år 10 månader sedan #17268

• bokia
  • bokia Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
hejsan.
är ny inom detta område. och vet inte alls mycket om vattenskotrar.

men till saken ska åka och kolla på en seadoo xp -01 och har funderingar. 130 hk

vad ska man kolla efter? vad brukar va slitet?

den har varit saltvatten körd. sen renoverades den och efter de så är den bara körd i sötvatten.

har hört många säga att jag INTE ska köpa en vattenskoter som vart saltvattenkörd!
men hur farligt är det igentligen vad är det som tar stryk?

sen undrar jag om man ska kolla om den är importerad? och vart kollar man de. har fått nr så ja kan kolla. har ringt försäkringsbolag mm men dom vet inte hur ja kan se de. dom sa att om de hade vart en -02 så hade dom kunnat sett de.

spelar det nån roll om den är importerad?

tacksam för svar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: har lite frågor inför första köpet av vattenskoter 15 år 10 månader sedan #17430

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Nr 1. Provkör masinen innan köp. Det är rätt så sällan en typ 10 år gammal skoter funkar perfekt.
Nr 2. ta ett kompprov... Visar hyffsad status på motorn.
Nr 3. Lyssna efter missljud i motorn.
Nr 4. Kolla efter ärg i metalldelarna i och kring jetten. O även motorn. Det brukar avslöja hur den är skött/saltkörd osv
Nr 5. Kolla så att den verkar vara orginal. En trimmad skoter brukar oftast innebära en massa meck.
Nr 6. Kolla slitring o glapp i jetten.
Nr 7. Kolla så att VTS.en funkar.. de brukar vara en kostsam historia att fixa.
Nr 8. Kolla underttill så att det inte är enorma skador i skrovet. Brukar avslöja hur dom hanterat maskinen tidigare.
I skrov.nr står årsm.

Lycka till !!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.052 sekunder