Daannee skrev: Tjena
Har precis vart och kollat på en rxp 2006. Vad ska man tänka på? Finns det några fel som är vanliga på de här modellerna? Det är min första skoter jag köper, tror ni jag får med "glädje" om jag köper en rxp 255?. Det skiljer ändå 30 000 kr. 
// Danne
Jag började med en RXP 2006. Jag hade skitskoj och det är, enligt mig, en perfekt storlek att börja med!
Det som jag missade att kolla på den skoter var att 100h servicen inte hade gjorts (den hade gått 112h). Jag trodde att den var gjord och körde glatt vidare tills jag fick ett kompressorhaveri vid 135 timmar. Det blev en riktigt dyr och trist historia. Man bör byta brickorna i kompressorn då de som kommer med orginal lätt går sönder (och orsakar ovan nämnda ras). Det är det vanligaste felet på de modellerna.
Sedan skulle jag kolla att den ställbara VTS:en fungerar (knappar på vänster del av styret, höjer och sänker allting där bak för att styra strålen upp/ned). Kolla så att gallret under samt impellern ser bra ut. Är det skador så kan det ha kommit in sten när förra ägaren kört på grunt vatten. Kolla efter sprickor i pumptunnel och skrovet. Skotern skall ha back, testa så att den fungerar. Kika ned i motorrummet. Ser motorn fräsch ut eller är det fullt med saltavlagringar, smuts och äckel på motor och i motorrummet?