Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Konservering 4-tec utan kompressor 16 år 6 månader sedan #10147

• fnurpen
  • fnurpen Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Tänkte försöka få lite klarhet i vad som behöver göras inför vinterkonservering på en rotax 4-tec utan kompressor.

Som jag förstått det ska det:

1. Bytas olja (ska det vara 10w40, dvs samma olja som man har annars? och kör på den nya oljan när man tar ut båten igen till våren igen?

2. Fylla på oblandad glykol i kylkanalerna, dvs dra igång båten och köra samma procedur som man brukar göra när man spolar rent den tills det kommer glykol ur avgasröret?eller räcker det med att spola ur den ordentligt bara?

3. Fylla upp bensintanken helt och hälla ner k-sprit (bränslestabilisator)

4. ta ur batteriet

5. Ta ur tändstiften och spruta ner lite av seadoos XPS, sätta tillbaka tändstiften(Behöver man dra igång motorn efter det för att sprida ut oljan?)(eller trycka in startknappen utan stift?)

6. Tömma skrovet helt på vatten

7. spruta motorkonservering på motorn.

8. smörja ratt/styre samt vajrar

9. Fogga motorn?behövs det?om ni vet hur man gör och det behöver göras får någon gärna lägga till.
Sea Doo Sportster 4-tec -04

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Konservering 4-tec utan kompressor 16 år 5 månader sedan #10658

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
F*N vad illa att ingen har svart på dina frågetäcken..
tänkte iaf svara på en å annan fråga..

fråga1. ja stämmer
fråga2. jag körde 50% blandad klykol i en slang med tratt tills det kom ut ur avgasröret, då stängde jag av motorn sen var det klart, det är att rekommendera att använda sig av kylarglykol eftersom den skyddar mot rost och korrektion..
fråga3. stämmer (men vet inte om k-sprit är nödvändigt. men helt kalrt ett pluss)
fråga4. stämmer
fråga5. ta ur stiften spruta rikligt med XPS olja in i dom 3 cylindrarna, sen kan du antingen köra runt motorn utan stift, eller sätta i stiften hålla full gas å trycka några gånger på start knappen, (när man håller full gas på seadoo 4 tech maskiner så startar inte motorn) *start spärr*
samma gäller yamaha och kawasaki.
fråga6. stämmer
fråga7. ja eller WD40 556 försök komma åt alla kontakter så dom får en liten skvätt på sig inför vintern.
fråga8. JA STÄMMER du är nog den första som frågat detta, vad många inte vet är att just seadoo skotrar kan kärva ihop totalt efter en vinter, då lagrerna i styret är utav plast?? (vad jag hört iaf)
det är alltså inte styr vajern som kärvar utan själva lagrerna i styret....(dock gäller det nog mest skotrar som står utomhus. men iaf. Bra att smörja där omkring...
fråga9. aldrig hört talas om ?? =)
lycka till
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Konservering 4-tec utan kompressor 16 år 5 månader sedan #10669

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Sen är det rätt avgörande om den ska stå varmt eller kallt, i ditt fall misstänker jag att den kommer stå kallt.
Oavsett så får man inte glömma bort att ha lyfta sadeln, så det inte blir 100 instängd i motorutrymmet, men även om du planerar att ha den på t.ex tomten och kanske dra en press över så bör du se till att det är "luftig" för mögel kommer skrämmande fort på dynor m.m..

Re: Konservering 4-tec utan kompressor 16 år 5 månader sedan #10719

• jonash
  • jonash Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
fråga nummer 8. har en fråga på den med. Smörja styrlagrena, vart sitter styrlagret och vad smörjer man med ?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder