Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8047

• hallsten
  • hallsten Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej

RXP -06 90h
När jag tog upp skotern och körde ur sjövattnet idag så noterade jag ett metalliskt rasslande från impellerhuset. Det är första gången jag gör den manövern (koppla på vatten och starta på land) så jag vet inte exakt hur det ska låta men det lät inte helt ok.

Konstaterade efter ett tag att jag får samma klonkande om jag tar tag i och rubbar drivaxeln till impellern. Detta kan väl inte vara normalt? Den ska väl inte glappa?

Vad kan vara orsaken till detta? Kan tänka mig att det är ett eller flera lager som gett efter. Kunde inte konstatera om axeln glappa i framkant (mot motorn) eller bakkant (efter impeller). Tror den rör sig i bakkant. Någon som kan ge lite mer info vad gäller detta fenomen och vad man kan tänkas behöva titta på och byta? Typfel? Lager som gått torra och rasat??!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8063

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Låter rätt normalt tycker jag!
Brukar vara et rasslande ljud när man kör torrt så jag tror inte du behöver vara orolig men håll koll om samma ljud dyker upp när du är i vattnet för då är det mer problem! :winner:

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8076

• björn
  • björn Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Lyssna på någon annan skoter om det låter lika.

Jag har dock oxå ett liknande problem med min RXDI, det är ett högt lagerskärandeljud som försvinner när man varvar.
Det försvann ej när jag bytte olja i pumpen.
Man kan nästan kalla det för ett ringande lagerljud.
Det är oxå när man kör den på land.

Hallsten, är ditt ljud kvar när du varvar?
Seadoo RXT 2006

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8077

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Precis, jävligt svårt att höra såhär över internet... ;) men det rasslar ju en del när man startar på land...
Mycket skruvar och grejjer som sitter löst, och ska sitta löst.
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8079

• hallsten
  • hallsten Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Har förstått att det normalt rasslar en del då hälften av delarna i pumpen verkar vara konstruerade att hänga löst! :)

Vad jag stör mig på är att att min drivaxel glappar, och jag är helt säker på att det är det ljudet som uppstår när jag "ruckar" på drivaxeln genom att rycka i den som också skramlar när den är igång.

kan ni rubba era drivaxlar, och när ni gör det, klonkar/rasslar det någonstans?

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8092

• vessey
  • vessey Profilbild
  • New Member
  • New Member
Ska rassla över 5 k varv på min rxp ändrar den läte

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8095

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8115

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Vet någon vilket fett man skall ha i lagret som sitter på utgående axel på RXDI?
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8122

• fredrik00
  • fredrik00 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
XP-S Syntetiskt Fett står det i instruktions boken, ska gå bra med kullager fett också..

Re: Metalliskt rassel från impellerhus vid körning på land 16 år 7 månader sedan #8124

• turbookillen
  • turbookillen Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
kan man köra vattenskotrarna på land utan att impellerhuset och impellern och sånt tar skada elle?
finns inget som slits fortare?

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.070 sekunder