Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3770

• malibu
  • malibu Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Tyckte att det var dags och skriva en eget tråd till oss som åker i vänern..
Nu får ni gärna skriva "ni som åker i Vänern eller vill gärna hänga på nångång"

Var ute i Lidköping och åkte med grabbarna där.. verkar vara ofattligt många skotrar där borta.

Kanske bestämma oss för en ny åkning? kanske i Vänersborg denna gången? hoppas många kan hänga med denna gången.. "Keijo" du får sluta vara så bakfull varje gång :-D :-D

Vilka är med och när skulle det passa bäst?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3793

• keijo
  • keijo Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Tredje gången gillt... 8-)

Jo jag är på för att ta turer på vänern!
Seadoo GTX 155 Wake Edition -05

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3798

• nisselauda
  • nisselauda Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 1
tjenare kimmo! låter som en bra tråd detta, nu kan man ju till och med tänka sig att åka til vännersborg för nu får jag min våtdräkt på imorgon =) har inte riktigt vågat kolla va skotern går för nun är man kört i jeans och en vanlig tröja...

har ju mitt tillhåll ute på kollandsö vid spikens fiskeläger, så vi får väll ta och sammanstråla ett par gånger nu i sommar så det blir lite skön åkning!

hur många är ni som brukar åka? är ju tyvärr själv i mitt kompisgäng som har skaffat skoter men många har börjat kolla på en nu när dom har sett en åka och har åkt med. :lol:
RXT-X 255

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3838

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hej..

Vi är nog en 5-6st om alla är med... men då har man inte fått kontakt med alla andra som har skoter..
hur många va det som hade skoter i lidköping 50st? :-D tänk om alla var på guppa.se då hade det blivit stor skoter träff:)

RXX kommer nog säkert.. "hoppas" jag
när skulle det passa för er? kanske nästa helg??

Jag tycker att vi borde få till en körning med lite längre distans på sommarn.. hade vart jävligt kul.

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3862

• rxp_strömberg
  • rxp_strömberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
säg bara till så är ja med.... :winner:

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3864

• nisselauda
  • nisselauda Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
jo det vore ju fint att ta vänern rätt över, dra till karlstad och kolla hur värmländningarna har det! :-D
vet du det kimmo hur det funkar nu med skoter lagen för oss i vänern, vi som inte har någon sjöpolis här?
eller.. :-D
eller ni som är vana skoterförare har ni nått bra ställe att åka till som är en trevlig åktur?

nästa helg så skulle det nog kunna passa bra på söndag den 14, det är då du menar?
RXT-X 255

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3868

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member
du behöver nog inte oroa dig för sjöpolisen.. deras snabbaste båt är en Cobra med jet drift. går ca 50 knop:)..

pratade med dom 2004 när första förbudet kom.. det var inga problem från deras sida.. men jag förstår ju att dom inte gillar buskörning bland badplatser och så.. det gör vi inte ändå.

ja vi kan gott åka till karlstad med mellan tankning i mellerud.. rxp strömberg har ju kartplotter så han leder oss:)

blir nog en hel dag ute då:)

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3870

• nisselauda
  • nisselauda Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
skulle ju vara hur fin som helst! men ska vi försöka sikta på nästa söndag, så vi har lite tid att planera och ragga upp så mycket folk som möjligt.. behöver ju inte dra till karlstad första gången men vi kan väll ta åmål eller nått annat trevligt :)

vet du kimmo vad fortkörningsböter ligger på om kustbevakningen skulle haffa en? är det lika drygt som på land? :)
RXT-X 255

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3873

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

axelzoon skrev: skulle ju vara hur fin som helst! men ska vi försöka sikta på nästa söndag, så vi har lite tid att planera och ragga upp så mycket folk som möjligt.. behöver ju inte dra till karlstad första gången men vi kan väll ta åmål eller nått annat trevligt :)

vet du kimmo vad fortkörningsböter ligger på om kustbevakningen skulle haffa en? är det lika drygt som på land? :)

Se här för diverse förseelser på sjön och Brott mot Sjötrafikförordningen;

BROTT MOT SJÖTRAFIKFÖRORDNINGEN
KOD GÄRNING BELOPP
När brott mot förordning rapporteras med föreläggande av ordningsbot sker automatiskt underrättelse till Sjöfartsverket.
960A Underlåtenhet att vid framförande av båt följa internationella sjövägsregler om ljus/signal/ trafikseparering 800:-
961 Fartöverträdelse till sjöss med båt
A 1-5 knop 600:-
B 6-10 knop 800:-
C 11-15 knop 1000:-
D 16-20 knop 1200:-
E 21-25 knop 1500:-
Anm: vid högre hastighet, rapport till åklagare
962A Förseelse mot förbud mot ankring av båt 600:-
963A Förseelse mot förbud att utnyttja vattenområde för båttävling/vattenskidåkning/dykning/liknande sporter 600:-
964A Otillåten förtöjning av båt vid fyr/sjömärke/ annan säkerhetsanordning 600:-
965A Underlåtenhet att anmäla händelse som lett till att fyr/sjömärke/annan säkerhetsanordning skadats/rubbats 1000:-

Re: Åkning i Vänern. 16 år 10 månader sedan #3882

• keijo
  • keijo Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Precis hemkommen från dagens åkning ute på vänern.. gigantiska vågor fungerade som hoppramper för mig, rxp_kimmo och rxp_strömberg.. Var inte jättevarmt men inte så att man frös ihjäl direkt (eller hur kimmo... kanske skaffa lite längre neopren sockar så du slipper vita tår ;)). ;)

Tog 2 rundor ute och passade på att parkera oss nära småbåtshamnen i vänersborg vid glasskiosken mittemellan åkningarna! ;)

Inköpslista efter dagens åk - bättre hjälm och bra goggles som inte läcker in vatten så man blir blind ;) ;)
Seadoo GTX 155 Wake Edition -05

Sidan laddades på: 0.077 sekunder