Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17117

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej på Er!

I tisdags kom en uppgraderad kabelstam hem från MOTEC i England så nu kunde vi sätta igång ”mappa” upp ECU’n. – Mycket snabb service från Motec förövrigt.

Igår kväll så var det då äntligen dags att komma i sjön och min förhoppning var att få några indikationer på toppfart framåt kvällen. Gick upp kl 05.00 och gjorde en Quick fix för GPS.en – nyfiken som man är :-D

Efter 20 minuters varmkörning påbörjades olika körprogram för att få fram värden till loggen som underlag för konfigurering av mjukvaran. Niklas från Ribextreme racing satt på bryggan och jobbade med mjukvaran medans jag njöt i det fina vädret på skotern.

Efter någon timmes testande och grovjusterade av inställningarna gjordes en första kort fullfartsrepa.

Resultatet.
När jag kom in och GPS-fan inte visat mer är 65.5 knop var jag minst sagt lite sur. Enligt Niklas så rörde sig mitt högra ögonbryn nästan lite aggressivt. I mina tankar så hade jag redan hoppat på Niklas dator och slängt den i drickat. :-D

Men Men - Mycket kvar att göra enligt Niklas så jag lugnade ner mig rätt snabbt. Nya tester och förändringar gjordes genom hela varvtalsregistret och efter ett par timmar till började det kännas rätt bra.

Ett kort fullfartstest gjordes igen och resultatet denna gång – Tummen upp och Freij Racing’s YAMAHA FX-SHO will be a proud member of 80 MPH Club. :-D

Självklart kommer farten att dokumenteras via ett Video v-box test längre fram när setupen har finslipats ytterliggare. Mer fart finns utan tvekan runt hörnet.

Tack Niklas för som vanligt ett mycket bra jobb.

//Freij Racing
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17121

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Grattis till medlemskap i 80mph klubben 8-) börjar bli många snabba yamaha maskiner nu..

Motec är nog den bästa vägen och gå för att få fullkontroll på allt 8-)

Re: Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17122

• rf_racing
  • Premium Member
  • Premium Member

Rxp_Kimmo skrev: Grattis till medlemskap i 80mph klubben 8-) börjar bli många snabba yamaha maskiner nu..

Motec är nog den bästa vägen och gå för att få fullkontroll på allt 8-)

Tackar Kimmo,

Jag är mycket imponerad över möjligheterna som Motec ger, jag har själv installerat mjukvaran på min dator idag så jag kan plocka ut loggen och se hur tex väder och vattentemeratur påverkar.
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17152

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
Kul Rickard!

Vi har en hel del pulver till att plocka ur henne....
Frågan är bara hur du vill använda kraften, fartdåre eller till optimal ultra snabb off-shore racing?

Jag tror du har en del idéer själv pga av din historik som katamaran tävlingsförare :-D :-D :-D

Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Re: Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17333

• ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 3
OK!

Det dög inte med någon/några knop till tydligen... :o
Ryktet säger att karln vill addera komponenter för att komma upp i 374 Hk han också
, - Ännu en dåre lik mig själv :o

Det blir den 9:e Yamman i Sverige med Motec och + 330 hk och uppåt som jag levererat.
Beggade SHO/FZR/FZR är riktigt eftertraktade för att ha som grundbas för ordentlig trimning

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Re: Freij Racing 80.4 mph, Teaser 16 år 2 månader sedan #17336

• rf_racing
  • Premium Member
  • Premium Member

Ribextremeracing skrev: OK!

Det dög inte med någon/några knop till tydligen... :o
Ryktet säger att karln vill addera komponenter för att komma upp i 374 Hk han också
, - Ännu en dåre lik mig själv :o

Det blir den 9:e Yamman i Sverige med Motec och + 330 hk och uppåt som jag levererat.
Beggade SHO/FZR/FZR är riktigt eftertraktade för att ha som grundbas för ordentlig trimning

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING

Kan bara bekräfta att ordspråket mycket vill ha mer stämmer rätt bra även på mig. :o

Följande prytlar ska skruvas på i veckan.

Dubbelkopplingen kommer med DHL express och landar imorgon, Nytt kompressorhjul samt injektorer är beställda men eftersom Niklas har detta på hyllan så kan jag börja skruva redan på tisdag och hinna med tester i god tid innan PWC på lördag :o

Men det är inte för mer toppfart som denna uppgradering sker, tanken är att kunna anpassa setupen inför olika typer av race och på så sätt höja snittfarten - sen är det ju bara att lära sig köra också. Är ju uppe i hela totalt fem timmar på vattenskoter nu :o

Tack igen Niklas för lysande support.
Freijracing.se

Re: Freij Racing 82.2 mph 16 år 2 månader sedan #17932

• rf_racing
  • Premium Member
  • Premium Member
I fredags genomfördes uppgraderingen med nytt kompressorhjul, injektorer och den efterlängtade dubbelkopplingen.

Rob från MoTeC hade flugits över från England för att göra sista fintuningen av ECU konfigurationen på några av Ribextreme racings projekt. Efter lite motångar och medgångar under dagen så fick vi till en riktigt bra setup för långa och tuffa offshore race. Toppfarten är nu 82.2 mph med en "säker offshore" ECU konfiguration.

Jag är nu riktigt imponerad av möjligheterna med MoTeC. Var en fröjd att se Rob jobba. Thanks Rob, see you next time.

Vi har nu satt varvtalsstoppet till 8500 rpm samt att maximal effekt endast tas ut under accelerationsfaserna. Efter ett antal sekunder begränsas effekten för att sedan återfås efter gasavslag. Orsaken är att vi helt enkelt inte får ner effekten i vattnet. Jag väntar på att Niklas ska testa twin-proppen och se hur den funkar.

Tyvärr blev ju inte uppladdningen inför PWC.E. optimal med typ 3 timmars sömn. Resultatet blev en slirande dubbelkoppling och att jag inte hade mer än 7000 rpm efter en liten stunds åkande. Vände lite senare hemåt för att inte riskera något.. Detta problem har fått sin mycket naturliga förklaring och åtgärdas nu på onsdag.

Jag tog det extremt lugnt i början av PWC.E. för att känna på skoterns egenskaper då detta var min första riktiga tur. Är riktigt nöjd med Yamahan, motormässigt är hon helt underbar :winner: . Finns en del som kommer att ändras under året som rör sjöegenskaperna. Men där får arbetet gå sakta framåt då jag i dagsläget har för lite tid på sjön för att avgöra om det är min körteknik eller skotern som förbättringarna ska göras på. Just nu gissar jag på båda :winner: var typ död igår även fast jag inte körde den tuffa delen....

Några saker som ska förbättras direkt är att ett nytt sadelöverdrag samt stöd för för fötterna ska monteras.

På lördag är det dags för sista uppladdningen inför NM i finland. Har planerat att åka KM i öregrund tillsammans med båtåkarna från ÖRK. Ska blåsa nordlig vind upp mot 10 m/s i veckan så det lär bli supertufft.

fotsättning följer
Rickard
Freijracing.se

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.078 sekunder