Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 4 månader sedan #46495

• andreaspf
  • andreaspf Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 1
Halojj!

Efter en sommar utan skoter är suget större än nånsin efter en ny leksak. Kollar just nu därför på lite olika modeller och det står just nu mellan dessa. De behöver inte va just dessa men den här typen jag är intresserad av iaf...

Har kolla på följande
RXT-X 260 årsm:2010 89.000 www.blocket.se/stockholm/Sea_doo_RXT_X_2...0101185.htm?ca=6&w=3
RXP260 Årsm:2013 99.000 www.blocket.se/dalarna/2013_Rxp__300hk__69064452.htm?ca=6&w=3
RXT-X-260-AS / 106h 99.000 www.blocket.se/kronoberg/Sea_doo_RXT_X_2...0248723.htm?ca=6&w=3

Den får gärna kosta mellan 80-105k, ink kärra
Förra skotern jag ägde var en Rxt215 -07 och det vart många timmar på den så jag känner mig säker som förare.
Åkningen kommer mestadels ske i en insjö (siljan)
Det jag egentligen undrar över är vilken ni tror skulle passa mig bäst, visst blir det nån lite längre tur emellanåt och hälften av gångerna har jag nån som sitter bakom, sitter man "bekvämt" på en rxp med 2 personer? Skiljer det något i förbrukning mellan RxP/RxT eller det är tummen som styr? Skiljer förbrukningen någonting mot min förra rxt 07? Vad drar dessa modeller om man skulle ta en långtur o slå igång eco-mode? Vad bör man kolla efter på dessa modeller/typfel. Som jag fattat så är det rekommenderat att serva kompressor vid 100h fast den ska hålla till 200h? Annars är jag ganska aktiv som förare, gillar skarpa svängar, accelerationer, hopp o lek. Finns det utrustningsalternativ man bör kika efter?
Nån Rxp260 jag såg var fabrikstrimmad till 300hk, är det varningsklocka eller håller grejerna för det?

Nån annan modell jag även bör kika efter?

Mycket frågor men man vill ju vara säker innan man köper ;)
Go out there and have fun

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av andreaspf.

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 4 månader sedan #46496

• daniel
  • daniel Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Hej,

Jag hade RXT-X as för några år sedan, var väldigt nöjd, men den är rätt tung och ingen direkt lek maskin. Dessutom är den jobbig att mecka med.. Den skulle jag säga är bra om du vill åka bekvämt och känna dig mer säker. Men inte för bus och hopp.

En 255/260 drar mer bränsle eftersom den har större kompressorhjul och injektorer. Men ärligt talat, köper man en kompressormaskin så kostar soppan mycket ändå :) Bara bita i det sura o tanka. Tänk på att det är ruskigt kul!

Alla typ, 2009-2014 har haft vissa problem med intercoolern går sönder, det kan resultera i att även gasspjället rostar och går sönder, så dessa saker får gärna vara bytta. Eller iaf intercoolern. Gällande kompressorn, så ja 100timmar. Sea-Doo säger att brickorna håller 200timmar, men det är oftast lagren som går sönder efter en tid numera och då spelar det ingen roll hur bra brickor det är i kompressorn.

Har du familj hade jag rekommenderat dig RXT-X 260. utan AS, då kan du både leka och åka skönt med ev. barn eller tjej. Jag har haft alla de tre maskinerna och hade nog köpt en 260 RXT-X om jag skulle valt mellan dem.

Trimmad till 300hk, beror ju helt på vad man gjort. Värt o tänka på att nya 300hp från 2016 är rätt mycket nytt på, som t.ex. underhållsfri kompressor (Säger dom) samt större cylindervolym. Det är inget man enkelt uppgraderar en 260 till :)

Lycka till!
Seadoo, det enda rätta :)
Följande användare sa tack: andreaspf

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 4 månader sedan #46497

• andreaspf
  • Junior Member
  • Junior Member
Hallå i stugan! Tackar 1000 för ditt svar, fick lite mer klarhet i det hela.. Harit lite mer inne på rxp på senaste tiden men kanske ska överväga Rxt igen då jag skjussar på nån kompis rätt ofta när man är ute, bäste vore kanske att åka o provsitta..

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 4 månader sedan #46498

• rabe_j
  • rabe_j Profilbild
  • New Member
  • New Member
Om du vill leka och hoppa samt ha lågbränsle förbrukning kan jag rekommendera seadoo spark (trixx)
Men om du mest vill åka fort (över 80 kmh) så är det inget för dig.

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 4 månader sedan #46499

• andreaspf
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för förslaget men en spark är inget alternativ för mig

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 2 månader sedan #46579

• andreaspf
  • Junior Member
  • Junior Member

andreaspf skrev: Tack för förslaget men en spark är inget alternativ för mig

Det vart en rxp 260rs, trimmad till 300hk :)

Köpråd Rxp 260- 2013 / Rxt 260 9 år 2 månader sedan #46581

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Lycka till.

Personligen tycker jag inte det är några som helst problem att åka 2 på en RXP. Mycket roligare att svänga med än RXT också.

Lägg gärna upp lite projektbilder på trimningen sen.
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st
Följande användare sa tack: andreaspf

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.076 sekunder