Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Trailerimport från USA, hur gör man? 15 år 7 månader sedan #25555

• toxan123
  • toxan123 Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!
Jag är riktigt sugen på att importera en trailer från USA till min skoter, problemet är bara att jag har ingen aning hur man får hem den.
Är det någon som har någon aning vad som krävs, hur man gör och om det över huvudtaget är möjligt att regga in den i Sverige? Vilka papper behövs för detta i så fall?
Steg för steg tack!

Tack på förhand! :-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Trailerimport från USA, hur gör man? 15 år 7 månader sedan #25560

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Om den kommer i ett format som är skrymmande (typ ett mått av bxhxl som är mer än 1,5 m) så är det dyr transport. Sedan behöver hjulen och belysningen följa EU-standard.

Därefter krävs chassi-nr och papper på vagnen. Papper är lätt att fixa själv men chassi-nr måste vara 17 siffror/bokstäver varav 2 är utdelade från en "enhet" som jag inte kommer på namnet på. Dessa 2 siffror/bokstäver kostar ca 4000 kr + moms, men kan användas till fler vagnar. Det går även att ansöka om ett "engångs nr" och det tror jag kostar ca 1500 kr.

När det väl är fixat så är det reg. besiktning (finns hos vissa bilprovningar) som gäller och det kostar ca 1500 kr.

Hm, länge sen jag kollade på det där så det finns risk för vissa fel ...
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Trailerimport från USA, hur gör man? 15 år 7 månader sedan #25562

• toxan123
  • Senior Member
  • Senior Member
Låter krångligt :-( Jag har hittat en boggitrailer som ser kaxig ut men den är ju betydligt större än 1,5 meter på något håll, möjligen höjden. Tror jag satsar på att snickra ihop en istället och regga den som hemmabyggd kärra kanske? Se om man kan få tag i ritningar till den från den här firman man kunde köpa trailern.
Här är den jag kollade på i alla fall: cgi.ebay.com/ebaymotors/2-PLACE-TANDEM-J...mZ160530148339#v4-36

Re: Trailerimport från USA, hur gör man? 15 år 7 månader sedan #25564

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Efter 2005 har dem stramat åt reglerna, så det är lite krångligt att regga nåt man själv byggt. Du måste fortfarande ha chassinr osv. Har själv byggt en vagn, inte med boggie men en något lyxigare vagn för en skoter. Den är färdigbyggd men jag tappade intresset när jag kom till inregistreringen, men ska få tummen ur och fixa det snart hade jag tänkt.

Skulle jag bygga nåt så skulle jag köpa en vanlig flakvagn och sedan modda den. Lycka till och håll oss gärna uppdaterade.

Om du har svårt att få tag på några delar så hojta, kan säkert fixa fram nåt.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Trailerimport från USA, hur gör man? 15 år 7 månader sedan #25601

• toxan123
  • Senior Member
  • Senior Member
Tack!
Killen skickade just att han gärna skickar sin trailer så jag får se om jag spinner vidare på det eller bygger något kul själv. Kan ju kanske skaffa en större båttrailer och bygga om den... Vi får väl se. Jag skall hålla er up to date :-)

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.065 sekunder