Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamaha gp1300r råd ? 17 år 1 månad sedan #1135

• andy
  • andy Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag är ny hära på forumet och hade tänkt ta lite hjälp av er. Familjen har köpt sig en stor båt så nu tycker jag att det skulle passa bra med en vattenskoter till alla sjö aktiviteter som kommer till sommaren. Har läst lite om vattenskotrar och vad jag vet eller har fått för mig så är det yamaha man ska ha om man vill ha en relativt underhållsfri skoter. Är ute efter en gpr1300 eftersom de är yamaha och insprut (går billigt) och att skrovet ska vara bra har jag läst (?)

Har funderat på denna : www.blocket.se/vi/20616311.htm?ca=1_11_s
Släpet är inget problem för den ska fraktas en längre sträcka. Han säger att det står runt 35 timmar på mätaren och att den går bra osv.. Men tycker det verkade billigt för den skotern ? Några råd ? Borde jag köpa den.
Kan tillägga att jag aldrig haft en vattenskoter. Bara testat nån gång. Hur kul som helst btw

:mrgreen:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Yamaha gp1300r råd ? 17 år 1 månad sedan #1137

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Yamaha gp1300r råd ? 17 år 1 månad sedan #1138

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Gpr:en är en bra maskin!
Det är en tvåtakt=lite råare gång än en fyrtakt, billigare och enklare att skruva på än en fyrtakt.
Den har ett fint skrov, går bra i sjö. Det den inte har är en back som alla nya skotrar har, men har du inte haft skoter förut kommer du inte sakna den.
Skotern på bilden ser ut att vara en -05 på färgsättningen. Det året fick den en vidarutvecklad pump med bättre grepp.
Hans fartangivelser kan du ta med en nypa salt, inte nog med att mätaren är en glädjemätare, den mäter inte ens i knop, bara i km/h och mph. Den skall göra ca 57-58 knop med de grejer han har på. Tänk på att den är ganska högljud med ett freeflow.
Lycka till med köpet!

Re: Yamaha gp1300r råd ? 16 år 10 månader sedan #3066

• rojj
  • rojj Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tänkte hoppa in och låna tråden lite. Går och funderar på vattenskoter, men vet inte riktigt hur mycket jag är redo att lägga på den.

Hur mycket tappar vattenskotrar i värde per år ungefär? Visst, det handlar om vilket skick den är i, hur länge den är körd etc... Men om vi tar vattenskotern i länken nedanför som exempel. Försökte googla mig fram nypriset på den och hittade 136600 kr som nypris, alltså för varje timma den är körd så har den tappat ca 2500 kr i värde. Visst, allt tappar mycket i värde i början, men vad tror ni en gp1300r med 40-50 timmars körtid går på? Försökt leta på blocket men alla maskiner där, har mindre körtid än den här.

www.blocket.se/boden/Gp_1300_R_R ... w=2&last=1

Vilka driftskostnader är det på en 1300r? Om jag förstått det rätt så ska Yamahas in på service var hundrade timma, vad går en typisk service på?

Något man ska tänka på när det kommer till 1300r? Några sjukdommar?

Re: Yamaha gp1300r råd ? 16 år 10 månader sedan #3069

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Om du nu skall köpa en gp1300r så köp denna som en av Guppa medlemmarna säljer se länk nedan så får du sjukt mycket för pengarna.
www.blocket.se/vasternorrland/Ex ... ?ca=11&w=3

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.066 sekunder