Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Seadoo GTX 02, tips vid köp. 15 år 8 månader sedan #20929

• vedboden
  • vedboden Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan!

Jag är ny på forumet och förhoppningsvis snart en vattenskoter ägare, jag ska i helgen åka iväg å provköra och antaglien köpa mig en Seadoo GTX 02.
Då jag kan väldigt lite om vattenskotrar så tänkte jag fråga efter tips vad jag ska kontrollera och titta på när jag provkör.
Motorn är ny och insatt förra året av riktig verkstad, men det finns inga papper/kvitton eller nåt på det, motorn har endast gått 30 timmar.
När det gjorde så ska dom även ha bytt slitring, impeller, batteri, styrvajer osv.
Enligt ägaren ska ALLT vara fungera och vara i bra skick förutom några repor under skotern i gelcoaten, men det var inga jack eller grova repor.

Någon som har nåt tips?

Utöver det så skulle jag vilja ha all annan information tillgänglig för just denna modell. Jag vill ha en skoter som är snabb, rolig att leka med, bra accelaration osv, men jag vill inte ha en ren lekmaskin utan att man ska kunna åka flera på den utan att den blir grymt ostadig.
Är detta rätta maskinen för mig då jag eftersöker detta? Först var jag ute å kollade efter Yamaha Waverunner XL 700, hur är denna Seadoo GTX 800 med 130hk i jämförelse med den?

Jag söker även efter bilder på en likadan som jag ska titta på, någon som har liggandes som vill dela med sig?

jag är jättetacksam för svar. / vedboden

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Seadoo GTX 02, tips vid köp. 15 år 8 månader sedan #20937

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Det är alltså denna jag ska provköra och eventuellt köpa
www.blocket.se/goteborg/Seadoo_G ... m?ca=9&w=3

Eller har ni något annat förslag för mig? jag har MAX 40000:- att lägga på en skoter men helst inte mer än 35000:-

Jag vill kunna leka men även skjutsa å åka långturer utan att det ska vara för jobbigt.

Re: Seadoo GTX 02, tips vid köp. 15 år 8 månader sedan #20940

• spanier
  • spanier Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Det är precis rätt skoter du söker. Den drar jämt med en rxp i acc i low end.
Samtidigt kan du åka 3 pers på den i grov sjö (gjorde det själv häromdagen) utan större problem.
Stort lastutrymme fram gör att du kan dra iväg på längre turer.

Det du bör kolla efter är om det fortfarande sitter gråa bränsleslangar i. I sådant fall bör du vara EXTREMT nogrann på hur motorn beter sig. De har nämligen en tendens att lösa upp och innehållet i slangarna följer med och täpper till.

Jag har toppat min GTX i 111 km/h.

Stor, stabil skoter som ändå går att leka med.

Re: Seadoo GTX 02, tips vid köp. 15 år 8 månader sedan #20998

• vedboden
  • Premium Member
  • Premium Member
Hejsan!

Jättetack för svaret, jag trodde jag hade bevakat denna tråden men icke så såg inte ditt inlägg förrens nu.

Jaha jag ska kolla om det är grå bränsleslangar, men borde dom inte bytt det när dom böt motor? Annars kanske man kan byta själv, låter enkelt men har ingen aning. Men jättetack för svaret och tipset, jag vill inte ha in en massa skit i motorn, kanske man kan trycka dit ett bränslefilter?

Anledningen till att han bytt motor är att oljepumpen hade lagt av och motorn därmed hade skurit, nu är separata oljebehållaren borta och man blandar oljan direkt i bensinen.

Vilken är den billigaste 2-taktsoljan som man vågar köra med och hur många %?

Tacksam för svar

mvh: Andreas

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.060 sekunder