Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

3-sitsig skoter 16 år 8 månader sedan #7484

• anson
  • anson Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej allesammans!

Ny på forument, kul att det finns ett just för vattenskotrar.

Är en total nybörjare har knappt kört skoter, dock har jag(eller rättare sagt familjen) en 18fots bowrider så sjön o hastigheter mm mm är jag van vid......

Nu är det så att jag bestämt mig för att köpa en skoter för att åka 1-2 kanske 3 pers på ibland när man inte orkar dra ut båten.
Det som är tänkt är att kunna åka till olika ställen men även leka och dra "bumpa" ring mm.
Det är ett måste med 3 sitsig. Prisklassen är mellan 45-65 tusen

Behöver ju inte dra kusligt mycket soppa, vad är att rekomendera 2 eller 4-takt? Och klarar någion och dra en ring tex? går det fortfarande att ha kul fast man åker ex 1 vuxen och 2 barn eller blir de för segt?

Säkert korkade frågor för er proffs, men frågar man inget får man inget svar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 3-sitsig skoter 16 år 8 månader sedan #7487

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Misstänker att du redan läst samtliga tidigare köpråd här, vet att just denna fråga varit uppe förut!

Först och främst så är du ute i rätt tid för att börja leta skoter, då dom brukar bli rätt billiga så här års och framåt! Så vänta ett litet tag till, till sommaren är över och folk börjar få panik över vinterförvarningar m.m :-D

Men jag skulle nog sikta på typ en GTX 4tec med eller utan kompressor beroende på $$$$..
Dessa är rätt vanliga och borde gå att få till en bra peng inom kort!

Inga direkta kända fel på dom heller, utan hitta en som gått så få timmar som möjligt och som ser bra ut i skicket!
Snabba kollar:
-Servad som den skall?
-Sliten under? kört den vårdslöst upp på stranden?
-Lys in bakifrån och kontrollera impellern att den ser hel och fin ut
-Allmäna skicket säger en hel del om den..

Lycka till!

Re: 3-sitsig skoter 16 år 8 månader sedan #7587

• birgppa
  • birgppa Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Kanske drar alla över en kant nu men att köra 3 personer är fan inte kul! Jag är en stolt ägare av en yamaha fx cruiser sho (som vad jag har förstått är en av de större skotrarna). Jag och två polare var ute I skärrgården utanför norrtälje nu i helgen, det var extremt bra väder men endå ganska vågigt. I lite högre hastighet gick det rätt så bra att kör, lite svajigt, (30-40 knop), I lägre hastighet typ 10-20 var det extremt jobbigt, skotern pekar rakt upp i luften pga all bakåtvikt och vi var tillochmed tvungna att slänga oss av för att undvika att den skulle välta helt några gånger. Jag är en badkruka så det var väl lika bra att jag kom i vattnet på det sättet.... :P Anyway, vi var ca 10 kilo under maxvikten som rekomenderas av yamaha, accelerationen var fortfarande riktigt bra, att köra med två barn ska nog inte vara några problem, beror såklart på vilken skoter du har. Jag har kört ca 15 timmar skoter totalt, alltså inte en speciellt erfaren förare.. Vet inte riktigt vad man får för 45-65 tusen men jag skulle nog hålla mig till båten om ni blir fler än två iallafall :P
Yamaha FX Cruiser SHO -

Re: 3-sitsig skoter 16 år 8 månader sedan #7692

• irrewirre
  • irrewirre Profilbild
  • New Member
  • New Member
Jag skulle säga att Yamahas XL-modeller är stabila. Dessa är väldigt "båtformade" och funkar bra i sjön med tre på. T.ex. XLT skrovet är betydligt rankare vid fullastvikt.
Har åkt mycket med 2 vuxna o 2 barn på en XL 700 utan problem fastän vi haft med skidor,ring där bak och picknick/strandprylar ("matchvikt...").
Dock med fyra vuxna på så blev den hysteriskt instabil........... :winner:

Re: 3-sitsig skoter 16 år 4 månader sedan #11292

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Yamaha Xl 1200 kan jag rekomendera om du vill ha 3 sits. Stabil som fan i vågorna det är bara att mata på :-D
Nackdelen är att de e bra törstiga bara.
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: 3-sitsig skoter 16 år 4 månader sedan #11349

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Var lite inne på en tresitsare innan jag köpte rxpn. Rxp:n har relativt hög flytkraft vilket är den svagaste punkten på vattenskotrar. Rxp:n har tillräckligt för att åka tre. Man gör inga jätteskarpa svängar osv men det går absolut i nödfall. Så vill du ha en rolig skoter och funkar även Rxp för tre (så vida du inte är ute efter en skoter där du inte blir blöt)..

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.066 sekunder