Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Vinterförvaring 16 år 6 månader sedan #9703

• kackerlackan
  • kackerlackan Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Tja.
Vad bör man göra inför vinterförvaringen på en ultra 250x?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vinterförvaring 16 år 6 månader sedan #9872

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det var klent med svar. Kopierade det här åt dig. Är för seadoo med du fattar nog ändå.

Tips!

Generellt så..
Skölj av hela motorrummet med sötvatten ordentligt...
Se till att du sprutar rostskydd på motor och alla komponenter samt lägger fett på alla vajers och rörliga detaljer.
Vanligt fel på sea-doo är att styret går trögt efter en vinterförvaring... och det är inte vajern!! Utan styret (gäller inte x modeller), se till att dränka styrlagerna med olja ( som igentligen bara är av plast) så går det lätt till våren igen!
Se till att få in glyckol i avgasröret om du inte kan säkerställa att du får ut allt vatten från waterboxen.

För att skydda cylinderloppen så ta av stiften och spruta in motorkonservering eller som vi gör SEA-DOOs XPSolja, kör sedan runt motorn utan stift med gasen i botten så ingen bensin kommer fram i 2-3 sekunder, återmontera sedan stiften igen.

VIKTIGT: Trottelhuset skall man alltid smörja vid längre förvaring än 1 månad annars rostar dessa, på nyare än 2006 så har man en liten gul nippel på toppkåpan, spruta in där tills man hör det porla i trottelhuset. På äldre kan man lossa slangen mellan SC och trollel huset och spruta direkt på spjället. Återmontera med kvalitetsslang klämma som man spänner med hylsnyckel, skruvmejsel räcker inte!

Lossa batteriet, dock så är seadoo 4-tec väldigt bra på att inte förbruka ström, ofta har de ström på våren men för att förlänga livslängden så rekommenderar jag att man köper en CETEK-laddare som underhåller ditt batteri under hela vintern., den är grymt bra.

Töm skrovet på vatten, tips, biltema har en lite handpump som man enkelt kan suga ur det sista vattnet, kostar bara några tior.

Sist , förvara maskien ÖPPEN om det går, ta av sitsen, då ventilerar du skrovet och förhindrar att fukt tränger in överallt och att mögel får fäste.

Hoppas detta gav er tips!
Först till Eggegrund vinner......

Re: Vinterförvaring 14 år 6 månader sedan #32773

• allanos
  • allanos Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ganska gamla tips från 2009 , är det samma rutiner på 2011 års modeller ?

Läste användarmanualen för min Sea doo Rxt X 260 as och där stod det en väldigt massa om att man skulle skruva av en massa, jag undrar om det verkligen är nödvändigt när skoter kommer stå i ett 20+ garage? måste man då hälla glykol genom hela systemet?

Jag tänkte göra enligt nedanstående punkter.

+ Tvätta skotern noggrant.
+ Pumpa ut allt vatten som ligger och flyter i skrovet.
+ Spraya lite 5-56 på motorkomponenter ( vet dock inte riktigt vart då när jag lyfter motorkåpan så är det mesta insmort med fett från första service.)
+ Ha Ceteck laddare på "rekond mode" Funkar det för batteriet som sitter monterat i skotern eller måste man ta ut det ?
# Sea Doo Rxt-X 260 as 2011 #
# Respo Trailer #

Re: Vinterförvaring 14 år 6 månader sedan #32774

• kajan
  • kajan Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ta alltid ut batteriet vid långtidsladdning, batteriet kan börja läcka o bara för brandrisken!
Och har den i 20grader behöver du inte göra nåt mer än det du nämnt!
Och låta den stå med sadeln öppen så den torkar ur!
Superjet 760rr -06

Re: Vinterförvaring 14 år 6 månader sedan #32776

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det är alltid bra att köra igenom glykol då detta skyddar metallen bättre än att det ligger vatten på avgas sidan hela vintern även om du har den i varmgarage under vintern för det mår den bara bra av.

/Robban

Re: Vinterförvaring 14 år 6 månader sedan #32779

• freddan911
  • freddan911 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
robban.. jag är ju helt ny på detta men jag har ju nu iaf en RXT 215 -08 o garaget och kan jag köra in glykolvatten på samma ställe som jag sköljer ur den efter saltvatten inför vintern?
nu ska den ju iofs stå i plusgrader men ändå?
detta forum är ju kalas för oss gröna på detta.
men jag kan redan nu lova.. detta är inte min sista skoter :-)
Seadoo RXT 215 -08

Re: Vinterförvaring 14 år 6 månader sedan #32782

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

freddan911 skrev: robban.. jag är ju helt ny på detta men jag har ju nu iaf en RXT 215 -08 o garaget och kan jag köra in glykolvatten på samma ställe som jag sköljer ur den efter saltvatten inför vintern?
nu ska den ju iofs stå i plusgrader men ändå?
detta forum är ju kalas för oss gröna på detta.
men jag kan redan nu lova.. detta är inte min sista skoter :-)

Det är precis där glykolen skall in, jag har en stor balja under jeten som jag stoppar ner en dränk pump i och i baljan häller jag ner glykolen. Startar motorn kopplar på glykolblandningen låter den gå igenom tar bort slangen med glykolen och sen stänger jag av motorn.

Tror det finns billiga pumpar på biltema och även glykol.

/Robban

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.065 sekunder