Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9927

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Ok, men klubba "förslagen" är ju det vi får göra, på saker vi i klubben önskar..

Hur funkar det sen då, med tanke på att det finns ett antal fler klubbar som förmodligen har sina önskemål m.m inför 2010, vilka spikar the final?

Går det ihuvudtaget att få till ett SM på så kort tid? och isåfall vad blir det för ett "SM"?
Nu när det är en ren medling mellan dom olika grenarna CC/Offshore osv..

Nån mer kunnig får gärna förklara för mig! :)

ec1 skrev: Buse,

nja vi kan inte spika/klubba någonting. Vi kan endast sammanställa förslag som sedan skriftligt skall in till SVERAS årsmöte där klubbarna/sektionerna klubbar/spikar de olika förslagen.

Vi som nystartad klubb i Stockholm kanske inte heller kan/skall bestämma åt övriga landets skoteråkare vad som skall gälla för en SM-serie, därav efterlyser jag så mkt synpunkter som möjligt.

Angående plattvatten disskutionen så är ju de föreslagna rejsen en medling, då stora delar av dessa rejs går på "skyddat vatten".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9929

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Buse, vet ej det exakta förloppet för detta, Håkan för gärna beskriva det då han är ordförande i Jetski Sektionen inom SVERA.

TROR det ligger till så här: alla förslag på regler, ansökan om SM tecken etc skall skriftligen vara SVERA tillhanda 15oktober (man kan dock ibland komma in med dessa senare) Förslagen skall vara inskickade av SVERA ansluten klubb, dvs vi kan ej i SJSC skicka in några då vi inte är bildade/anslutna till SVERA ännu. Förslagen sammanställs och försupp på SVERAS årsmöte i November, där klubbas allt igenom av Klubbrepresentanter samt Sektionsansvariga.

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9930

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
SJRC kan lämna in en anmälan om anslutning till SVERA och samtidigt en motion för 2010 års tävlande. :good:

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9964

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra Carl :)

Inga fler som har åsikter?

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9970

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

BUSE skrev: Ok, men klubba "förslagen" är ju det vi får göra, på saker vi i klubben önskar..

Hur funkar det sen då, med tanke på att det finns ett antal fler klubbar som förmodligen har sina önskemål m.m inför 2010, vilka spikar the final?

Går det ihuvudtaget att få till ett SM på så kort tid? och isåfall vad blir det för ett "SM"?
Nu när det är en ren medling mellan dom olika grenarna CC/Offshore osv..

Nån mer kunnig får gärna förklara för mig! :)

ec1 skrev: Buse,

nja vi kan inte spika/klubba någonting. Vi kan endast sammanställa förslag som sedan skriftligt skall in till SVERAS årsmöte där klubbarna/sektionerna klubbar/spikar de olika förslagen.

Vi som nystartad klubb i Stockholm kanske inte heller kan/skall bestämma åt övriga landets skoteråkare vad som skall gälla för en SM-serie, därav efterlyser jag så mkt synpunkter som möjligt.

Angående plattvatten disskutionen så är ju de föreslagna rejsen en medling, då stora delar av dessa rejs går på "skyddat vatten".

Gissar att tågordningen är så, att beslut om vilka tävlingar som ska arrangeras och ingå i någon form av Cup/ nationell serie, med eller utan SM status fattas av Jetskisektionen inom SVERA. Vad den nystartade klubben i Stockholm dessutom måste göra är ju att anta stadgar och gå vidare med det "byråkratiska" arbetet och bli ansluten till SVERA och givetvis anmäla intresse för att arrangera en av alla de tävlingar som ska gå under 2010.
Jag hoppas även att klubben kommer att satsa på bredd, dvs att man inte bara fokuserar på Offshore/ långdistans, utan att man också får till träningsverksamhet för CC och därigenom ökar aktiviteten kring sporten i stort. Min gissning är att en stor del av rekryteringen sker bland unga och ibland mycket unga människor och där kanske inte offshore är det första man tänker utan closed course. Håkan får gärna fylla i och/ eller rätta mig men jag tror att ex.vis ojk har haft stora framgångar som klubb på grund av en stark tillströmning av unga förare.

När det gäller offshore/ långdistans som verkar vara det som lockat de flesta som nu engagerar sig i den nystartade klubben tycker jag att man ska försöka få till ett antal tävlingar under 2010 som bjuder på varierande körning, både riktigt tuffa förhållanden men även lite mindre stökigt. Då har alla chansen att placera sig om man kör alla tävlingar. På samma sätt som klagosången har gått kring Roslagsloppet och Saltsjöloppet att man inte har en chans om man kör Kawwa, likadant blir det om alla lopp i den nya serien går i Smögen offshore förhållanden och då försvinner ju lite tävlingsmomentet, eller?
Att försöka göra sporten så publikvänlig som möjligt är naturligtvis också intressant så här i uppstarten.

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9972

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

FZR skrev: Jag hoppas även att klubben kommer att satsa på bredd, dvs att man inte bara fokuserar på Offshore/ långdistans, utan att man också får till träningsverksamhet för CC och därigenom ökar aktiviteten kring sporten i stort. Min gissning är att en stor del av rekryteringen sker bland unga och ibland mycket unga människor och där kanske inte offshore är det första man tänker utan closed course. Håkan får gärna fylla i och/ eller rätta mig men jag tror att ex.vis ojk har haft stora framgångar som klubb på grund av en stark tillströmning av unga förare.

Jag och Carl är enbart intresserade av CC-racing (Carl mumlade om att köra någon/några OS-tävlingar med) och har som mål att ha en tränings-/tävlingsbana i Stockholmsregionen nästa år. Vi har även många duktiga och engagerade offshore-åkare och jag tror det är dom som gjort sig mest hörda i denna tråd då den främst handlade om SM i offshore.

SJRC kommer inte bara syssla med sittmaskin utan även jetski, tyvärr så har vi dock ingen som åker ståmaskin i dagsläget :(

/ Robin
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9973

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nu blandar du ihop saker Henrik,

Den nya Stockholmsklubben och dess aktiveter för att få in nya i sporten i Stockholmsområdet kanske inte skall beröras i denna tråd (Tävlingar 2010). Kan dock säga att det du nämnt om CC, träningsbanor mm redan är på gång.

Vi behöver väll inte dra upp plattvatten vs offshore igen, men har du läst tråden? :

ec1 skrev: Angående plattvatten disskutionen så är ju de föreslagna rejsen en medling, då stora delar av dessa rejs går på "skyddat vatten".

ec1 skrev: Alla dessa rejs går som varvslopp och kräver enklare navigering. Detta är även ett stort plus för publik som bättre kan följa med vad som sker. De flesta rejs går både utomskärs och inomskärs, dvs blåser det mkt så är det Offshore förhållanden på vissa partier medans det är lugnare vatten inomskärs så att högre toppfart uppnås (blåser det mindre är det bara höghastighet som krävs). Då banorna körs som stora Supercourse banor kommer även kurvteknik att spela in. några rejs går under festivalveckor med mycket folk/publik.

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9974

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

FZR skrev: På samma sätt som klagosången har gått kring Roslagsloppet och Saltsjöloppet att man inte har en chans om man kör Kawwa

Var har du fått det ifrån? Senast jag såg resultaten från Saltsjölopet var två st Kawa helt överlägsna de andra och i Rosis blev de Kawor som startade 2-3-4 i sin klass...

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #10095

• jowel
  • jowel Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member

Robbbin skrev:

FZR skrev: Jag hoppas även att klubben kommer att satsa på bredd, dvs att man inte bara fokuserar på Offshore/ långdistans, utan att man också får till träningsverksamhet för CC och därigenom ökar aktiviteten kring sporten i stort. Min gissning är att en stor del av rekryteringen sker bland unga och ibland mycket unga människor och där kanske inte offshore är det första man tänker utan closed course. Håkan får gärna fylla i och/ eller rätta mig men jag tror att ex.vis ojk har haft stora framgångar som klubb på grund av en stark tillströmning av unga förare.

Jag och Carl är enbart intresserade av CC-racing (Carl mumlade om att köra någon/några OS-tävlingar med) och har som mål att ha en tränings-/tävlingsbana i Stockholmsregionen nästa år. Vi har även många duktiga och engagerade offshore-åkare och jag tror det är dom som gjort sig mest hörda i denna tråd då den främst handlade om SM i offshore.

SJRC kommer inte bara syssla med sittmaskin utan även jetski, tyvärr så har vi dock ingen som åker ståmaskin i dagsläget :(

/ Robin

Henric & jag är intresserade att även köra ståmaskin. Funderar starkt på att köpa varsin inom kort.

Mvh Niklas

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #10103

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

RIB Extreme skrev: Henric & jag är intresserade att även köra ståmaskin. Funderar starkt på att köpa varsin inom kort.

Mvh Niklas

:winner:
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Sidan laddades på: 0.067 sekunder