Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9903

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Åberg, instämmer i dina 3 punkter.
Tror också på en serie och bara en serie. Om man tex väljer bort roslagsloppet från SM-serien så är det faktiskt så att det racet är så stort och prestigefyllt att det troligen står för sig själv, behövs ingen SM-deltävlingsstatus för att locka förare dit. Detta var nu bara ett exempel.
Det finns andra race som är "stora" utan att vara med i någon cup eller SM.

Offshore är inte direkt publikvänligt på nåt sätt om man inte gör som tex i Oskarshamn där man kör in i hamnen o vänder hela tiden.

SM i en klass som ec1 skriver stämmer som det ser ut nu, vi har SM-status två klasser i CC och det har vi fått kämpa för. Ski lite & Runabout 1300 Stock N/A.
Andra klasser är RM (riksmästerskap) om rätt deltagarantal & cup-klasser.

Ett hemlighet som jag inte tänkt dela med mig ännu då inget på något sätt är klart (har pratat med Ola om detta tidigare) är att vi kanske kan få till ett Nordiskt mästerskap i offshore 2010 om vi har tur. Riktlinjer, var, när & hur återstår men titlar skall vi försöka ordna på nästa Nordiska möte i Helsingfors i vinter, även i CC.
Kan bli så att det blir Nordiskt mästerskap samtidigt som en SM-deltävling. I finland har de kört offshore tidigare men det har varit dött sista åren så Sverige ligger bra till !
Ytterliggare ett race med hög status alltså.
Det blir ett "öppet" mästerskap så förhoppningsvis kommer våra tyska kompisar o kanske ryssarna igen !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9905

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Som vi diskuterade på klubb-mötet så är ju tanken att vi ska få så stora startfält som möjligt och valde därför att "bara" ha 4 tävlingar, varav 3 räknas i en eventuell SM-serie i offshore. Två av dessa körs på västkusten Smögen och Melbystrand?(tillsammans med CC) och två på östkusten RBR-loppet i Simpnäs norr om Sthlm och Oscarshamn offshore race.

Att då skapa ytterligare en serie verkar ju väldigt konstigt. I CC-racing har man ju fått dra ner på antalet tävlingar för att få tillräckligt stora startfält. Den för året nya stock-klassen i CC har ju inte haft tillräckligt många startande för att det ska kunna räknas poäng i en serie.

Just nu borde ju fokus ligga på att få igång en sthlms-klubb och fler startande i både CC-race och de offshore-race vi "provåkt" iår.

Med de fyra tävlingar som ingår i CC-serien och de fyra race vi kommer ha i en offshore-serie, blir det ju hela åtta tävlingar. Sen kommer vi ju antagligen köra Supercourse på Hot Island och Vaxholm. Tio tävlingar på en säsong borde väl räcka?

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9907

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
ej,

Ska vi få en bred och attraktiv tävlingsform håller jag med om att vi inte bör ha två separata serier. Varför inte ta dessa sju föreslagna lopp och kör en serie, räkna de 4 alt 5 bästa av dessa. Detta möjliggör att man kan välja att köra samtliga lopp eller de man har möjlighet till. Övertid kommer det att utkristalliseras vilka tävlingar som aktiva väljer att deltaga i och då kan vi byta ut tävlingar i serien. Dessa race kommer att bjuda på stor variation och ge möjligheter till många team att deltaga.

Diskussionen om Roslagsloppet vara eller icke vara har vi samtalat om tidigare. Jag ska försöka motivera varför jag anser att den är viktig att vara mer i serie. Blir lite historia nu

1985 satt jag tillsammans med min pappa på bryggan i Östhammar och tittade på när Njurling racing testade sin 6 liters enskovare, var 6 bast då. En grabb på typ 18 år kom sa att fan vad kul det vore att köra race. Han hade en hardtop båt, kommer inte ihåg modell och vi hade en Flipper 575 på den tiden med en 90 hk på. Enda racet som vi kände till var Roslagsloppet och där kunde ju alla ställa upp hade vi ju hört. Kort och gott, en Yamaha 90 räckte ju inte till så en ny Evinrude 150 hk skruvades på. Det året ställde vi upp och även ”grabben” Mårten Molle Levin upp för första gången i Rosis.

Åren har gått sedan 1985 och om vi räknar ihop de tävlingar som vi tillsammans med Molle har deltagit i så är det säkerligen flera hundra. Antalet tävlingsbåtar är säkert minst 20 stycken. Det jag vill säga är att Roslagsloppet har gett oerhört med aktiva till båtracingsverige och jag är säker på att det starkt kan bidra till att vi får många aktiva till vattenskoterserien också

Jag tror att många med mig inte kommer att ha möjlighet att åka samtliga tävlingar i serien utan man planerar vilka race som passar in. Därför är det ju bra att den möjligheten finns att räkna bort några race. Visst Rosis kommer att bära sig utan att vara en deltävling i serien, är faktiskt mer orolig att serien tappar status.

Roslagsloppet är i särklass den tävling som har störst medialt intresse och den enda tävlingen som allmänheten känner till, det gör den till en viktig kugge i möjligheterna att få sponsorer

Nu har jag kramp fingrarna, önskar er en trevlig söndagskväll :winner:
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9914

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag har tagit på mig att ansöka om SM till offshore, väntar på blankett från SVERA (känner Per & Ann-Kathrin på SVERA mkt väl)

Ola och jag är även intresserade att sitta med i Jetski kommiten.

Viktigt att påpeka är att vi enbart kan spekulera och önska om SM serier, tävlingsplatser mm. sedan är det upp till klubbar och sektioner om att rösta samt bjuda in oss till dem.

Tävlingarna som är föreslagna för Offshore är:
Östkusten:
RBR-Simpnäs, denna går norr om stockholm och förhållandevis tidigt på säsongen (juni)
Oskarshamn, mkt publikvänlig tävling går samtidigt som festival.
Västkust:
Smögen: kanon rejs med mkt publik och roligt rejsformat.
Mellbystrand allt Falkenberg. vet ej mkt om dessa men skall vara poplära och väl arrangerade.

Dessa är ju bara förslag och vi måste troligtvis ha flera alternativ om någon klubb inte önskar bjuda in oss, krockar, ligger fel tidsmässigt etc.

Tanken är att de skall vara långlopp dvs 35-37distans (vilket är vad en RXT-X max klarar med orginal tank)

Alla dessa rejs går som varvslopp och kräver enklare navigering. Detta är även ett stort plus för publik som bättre kan följa med vad som sker. De flesta rejs går både utomskärs och inomskärs, dvs blåser det mkt så är det Offshore förhållanden på vissa partier medans det är lugnare vatten inomskärs så att högre toppfart uppnås (blåser det mindre är det bara höghastighet som krävs). Då banorna körs som stora Supercourse banor kommer även kurvteknik att spela in. några rejs går under festivalveckor med mycket folk/publik.

med detta sagt förstår jag än mindre varför två serier skulle behövas?

/ Roland Ström

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9916

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det är jätte bra jobbat om Ola och Roland tar på sig att sätta gång detta mot Svera
och även sitta i kommiten.
Så att det kommer igång och inte faller mellan stolarna av alla viljor och ideer..
Jag tycker även att Niklas har bra ideer angående tävlingen form och regler är bra
men man kanske inte ska börja med 2 SM klassade tävlingar på en gång det blir nog mycket
i ett uppstartningsskede.
Sedan blir "Långdistans offshore" mycket fokuserat kring sthlmsregionen (som passar mig bra) och det kanske blir lite fel om det ska vara SM klassat kör denna istället som tex östersjö-
cupen, för trots allt är detta ett mycket stort upptagningsområde av vattenskoteråkare.
Självklart så får alla köra här från alla delar av landet om man vill.
För jag tror fortfarande att det finns många som skulle vilja tävla men har varken tid eller råd att åka runt på de " riktiga" SM tävlingarna.
Det är också kul om dessa tävlingar lever vidare nu när det börjat komma igång i denna regionen..
Men som Håkan sa ta detta som ett testår och så stämmer vi av efter nästa säsong vad vi kan förbättra och ändra.
Kul att det börjar hända något.
MVH
/Peter

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9917

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Peter,

Det Niklas presenterade var förkortat vad vi disskuterade på vårt första klubbmöte ( dock med tilägget av en ny cup).

Vi kan endast (om ens det) få 1 SM tecken.

Stockholmregionen har ju (förhoppningsvis) ganska många rejs: RBR Simpnäs, Roslagsloppet, HotIsand x2, Vaxholm mflr, så jag tror nog att vi har tillräckligt med rejs endå?

Tycker det är viktigt borstse från egna kommersiella intressen när vi disskuterar och istället ser till hur vi kan växa och få det så roligt som möjligt :)

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9919

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Bra skrivet av alla!
Men vi får inte slösa energi på att bolla onödiga ämnen som t.ex plattvatten osv, även fast det är underhållande :-D

Tillsammans så ska vi ju försöka bygga upp sporten och få in fler antalet tävlande och då är det bättre att fokusera på det första året och hålla ner antalet tävlingar med högre kvalité istället genom fler antalet deltagande, mer publik osv.

Men det är ju här vi har den nystartade klubben till, att gemensamt klubba förslagen=majoriteten.
Så vill ni vara med att påverka är det bara att komma på nästa klubbmöte 21a okt

/RobbanR

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9920

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Buse,

nja vi kan inte spika/klubba någonting. Vi kan endast sammanställa förslag som sedan skriftligt skall in till SVERAS årsmöte där klubbarna/sektionerna klubbar/spikar de olika förslagen.

Vi som nystartad klubb i Stockholm kanske inte heller kan/skall bestämma åt övriga landets skoteråkare vad som skall gälla för en SM-serie, därav efterlyser jag så mkt synpunkter som möjligt.

Angående plattvatten disskutionen så är ju de föreslagna rejsen en medling, då stora delar av dessa rejs går på "skyddat vatten".

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9921

• Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Roland
Jag håller med om det... och hoppas det verkligen åtminstone blir en SM klass som du nämnde
och jag vet att Ni jobbar hårt för det.
Men det jag menar är även att det blir ett stort fokus på dom nu tävlingar
som kommit igång i regionen och deltagare kommer från oss annars tröttnar nog
en del klubbar att bjuda in oss se bara exemplet Uppsala var det 4-5 startande tror jag..
Det var mer än varningsklocka som förhoppningsvis inte behöver återkomma..
Men därav är det viktigt att även dessa tävlingar blir exponerade vissa är det redan, kanske mer eller mindre (men som sagt där med inte sagt att det ska vara SM status).
Det viktigaste att vi får dit "veteraner" och debutanter så det kommer folk till startleden
annars dör det ut...
Men kör hårt nu jag ser fram emot ett 2010 med en fullspäckad tävlingskalender och
detta är en jätte bra början. :-D
Lycka till !
/Peter

Re: DISKUSSION TÄVLINGAR 2010 16 år 10 månader sedan #9926

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Peter, det är därför vi enbart skall ha en serie med stort fokus på dessa tävlingar!
Blir det flera spridda cuper + små rejs så blir det inget fokus = dåligt med deltagare etc, bättre att köra få rejs med högt deltagarantal än många med få.

I år hade vi inget fokus, ingen kalender/serie. Därav blev det som det blev. Angående Uppsala så var det ju mkt få som ville åka det rejset, anledingarna har ju redan ältats ett flertal gng nu.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder