Tjo, var 8 plus grader idag och jag bestämde mig för att rulla ut skotern för att provstarta och köra ur kylarglykolen som legat i systemet hela vintern.
inget konstigt i början, batteriet kämpade i 5 sekunder sedan kom han igång.
På med vattenslangen.
Det lät fint på tomgång som alltid.
Började gasa lite, och reagerade på att det inte spruta så mycket vatten som det brukar göra när man gasar till.
Jag Gick bakom skotern och fick se en fontän av vatten som sprutade ut från den här packningenImage000.JPG
Sen titta jag noga på alla slangar medan motorn var igång, och när jag gasade så såg jag en slang som rörde sig lite som jag aldrig tänkt på tidigare....
har filmat slangen som jäste upp och blev hård när motorn blev varm.
Video 1 här filmar jag slangen som jag börjat lägga märke till. även ett kosntigt pys ljud från förgasaren snappade jag upp. som jag aldrig tänkt på tidigare.
Video 2 här klämmer jag på slangen med handen.
Konstigt jävla klick ljud...
Det slutna kylar vätskan rör på sig i behållaren, så det är inget stopp direkt...
som ni märker är jag inte kung på motorer.
För övrigt så sprutade det ut ovanligt mycket vatten ur själva spolmunstycket....
När jag tog bort slangen så komm det ut mycket vatten som en stråle, vilket aldrig hänt förut...
vad kan ha hänt???
inget vatten på träffades innanför skrovet packningen som "läcker" har inget med insidan att göra för där är det snustorrt.
Även avgas röret blev kylt av vatten som vanligt.