Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1493

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Nu har vi återigen testat FZ från Yamaha, denna gång mot andra maskiner...

Följ denna tråd: (det kommer en svensk variant på www.ojk.se senare)

greenhulk.net/forums/showthread.php?t=88136

Stort tack till Richard och Klas-Göran Båtta på Strömstads marin service för lånet av Yamahan.

www.stromstadmarinservice.se

MVH Håkan Borgström, Christian Cagnard, Marcus Johansson och Bill "the hurricane" Haig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1494

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Varför jämförde ni nya maskiner mot två år gamla maskiner? jämförelsen blir ju lite haltande då....

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1516

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
anytime
mvh rikard båtta
kom å prov kör ni!! också

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1527

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Upp med testet på svenska nu:)
Just sådana här tester som är oerhört värdefulla för alla som går i inköpstankar!

Håkan skrev: Nu har vi återigen testat FZ från Yamaha, denna gång mot andra maskiner...

Följ denna tråd: (det kommer en svensk variant på www.ojk.se senare)

greenhulk.net/forums/showthread.php?t=88136

Stort tack till Richard och Klas-Göran Båtta på Strömstads marin service för lånet av Yamahan.

MVH Håkan Borgström, Christian Cagnard, Marcus Johansson och Bill "the hurricane" Haig.

Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1535

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member

ec1 skrev: Varför jämförde ni nya maskiner mot två år gamla maskiner? jämförelsen blir ju lite haltande då....

För att de var de som var tillgängliga !
Att skaffa 4 helt maskiner och ägna en dag att låna och lasta skotrar, fixa torrdräkter, soppa m,m och en dag att testa på och sedan dela med sig utav all värdefull information, peace of a cake...

Har det gjorts en liknande test tidigare i vårtland ? Var lite positiv, det var för oss och ER vi gjorde detta !

Och sedan om du läser så har vi poängterat att ultran var en -07:a...

Kul hade vi i alla fall, det blir en jämn fight mellan ultra 260, RXP-X & FZ i år.

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1556

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Är ju väldigt svårt att göra sådana här tester. för skall man göra det riktigt ärligt måste det ju vara nya maskiner som är genomgångna så de är helt OK (inga tillverkningsmissar mm) Jobbar själv som inköpare (Kyosho Radiostyrda leksaker :-D ) och vi har flera gånger försökt göra tester mellan olika produkter och fabrikat.. är skitsvårt att göra det helt korrekt (och framförallt dyrt och tidskrävande)
Kul att ni tog er tiden att göra det :-D

Kul också att jag verkar ha valt rätt skoter för sommarens offshore race enligt Ert test och resultaten från jänkarnas tävlingar
1. 2008 LB2CAT - ULTRA won with Warner piloting - and ULTRA250X got top three spots
2. 2008 Warner wins Worlds on ULTRA250X
3. 2008 Florida Offshore Challenge: ULTRA won
4. 2009 Mark Hahn, 1st 3rd 4th and 5th go to the ULTRA250X

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1557

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ok, nu har man sett 1000 olika shootouts och liknande tester..

Toppfart är egentligen bara intressant om det är spegelblankt, annars beror det mer på skrov och förare. Ex: En vän till mig har en RXT-X, jag hade en RXT 07. Han tog mig ordentligt i starten, men vid minsta lilla våg tappade han 5 meter vilket gjorde att jag åkte ifrån honom 9 gånger av 10.

Acceleration är ju alltid acceleration, kul och en avgörande faktor i CC-race

I min värld ligger det till såhär:

Vill du sätta fartrekord på plattvatten: Yamaha GPR (med rätt motor - se BUSEs projekt)
Vill du vinna i CC-racing/Leka i insjöar: FZR/RXP-X
Vill du vinna i OFFSHORE/Åka längre sträckor utomskärs: RXT för plattare vattten / Ultra för gropigare vatten
Vill du ha en bekväm och kraftfull Allrounder: Yamaha FX SHO

Sen har det ju mycket att göra med vad man gillar för typ av skoter.. Jag hade en RXT förra säsongen men bytte till en Ultra i år då det jag ser greppet och hur skrovet tar vågor som den viktigaste egenskapen. Var inte helt överens med RXT:n när det gällde detta och därför bytte jag. Personligen gillar jag inte RXP alls då den beter sig som en badanka så fort det kommer minsta lilla våg vilket gör den obrukbar för mig då jag åker mycket i hög sjö, men den är säkert ett bra val för någon som kör i insjöar.

Re: FZ mot RXP-X, ultra 250 & 15F 17 år 1 månad sedan #1567

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Man får inte glömma att allt även är en smaksak och vissa modeller passar bättre än andra.. Förarens vikt m.m spelar också in på valet av skoter!

Personligen håller jag med Ceasar att vissa modeller beter sig som badankor att åka på.. Men mycket är som sagt vad man har för erfarenhet och hur många olika skotermodeller man har testat, går liksom inte att säga att min skoter XXX är bäst på alla sätt och vis, när det är den enda man har kört..
Så går man i köptankar så bör man ta allt man hör med en nypa salt och försöka ta in så många åsikter som möjligt och skaffa sig en egen uppfattning!
Och i sverige har ju inte ens skotrar funnits aktuella på marknaden särskilt länge likväl kunnandet...

Btw, mitt lilla Gprxp bygge, byggs för acceleration i främsta hand!:) Då jag anser att tagga omkring i 70+knop inte är direkt aktuellt!

ceasar skrev: Ok, nu har man sett 1000 olika shootouts och liknande tester..

Toppfart är egentligen bara intressant om det är spegelblankt, annars beror det mer på skrov och förare. Ex: En vän till mig har en RXT-X, jag hade en RXT 07. Han tog mig ordentligt i starten, men vid minsta lilla våg tappade han 5 meter vilket gjorde att jag åkte ifrån honom 9 gånger av 10.

Acceleration är ju alltid acceleration, kul och en avgörande faktor i CC-race

I min värld ligger det till såhär:

Vill du sätta fartrekord på plattvatten: Yamaha GPR (med rätt motor - se BUSEs projekt)
Vill du vinna i CC-racing/Leka i insjöar: FZR/RXP-X
Vill du vinna i OFFSHORE/Åka längre sträckor utomskärs: RXT för plattare vattten / Ultra för gropigare vatten
Vill du ha en bekväm och kraftfull Allrounder: Yamaha FX SHO

Sen har det ju mycket att göra med vad man gillar för typ av skoter.. Jag hade en RXT förra säsongen men bytte till en Ultra i år då det jag ser greppet och hur skrovet tar vågor som den viktigaste egenskapen. Var inte helt överens med RXT:n när det gällde detta och därför bytte jag. Personligen gillar jag inte RXP alls då den beter sig som en badanka så fort det kommer minsta lilla våg vilket gör den obrukbar för mig då jag åker mycket i hög sjö, men den är säkert ett bra val för någon som kör i insjöar.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.083 sekunder