Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Ingen gnista i tändstifen vad gör man? 15 år 8 månader sedan #21202

• discokaj
  • discokaj Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Tja tja!

Var ute och lekte lite för någon timme sedan då skotern dog för mig... Hade tagit en lägre sträcka med skotern på 10-15 parkerade skotern för en bit mat och allting fungerade som det skulle, efter maten hoppade jag på drog en längre raksträcka för att sedan vända tillbaka då skotern dör för mig...

1 Stiften var helt svarta och blöta, och det var svarta ringar kring gängorna som stiften sitter i.
2 Prova starta utan stift men inget vatten kom sprutande, pluggade i dom igen och när jag efter några starter tog bort dom var det fortfarande mycket olja på dom
3 Tömde all gammal olja , hade i sprillans ny TCW30

Skotern är inte så villig att starta på land och den har sedan vattenfyld motor och tändstifts bytet alltid dött när man kör på tomgång..?

Startmotorn går igång som den ska och det är inget el fel, jetstrålen puttar ut lite vatten och skotern driver lite sakta framåt

Yamaha Gp800R, kopia aldrig servad ,ca13H

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21223

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Om du tror att oljepumpen felar, varför inte bara ta bort den och köra oljeblandat, det skulle jag göra direkt även om jag inte trodde det var fel på den...

Är ingen expert men låter lite konstigt om oljepumpen skulle bara börja mosa in så mycket att den inte startar...

Startar den inte alls nu?...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21236

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Startmotorn snurrar och låter som den ska inga fel där, men skotern startar inte...

Kan man töma oljetanken och låta slangar och det sitta kvar och bara blanda direkt i bensintanken , slippa plugga och grejjer? Eller är det någon del i motorn som inte får olja om man blandar direkt i bensintanken? :?

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21242

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
hmm... om du bara tömmer oljetanken kommer den blanda in luft i motorn...

Tror inte heller oljepumpen mår så bra av att sitta kvar och bara snurra när den inte får någon smörjning...

det skulle juh gå att göra så att det loopar lite olja genom pumpen hela tiden... detta har diskuterats lite... bättre o ta bort o göra ordentligt... du lär aldrig börja våga använda den igen...

Det känns som oil block off är smidigt och göra och känns bättre på alla sätt, antingen beställer du en färdig bricka eller så fixar du en själv... inget svårt... se bara till och täpp igen sen så den inte kan suga luft in i knasarn o så...

Men det är inte säkert att det är olja som orsakar problemet...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21244

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Strypa olje slangen går väl också att göra?

Verkar som det är oljan , för stiften är som sagt svart och sura, det blir svarta olje ringar runt gängorna på skoter, hur svårt är det att kolla filtrena och vart sitter dom? :)

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21269

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

discokaj skrev: Strypa olje slangen går väl också att göra?

Verkar som det är oljan , för stiften är som sagt svart och sura, det blir svarta olje ringar runt gängorna på skoter, hur svårt är det att kolla filtrena och vart sitter dom? :)

Okej... jag skulle inte försöka... jag skulle blocka.

hmm några oljefilter vet jag inte... för den delen skulle filtren vara igensatta skulle den kanske inte få för mycket...

det i filterväg som finns för oljan antar jag sitter påväg ut från oljetanken... nån liten sil bara...

men det kan juh även vara så att den inte får nån soppa och stiften blir fulla med olja...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Skotern får för mycket olja, vill inte starta? Hjälp! 15 år 8 månader sedan #21270

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Haft grannen som är elektriker i skotern och det är ju lite brister över allt men det mesta är lagat nu. Dom nya tändstiften tänder inte , det blir ingen gnista vi har kollat lite på dödmansgreppet men allt stämmer där, funderar på om det sitter i tändhattarna eller nått liknande, någon som har en tanke på vad felet kan vara? :-D

Re: Ingen gnista i tändstifen vad gör man? 15 år 8 månader sedan #21275

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
kan vara en trasig tändspole eller cdi box.. ta och köp en mer driftsäker skoter nu! :)

Re: Ingen gnista i tändstifen vad gör man? 15 år 8 månader sedan #21279

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag är redo och hålla med :oops:

dendär skotern verkar falla isär i alla ändar
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Ingen gnista i tändstifen vad gör man? 15 år 8 månader sedan #21293

• discokaj
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo men lite svårt att sälja en skoter som varken startar eller kan visa hur många timmar den gått? :roll:

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder