Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #17774

• jesperbjorkman
  • jesperbjorkman Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
jag plockade bort pumpen på min RX och jag kollade runt lite och fick rekommendationen att inte använda marin olja. Nu använder jag Castrols bästa 2 taktsolja... ttx eller nåt heter den tror jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #17787

• rallykalle
  • rallykalle Profilbild
  • New Member
  • New Member
Eftersom tråden handlar om att plugga oljepumpen är min fråga efter lite eftersökningar osv. varför tar folk bort oljepumpen då de måste ju gå minst lika bra att hänga av vajern på pumpen så den stängs och sedan kan man blanda direkt i soppan. Ok lite släpper ju pumpen igenom men de är ju ytterst lite.

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #17829

• pellegp1300r
  • pellegp1300r Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Rallykalle skrev: Eftersom tråden handlar om att plugga oljepumpen är min fråga efter lite eftersökningar osv. varför tar folk bort oljepumpen då de måste ju gå minst lika bra att hänga av vajern på pumpen så den stängs och sedan kan man blanda direkt i soppan. Ok lite släpper ju pumpen igenom men de är ju ytterst lite.

Detta som Kalle säger verkar ju vara en väldigt simpel lösning.. Ingen som kan bekräfta att detta fungerar lika bra?
Någon som provat? =)
GP1300R SÅLD*

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18110

• liinus
  • liinus Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har plockat bort allt som behövs nu för att komma åt. Är det något man ska tänka på när man monterar ihop sakerna?
Gp1300r -02

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18112

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hej igen :)
Jag flikar in lite i debatten om olja och pluggande av oljepumpen.(montering av oil block off kit)

Att lämna kvar oljepumpen innebär en del risker:
1.Oljepumpen är i sig själv smord av oljan. Får den ingen mer olja så finns det risk att den skär ihop. Följderna av det blir många tex på yam gpr xlt osv så drivs den av muttern mitt i svänghjulet. Det finns alltså risk att man skadar den muttern mm
Om oljepumpen skär är det också stor risk att det blir ett läckage in i tex transmissionskåpan där den sitter placerad. På seadoo är det ofta direkt mot vevhuset också. Men på yama är det oftast mot svänghjulssidan (vilket också innehåller en hel del kännsliga tändningsdelar som inte tål fukt)
2. Oleslangarna som leder oljan till portarna (fuggarna på yam) får inte börja leverera luft vilket dom gör om oljepumpen sitter kvar och/eller skär. Om man förser motorn med extra luft så innebär det bla fel (mager) bränsleluftsblandning med risk för motorskador.
3. Hakar man av wiren till pumpen så trillar reglerarmen på pumpen ner till sitt ändläge.
mikuni (som tillverkat pumpen) har konstrerat ett säkerhetssystem som medför att om tex wiren går av så blir det max oljetillförsel till motorn..

Det går också fint att bänkköra pumpen hemma om man vill. Tänk då på att välja en drivning med ganska högt vartal (tex trycluftsborrmaskin lr liknande) Tänk också på att vissa pumpar har rotationsriktning.

Angående oljan marin/landbaserad så kan jag bara upplysa om att jag aldrig tagit hänsyn till detta o aldrig haft problem.
Jag har jobbat med tvåtaktare i många år ( bla i en motorslipfirma)
Jag har haft följande vattenskotrar (tvåtakt) :
Seadoo: Xp
Xpl
gsx
gsx-l
Hx
yamaha: Gp 1200 r

Har också haft 9 st snöskotrar (yamaha skidoo artic o polaris)

Lägger också in en varnig: Man ska inte koppla bort oljepumpemn på Artic cat samt vissa polarismodeller då dessa förser ramlagren med direkt smörjning i vevhuset. Oljan som blandas med bränslet tar sig inte fram till ramlagren vilket medför haveri!

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18235

• liinus
  • liinus Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hur får man bort varningstonen som kommer att tjuta när man tagit bort pumpen?
Gp1300r -02

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18265

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Varningstonen får du enklast bort genom att lyfta ur armateuret (oljenivåmätaren) ur tanken.
Vänd det upp och ned och lås fast det med två buntband i upp och nedvänt läge i skotern.
Lämpligen så sätter du fast det i fästet för styrwiren.

Om du inte vill göra det så ta ett motstånd och löd fast på polerna till tankmätaren.
Men mät då först vilket motstånd du har vid typ halvtank. Det förstnämda är enklast..

m.v.h

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18289

• liinus
  • liinus Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag gjorde så att jag tog distanser så inte klossarna åker ner, sen montera jag bara tillbaks mätaren.
Gp1300r -02

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 10 månader sedan #18551

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det är inte säkert att du behöver köpa ett oil block off kit, det kan räcka med att lossa pumpen och plockabort drivningen och sedan skruva tillbaka den igen, det gjorde vi på en Seadoo, kanske går att göra likadant på Yam.
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: funderar på att plugga oljepumpen?? 15 år 2 månader sedan #26305

• bjarne
  • bjarne Profilbild
  • New Member
  • New Member
jag har en Yamaha Gp 1200 R hur ska jag göra med oljepumpen? ha den kvar eller inte?

Sidan laddades på: 0.069 sekunder