Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4098

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

Challe80 skrev: Men grabbar, jag kan väl inte åka runt med Yamma fendrar på en seadoo??! el? ;)

Är det ingen som provat sandankare? el nån annan lösning, vill inte gärna ha 2-3kg järn ankare skramlandes när man kör..

Håller med om att ett ankare i en vattenskoter inte är optimalt oavsett om det ligger löst eller sitter fast. När man är ute och kör i vågorna så blir det ganska ordentliga påfrestningar, jag körde runt i Oktober förra året och hade några burkar inlindade i en tröja förvarade i stuven fram och de var sönderslagna efter fyra timmar(!)
Ett drivankare som man fyller med sand vid behov kan vara något eller om man bara tar med tamp och litar på att man kan hitta en sten att surra i änden av en tamp och sänka.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4103

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
Jag tog med mig video kameran på PWC endurance den var lite kajko och funkade inte så bra , men nu har jag fått den att fungera iaf :P lins skyddet är krossat men själv kameran klarade sig, med lite hjärnskakning :D:D
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4105

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Det är bara att sy en säck av något kraftigt tyg slå dit öljetter fixa linor som löper genom öljetter fäst en ankar lina och sen stoppa en sten från platsen som du skall lägga till vid så har du ett ankare som väger typ 200g utan sten. Ankar linan kan du stoppa i påsen när du inte använder den stoppa en 10 kg sten eller flera så så skall det nog fungera.
/Robban

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4111

• challe80
  • challe80 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Tack för tips, låter som en smart lösning med "ankarpåse" :)
Tack o bock!
Seadoo RXT 215hk -08 ;)

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4186

• jobe
  • jobe Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Det går alldeles utmärkt med en liten dragg på något kilo,draggen slår inte sånder något i min skoter i alla fall,men börjar det blåsa lite så är draggen precis på gränsen att den kan hålla skotern på plats!
Sea-Doo GTX Limited iS 255 -09

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4189

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
En dragg är inget ankare utan något som man släpar längs botten för att få ut tex lik och annat skit, Ordet dragg kommer ju från att man draggar = dra något längs botten något egen tolkning. Ganska kul när man är i skärgården och det börjar blåsa lite och man skall hjälpa folk att få ut ett extra ankare och dom tar fram en dragg frågan jag brukar ställa till dom är "och var skall jag knyta fast denna någonstans" finns det en stor ring på något berg så kan man väl alltid stoppa in den där och fälla ut den som ett paraply så sitter den någ riktigt bra faktiskt.
/Robban

Re: Fendrar & ankare? 17 år 2 veckor sedan #4292

• rxp_strömberg
  • rxp_strömberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag köpte ett litet ankare + fendrar + tampar på biltema häromdan...

finns perfekt med plats för detta.... ankaret + orginal verktygen passar i verktygs facket..
fendrar + tampar framför last utrymmet....

slänger in en bild så ni ser...

09-06-13 012 1.JPG

Re: Fendrar & ankare? 16 år 10 månader sedan #7170

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Rxp_Strömberg skrev: Jag köpte ett litet ankare + fendrar + tampar på biltema häromdan...

finns perfekt med plats för detta.... ankaret + orginal verktygen passar i verktygs facket..
fendrar + tampar framför last utrymmet....

slänger in en bild så ni ser...

09-06-13 012 1.JPG

Smart! Själv tryckte jag in en 5l bensindunk där du har fendrarna med ett gammalt sittunderlag runt som lite dämpning. Passade som handen i handsken! Dock så nöter det som fan med 5 kg bensindunk där framme när man hoppar i vågor och efter några timmars PWC Endurance så var halva sittunderlaget i små små små smulor och dessa låg spridda i hela utrymmet där fram.

Smidigt att ha reservdunk där, men måste nog fästas bättre för att det skall hålla.

Själv fick jag ett par avlånga fyrkantiga fendrar av mina kära föräldrar. Har ej använt dem då skotern ej fungerat något i sommar, men de bör fungera ok. Skall kapa av dem lite så att de tar lite mindre utrymme i packlådan. Jag har dragit om snöret så att de ligger längs vattenlinjen på längden. Stoppar in snörena under sadeln.

150 kr st på SeaSea: www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1752

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Fendrar & ankare? 16 år 10 månader sedan #7503

• yzr
  • yzr Profilbild
  • New Member
  • New Member
NÅgon som har testat sk säckankare? Borde ju funka när man lägger till där det är lugnt? Har ingen lust att ha en dragg/ankare med tanke på att det kan ju göra mer skada än nytta när man har det i skotern o man ligger i en 35-40 knop!!

Re: Fendrar & ankare? 16 år 10 månader sedan #7538

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Nån som vet hur stabil "luckan" är fram i en RXT? Har en dragg som passar väldigt bra där brandsläckaren ska sitta, vågar man sätta dit den utan att luckan lossar efter fyra vågor?
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Sidan laddades på: 0.067 sekunder