Good thinking, har ju nu fått bra svar om DESS-grejen också.
Ficka till mobilen är fixat sedan tidigare, och medlemsskap i SSRS också givetvis.
Lika mycket värt som båtägare som till vattenskoter givetvis.
Jag hoppar idéen med larm, däremot köpte jag en billig larmdosa som funkar till vanliga skotrar (land), den reagerar på förflyttning av maskinen och piper då ca 20s, för att sedan tystna.. följer dessutom med vattentålig fjärr för att larma på/av. Risken finns ju att nån hittar den och rycker ur batterierna efter 20s.. och då tystnar den ju för evigt, annars piper den efter 2min igen om man inte slutar flytta maskinen. Borde iaf avskräcka nån från att klänga omkring på den..
Inget säkert system, men det räcker nog för min del

Dessutom är det R6-batteri, så det blir inga kablar, kopplingar, etc etc..
Själva larmdosan är dessutom vattensäker, så den klarar fukt, stänk etc etc.
Blir både vanliga hörlurar, har vattentåliga sedan tidigare, men även mindre högtalare på maskinen, har efter en stunds letande även fått tag i vattensäkra fjärrkontroller till ipod!
//najkks
Robban skrev: Har maskinen DESS så kan du lägga ner iden att skaffa mer stöld skydd då det är helt onödigt av två anledningar först så är maskinen så pass gammal så att den är inte intressant att sno och för det andra så räcker det att ha det som finns på maskinen. Sen kan jag även säga att med all den el som du skall montera i maskinen så kommer den ändå vara svår att sno pga det kommer förmodligen vara kortslutning nere i maskinrummet pga det är fuktigt,oljigt,varmt tre saker som inte el gillar, skall man installera el i maskin så bör man veta vad man håller på med det håller säker någon månad eller två innan de tre faktorerna fått jobba lite i ditt ormbo av kablar.
Mitt råd till dig skaffa hörlurar till din ipod så att vi andra slipper höra när du kommer, lås fast maskinen med klass 3 lås/kedja när du inte använder maskinen ta med dig dödmansgreppet när du skall upp i skogen och pissa skit i att lägga ner en massa pengar på maskinen innan du vet hur mycket och hur du kommer att använda den.
Och inte minst skaffa dig ett medlemskap i SSRS (Svenska sjöräddnings sällskapet) så att de kan bogsera hem dig om det skulle bli motorstop plus skaffa en plastficka till mobilen så att du kan ringa om det skulle hända något.
Ett sista råd prata med killen/tjejen som har haft maskinen om det är något specielt som man skall tänka på med just denna maskin.
/Robban