Idag registreringsbesiktade jag min Jetloader trailer utan större problem.
Köpte den beggad tillsammans med skotern utan några som helst papper, på trailern satt det ett klistermärke med "Jetmarine" jag ringde Jetmarine och de var mkt behjälpliga helt över förväntan och vad man kan räkna med, efter att ha mailat ner foton på trailer och chassinummer fick jag ett "tillverkarintyg" i retur. Detta tillsammans med mitt kvitto på trailern postade jag till transportstyrelsen för en ursprungskontroll (700:-). Någon vecka senare fick jag tillbaka att ursprungskontrollen var beviljad och jag kunde boka en tid för registreringsbesiktning.
Efter att lyssnat vilka lysen reflexer man behövde ha med bilprovningen åkte jag till Biltema och köpte reflexer/skyltbelysning, samt LED bakljus från en lokal handlare. Lysen och triangelreflexer monterade jag på en rostfriplåt, eftersom dessa trailers är smalare än 1600mm behöver man inga vita ljus frammåt, eftersom de är kortare än 6000mm behöver man inte ha sidobelysning, men däremot gul reflex både framför och bakom hjulet sett ifrån sidan.
På trailern skall det sitta en plåt med mått och max vikt ifrån tillverkarintyget, egentligen skall det finnas både bakljus och dimljus men jag fick dispens ifrån allt detta...
Registreringsbes kostade 1000:- samt 300:- för efterföljande kontrollbesiktning.
Totalt 2000:- helt OK, tycker jag!