Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5674

• fnurpen
  • fnurpen Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Hejsan,

är inne på att köpa en vattenskoter under hösten, (antar att priserna är lägre då, rätta mig om jag har fel).
Efter att ha surfat runt en del så fick jag tanken att köpa en defekt vattenskoter till billig peng och få den fixad i polen då jag pratar polska och priserna på service och reperationer är betydligt lägre.

Jag behöver ingen värstingskoter, har ingen väldigt erfarenhet förutom lite nöjesåkning, 130-150hk borde väl räcka gott och väl för att kunna åka wakeboard och leka av sig lite.

Vad borde jag sikta på för skoter?(modell, timmar osv)(poängteras bör att jag är student och inte vill bränna mer än 40-50k på skotern)
vad kostar en stor service i sverige och ev en lista på ca kostnad för reperationer?

Kikade lite på denna som låg ganska billigt och borde vara en bra skoter efter en service?
www.blocket.se/stockholm/Seadoo_ ... ?ca=11&w=3

Ni får ursäkta om jag ställer idiotfrågor, meeen alla kan inte veta allt med en gång=)
Sea Doo Sportster 4-tec -04

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5680

• tibby
  • tibby Profilbild
  • New Member
  • New Member
Har själv haft en XP, den rasade efter ett par timmar. tydligen hade xp problem med att det kom in vatten i motorn, krökte hela vevaxlen, och hela motorn rasade ihop :-(
Seadoo RXP-X 255 08:a (SÅLD) Seadoo Speedster 200 430hp 06:a (SÅLD)
Vad ska man nu prova på.....

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5703

• brp mania
  • brp mania Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tycker nog att du ska pruta ner den ca fem tusen till om det ska vara värt det enl min mening...
Jag köpte min XP för 32kkr i tron om att det bara var ett förgasarfel, men det slutade med helrenovering av vevaxeln :mad2: med delarna som jag beställt på ebay och jobbet att pressa isär och ihop vevaxeln så landar jag på ca 6500. och då har jag gjort allt annat jobb själv. Hoppas att du lyckas bättre med ditt köp :mad2: Lyckatill!!
Ski-doo formula 500 97"
Sea-doo xp 800 97"
Can-am outlander 800 06"

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5715

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member
Klart att det ska prutas, jag är ju polsk:)
är väl inte helt lättsålt med defekta skotrar heller iom att man får räkna med att priser springer iväg om det är något större, skulle aldrig köpa det själv om jag var tvungen att lämna in den i sverige för lagning.

brp mania: Kollade närmare och det var vevaxeln det var strul med, så om den ska lämnas in för helrenovering i sverige borde det rimligen landa på runt 10 000kr att fixa i värsta fall?

Vad anser ni vara ett vettigt pris på en sån skoter med det felet, 25 000 inkl släpet?
mer, mindre?

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5727

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member
Har fått ett pris på 32 000 med släp.

Han säger att det är vevaxel lagrena som är dåliga, vad kostar det i värsta fall om hela vevaxeln måste renoveras, räknat på runt 10 efter lite sökning. Alt bara byta lagren?

Vore det en bra idé att dra in den på t ex nivado och be dom bedöma vad som behöver lagas innan köp?
alt om någon kunnig från sthlm från forumet vill följa med för en slant och kolla igenom den.

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5729

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

fnurpen skrev: Vore det en bra idé att dra in den på t ex nivado.

dom har inte ens tid att svara i telefonerna just nu. du får vänta tills säsongen är över. sen kan dom titta på de
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5730

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member

jollo__123 skrev:

fnurpen skrev: Vore det en bra idé att dra in den på t ex nivado.

dom har inte ens tid att svara i telefonerna just nu. du får vänta tills säsongen är över. sen kan dom titta på de

vara bara ett exempel, finns väl andra som reparerar och fixar skotrar också.

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5733

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Min Seadoo XP-Di -03 som jag hade för två år sedan blev det totalhaveri på. Det var en vevstake som gick av och slog hål på blocket, cylindern och insuget.
Efter att vi hade letat lite delar för att fixa den kom vi fram till att det inte skulle vara värt att lägga ner så mycket pengar på den. En ny motor här i Sverige skulle ha kostat 64 000 kr plus moms, och jag köpte skotern för 60 000 kr. Vi försökte också få tag på reservdelar från USA men eftersom det var en 951-motor med insprutning var det svårt.
Det slutade med att jag la ut den på blocket för budgivning, på bara någon timme hade jag fått 25-30 mail. Tillslut fick jag 30 000 kr för den med en totalhavererad motor.

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5735

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member

Jacke skrev: Min Seadoo XP-Di -03 som jag hade för två år sedan blev det totalhaveri på. Det var en vevstake som gick av och slog hål på blocket, cylindern och insuget.
Efter att vi hade letat lite delar för att fixa den kom vi fram till att det inte skulle vara värt att lägga ner så mycket pengar på den. En ny motor här i Sverige skulle ha kostat 64 000 kr plus moms, och jag köpte skotern för 60 000 kr. Vi försökte också få tag på reservdelar från USA men eftersom det var en 951-motor med insprutning var det svårt.
Det slutade med att jag la ut den på blocket för budgivning, på bara någon timme hade jag fått 25-30 mail. Tillslut fick jag 30 000 kr för den med en totalhavererad motor.

okej, den här åker frammåt på vattnet men inte fullgott, dvs att den inte accellererar och toppar som den borde, så det borde rimligen inte röra sig om något totalhaveri?

Re: Köp av defekt seadoo 16 år 9 månader sedan #5737

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Nej, då borde det vara lugnt. Sen har jag läst att det var just på Di-modellerna med insprutning som det var lite problem.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.059 sekunder