Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43854

• Mr.Vik
  • Mr.Vik Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 1
Hej!

Precis köpt min första vattenskoter så jag tänkte passa på att bli medlem här och ställa lite frågor. Kul med vattenskoterforum! :)

Fick en riktigt bra deal på en Seadoo GTX iS 260 årsmodell 2014 (0 gångtimmar) av en kille lite högre upp i landet.
1. Nu till min första fråga, jag är bosatt söder ut, kommer garantin att gälla även hos andra verkstäder än hos den auktoriserade återförsäljaren som den först är köpt hos?

2. Är det något speciellt jag borde tänka på vid inkörningen som kommer här till våren?

3. Några speciella underhållsrutiner jag ska göra för att maskinen skall hålla sig i ett så bra skick som möjligt?

4. Läste vattenskotertestet som är gjort i tidningen "Vi Båtägare".
Där står det om att SeaDoo har ett konstruktionsfel som gör att dom tar in vatten. En packning vid axeln som går sönder. De andra märkena (Kawasaki & Yamaha) kör med slitring av stål tydligen, något jag bör vara orolig över?

Det är väl dessa frågor jag har just nu, mer kanske dyker upp lite senare.
Hoppas det finns någon vänlig skäl där ute som sitter på lite svar, vore mycket uppskattat.

Ha en bra dag :)

/ Vik
Följande användare sa tack: marcuss

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43855

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Hej,
1 garantin gäller oavsett var du bor i Europa om det är en maskin som är såld som ny i europa. Detta är reglerat i lag
2 din maskin är begränsad i databoxen och tillåter dig inte att köra på så sätt att den körs in fel.
3 kör du i saltvatten så se till att den spolas ur enligt anvisningar. VARJE gång du använt den oavsett om det är 5 minuter eller hel dag.
4tidiga modeller typ 09 10 11 hade en annan drivaxel och dessa hade en svagare tätning som gick sönder om man körde på land mer än 30 sekunder, 2012 gick man tillbaka till den äldre som fungerar bra. Stålringar har sina för och nackdelar, fördelen att de slits inte lika lätt, nackdelen är att om du får in en sten så måste du byta allt vilket är mycket dyrare än "plastring"
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,
Följande användare sa tack: Mr.Vik, Trollfar

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43858

• Mr.Vik
  • New Member
  • New Member

saths performance skrev: Hej,
1 garantin gäller oavsett var du bor i Europa om det är en maskin som är såld som ny i europa. Detta är reglerat i lag
2 din maskin är begränsad i databoxen och tillåter dig inte att köra på så sätt att den körs in fel.
3 kör du i saltvatten så se till att den spolas ur enligt anvisningar. VARJE gång du använt den oavsett om det är 5 minuter eller hel dag.
4tidiga modeller typ 09 10 11 hade en annan drivaxel och dessa hade en svagare tätning som gick sönder om man körde på land mer än 30 sekunder, 2012 gick man tillbaka till den äldre som fungerar bra. Stålringar har sina för och nackdelar, fördelen att de slits inte lika lätt, nackdelen är att om du får in en sten så måste du byta allt vilket är mycket dyrare än "plastring"

Oj, snabbt svar. Tack så mycket!

Skönt med ett så pass utförligt svar också, låter som att jag oroar mig i onödan om vissa grejer. Tänkte på kompressorrenoveringen som skall göras var 200:e timma. Läst lite överallt där vissa påstår att det är bullshit, att man fortfarande borde göra det runt var 100:e timma. Vad anser du? Märker man när det börjar bli dax?

/ Vik

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43860

• saths performance
  • Premium Member
  • Premium Member
Nja kompressorn har många myter men en sak är säker, jag har en stor låda med havererade kompressorer. Alla med gamla modellen, ingen med den nya!!! Fakta!
Har du en kompressor till och med 2011 så är det 100 timmar som gäller. 2012 och framåt kan du köra 200 timmar UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT DEN INTE UTSÄTTS FÖR VATTEN I KOMPRESSORN. Då havererar den direkt..! Samma för alla oavsett märke på maskinen. Jag får in kompressorer på verkstaden varje vecka och man ser på 1 minut om den har varit utsatt för vatten.
Många haverier skyller man på kompressor när det eg är handhavande.
040-630 09 93 ,

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43861

• Dinky
  • Dinky Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • ingen dör fullärd
  • Tack mottaget: 29
Intressant, det du skriver om kompressorer saths performance. brukar var ämne för diskussion hurvida "nya" seadoo kompressorer ska renoveras vid 100h för att vara på säkra sidan eller ej...
Kawasaki R-rated

just for fun

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43871

• Mr.Vik
  • New Member
  • New Member

saths performance skrev: Nja kompressorn har många myter men en sak är säker, jag har en stor låda med havererade kompressorer. Alla med gamla modellen, ingen med den nya!!! Fakta!
Har du en kompressor till och med 2011 så är det 100 timmar som gäller. 2012 och framåt kan du köra 200 timmar UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT DEN INTE UTSÄTTS FÖR VATTEN I KOMPRESSORN. Då havererar den direkt..! Samma för alla oavsett märke på maskinen. Jag får in kompressorer på verkstaden varje vecka och man ser på 1 minut om den har varit utsatt för vatten.

När du skriver att den inte får utsättas för vatten, är det något speciellt man måste göra för att det ska hända? Om jag kör som vanligt bör det inte vara något problem?

Även läst om läckande intercoolers, något som kan påverka?

/ Vik

Last edit: av Mr.Vik.

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43872

• lifewind
  • lifewind Profilbild
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
kan man montera en "NYA" modellen av kompressor 200h på en äldre maskin typ 2010/11 i samband med 100 h renovering på denna?

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43874

• saths performance
  • Premium Member
  • Premium Member

lifewind skrev: kan man montera en "NYA" modellen av kompressor 200h på en äldre maskin typ 2010/11 i samband med 100 h renovering på denna?

ja absolut, vi byter ut allt som finns i huset utom själva kompressorvingarna. Det blir exakt som den "nya" modellen.
040-630 09 93 ,

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43875

• saths performance
  • Premium Member
  • Premium Member

Mr.Vik skrev:

saths performance skrev: Nja kompressorn har många myter men en sak är säker, jag har en stor låda med havererade kompressorer. Alla med gamla modellen, ingen med den nya!!! Fakta!

När du skriver att den inte får utsättas för vatten, är det något speciellt man måste göra för att det ska hända? Om jag kör som vanligt bör det inte vara något problem?

/ Vik

Vanligaste är helt klart att intercoolern börjar läcka pga korrosion för att man inte spolat ur den efter varje körning. Utöver detta så är det pga "aktiv" ;) körning som gör att det kommer in vatten i skrovet eller läckande skrovgenomföring.
040-630 09 93 ,

Ny Vattenskoter, har lite frågor! 11 år 1 månad sedan #43883

• Mr.Vik
  • New Member
  • New Member

saths performance skrev:

Mr.Vik skrev:

/ Vik

Vanligaste är helt klart att intercoolern börjar läcka pga korrosion för att man inte spolat ur den efter varje körning. Utöver detta så är det pga "aktiv" ;) körning som gör att det kommer in vatten i skrovet eller läckande skrovgenomföring.

Okej, uppskattar verkligen svaren! Antar att du med "spolat ur" menar när man kopplar på slangen på skotern o kör den ett tag uppe på land? :P Vill bara vara säker så det inte blir några missförstånd.

En annan grej, har inget varmgarage, endast kallgarage. Kan det uppstå skador på skotern om jag kört en dag och det sedan blir någon minusgrad på natten? Typ, frysskador.

Börjar verkligen se fram emot våren nu, skynda! :lol:

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.085 sekunder