Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 11 månader sedan #36230

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

febob skrev: Hej!
Har ni tänkt att ramla av skotern i riktigt skitväder så är det nog bra om ni har kopplat en lina mellan skotern och tex flytvästen eller midjan.
Gissar på att linan bör vara 10-15 meter så man inte slits sönder när man blir som ett ankare men man kör väl inte så fort i det väderförhållandet.
Man bör nog stoppa ner linan mellan skotern och dig i någon slags påse :)
Bara teoretiskt har aldrig provat men tror att man kommer snabbt tillbaka till skotern.

Jag var tex ute och körde på havet idag i klart stora vågor och kraftig vind, det hade nog inte varit helt fel med en säkerhetslina då i fall att.

Nu körde jag relativt sakta (30-40 max) så då kanske 15-20m hade funkat, men så fort man börjar dra på och köra fortare ska man nog koppla av den för en motorlös skoter väger nog en jävla massa när den bara ha fått 20m på sig att sakta in, nog en risk att kroppsdelar lossnar eller nått :)
Kör: Yamaha FX SHO -08

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 11 månader sedan #36232

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Jag har under många år just vid extremväder och när jag kört ensam i högsjö använt mig av en Hansalina, bara att sätta fast ena sidan på skotern för att sen sätta en klätterkarbin på andra sidan som du kan klippa in dig i när det börjar bli lite sjö och du inte åker lika fort. Hansalinan är 23meter vilket räcker bra.

Jag har en polare som åkt av sin skoter i styvkuling och blev tvungen att simma i över två timmar innan han kom till land ytterligare några timmar senare så hittade Sjöräddningen honom sittande på en klippa. Han berättade att han gjort några försök att simma ikapp skotern men var helt omöjligt även då han är en mycket god och snabb simmare, men skotern rullade snabbare iväg med vågorna än det var möjligt att simma. Så är man ute i hårt väder utanför typ Sandhamn i Stockholms skärgård och det är frånlands vind så är det långt att simma till typ Polen om man skulle missa Gotland, ja ni förstår faran med högsjö i combo att vara ensam ute och åka.

/Robban

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 10 månader sedan #36249

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

febob skrev:

febob skrev: Hej!
Har ni tänkt att ramla av skotern i riktigt skitväder så är det nog bra om ni har kopplat en lina mellan skotern och tex flytvästen eller midjan.
Gissar på att linan bör vara 10-15 meter så man inte slits sönder när man blir som ett ankare men man kör väl inte så fort i det väderförhållandet.
Man bör nog stoppa ner linan mellan skotern och dig i någon slags påse :)
Bara teoretiskt har aldrig provat men tror att man kommer snabbt tillbaka till skotern.

Oj!
Efter den filmsutten så bör nog linan vara 400 meter :)

Jag föll av idag i nästan full padde.... kändes faktiskt mycket mindre än jag trodde....
Och an någon anledning så hamnade skotern bara ca 10-15 meter ifrån mig ....
Så efter ca 1 minut var jag uppe på den igen och skrattade....

SJUKT TACKSAM att jag köpt en UrSuit.... flöt som en propp ! och inte alls blöt eller kall... trots att det bara var 10 gr i vattnet.....

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 10 månader sedan #36361

• mhagman
  • mhagman Profilbild
  • New Member
  • New Member
Ni som har mobilen till GPS vilket program använder ni?

// Martin

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 10 månader sedan #36375

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Mhagman skrev: Ni som har mobilen till GPS vilket program använder ni?

// Martin

Ja, eller funkar det utövertaget ?
Jag var ute bara för att testa mi fram lite med mitt Optrix-skal.... ihoppet om att använda min Iphone som plotter....
Men tyvärr så även om man ställer in skärmen på det ljusaste så ser man inte ngt alls när det är soligt ute....... funkar väl mycket bättre på en båt när man kan sätta Ipad / Iphone i skuggan.....

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 10 månader sedan #36381

• k1rr3
  • k1rr3 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Den app jag använder till min iphone just nu är navionics europe dock väntar jag på att sea pilot ska komma ut på jailbreaket. =)
Yamaha Waveblaster II 760 -96
Gopro Hero2

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 8 månader sedan #38122

• adamager
  • adamager Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Jag har laddat ned 88 SEA till min mobil och använt den tillsammans med en sån där armficka som man använder när man tränar, den har jag satt runt styret och det fungerar utmärkt. Mycket billigare än att köpa en riktig GPS, enda problemet är att batteritiden inte är så lång på min mobil.

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 7 månader sedan #38675

• beckenbauer
  • beckenbauer Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Adamager skrev: Jag har laddat ned 88 SEA till min mobil och använt den tillsammans med en sån där armficka som man använder när man tränar, den har jag satt runt styret och det fungerar utmärkt. Mycket billigare än att köpa en riktig GPS, enda problemet är att batteritiden inte är så lång på min mobil.

Ja, varken batteritiden eller ljusstyrkan gör att det fungerar på en vattenskoter..
Har man därimot BÅT, så man kan ladda den konstant & ha den i skugga, funkar det nog alldeles utmärkt !
Jag kommer bara att använda min telefon som backup ifall att plottern lägger av...
och istället för GoPro HD Kamera...

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 3 månader sedan #39679

• redheat
  • redheat Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Robban skrev: Jag har under många år just vid extremväder och när jag kört ensam i högsjö använt mig av en Hansalina, bara att sätta fast ena sidan på skotern för att sen sätta en klätterkarbin på andra sidan som du kan klippa in dig i när det börjar bli lite sjö och du inte åker lika fort. Hansalinan är 23meter vilket räcker bra.

Jag har en polare som åkt av sin skoter i styvkuling och blev tvungen att simma i över två timmar innan han kom till land ytterligare några timmar senare så hittade Sjöräddningen honom sittande på en klippa. Han berättade att han gjort några försök att simma ikapp skotern men var helt omöjligt även då han är en mycket god och snabb simmare, men skotern rullade snabbare iväg med vågorna än det var möjligt att simma. Så är man ute i hårt väder utanför typ Sandhamn i Stockholms skärgård och det är frånlands vind så är det långt att simma till typ Polen om man skulle missa Gotland, ja ni förstår faran med högsjö i combo att vara ensam ute och åka.

/Robban

Bra tips detta :-D har köpt en lina men har några frågor angående detta
vad är en klätterkarbin??

Har du paketet / hansalinan liggande lös, eller monterat i någon hållare??
Seadoo XP 1992
49MPH

Re: Mobiltelefon som GPS 13 år 2 månader sedan #39900

• adamager
  • adamager Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member

Mhagman skrev: Ni som har mobilen till GPS vilket program använder ni?

// Martin

Jag använder 88 SEA och det fungerar bra.

//Adam

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.075 sekunder