Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35548

• henningsson
  • henningsson Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
hej satt ihop min sea doo xp -98 efter tändspolen byte och den funkade att starta. lät den stå 5 min och sedan åkte jag ner och testa den körde kanske 10 min sen la den bara av helt och var helt slut på batteri. märkte sedan att jag inte hade dragit åt tändstiften så dem hade skruva upp sig något varv men det har inget med batterit att göra.
Men har laddat OCH köpt nytt 12v och 20 Ah gele batteri men även om man sätter i nytt batteri så är det som att det är helt slut. de där lilla pip ljudet som låter när man sätter i nyckel låter jätte svagt, och när man ska dra i gång startmotorn så lyser oli-lampan sämre och tank mätarn går ner i botten, precis som det blir när det är slut på batterit.
Och jag har tagit ur tändstiften så startmotorn ska ju gå lätt.

tacksam för hjälp MVH Simon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35550

• ribbanracing
  • ribbanracing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Gå igenom alla kontaktstycken och kolla så du inte har taskig jord. Tycker det låter som det eller att det blir korthus vilket verkar långsökt. Men följ kablar och gör rent kontakterna.
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255
Seadoo XP -01 och 98 såld!

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35574

• henningsson
  • New Member
  • New Member
har gått igenom alla kontaktstycken nu utan framgång :/ men det borde ju vara jordfel någonstans

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35612

• telleskog
  • telleskog Profilbild
  • New Member
  • New Member
låter exakt som min var när ja hade fyllt hela skotern med vatten, kolla kontakten som sitter längsfram på motorn ganska långt ner kolla så den inte har åkt ur eller något, funkar inte det ta bort den kåpan o kolla så det inte är fukt där inne som det var i min, ja torka rent allt sen starta den dierkt :)
mvh/Robban

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35613

• ribbanracing
  • Premium Member
  • Premium Member
Tror fortfarande på Jordfel, kontakterna ska inte vara känsliga för vatten så länge det är fett i dom.
Däremot så är det inte omöjligt att din box har sagt upp sig. Jag har haft problem med en av mina, den gick kanon en stund sen börja den mistända och gå på en cylinder. det var databoxen. du känner inte nån annan som har en lika dan som du kan testa med? en box är inte direkt billig tyvärr,
kolla både jord och plus. Du har en stor spole bara va? på de senare är det två separata.
har du mätt och kollat om batteriet är dött? eller låter det bara som det?
tänkte så det inte är starten som strular.
gick den tungt när du hade den igång?
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35614

• ribbanracing
  • Premium Member
  • Premium Member
fukt kan ha krypit in i jordkabeln och ärjat. byt den
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35684

• henningsson
  • New Member
  • New Member

Telleskog skrev: låter exakt som min var när ja hade fyllt hela skotern med vatten, kolla kontakten som sitter längsfram på motorn ganska långt ner kolla så den inte har åkt ur eller något, funkar inte det ta bort den kåpan o kolla så det inte är fukt där inne som det var i min, ja torka rent allt sen starta den dierkt :)
mvh/Robban

kompisen som hade skotern före mig fyllde skotern för två år sen och då kom det vatten in där tändspolen sitter den där plast lådan, men innan han tänkte på de så körde han lite och den gick skit sen tog han upp den och tömde den där plastboxen och då gick den som vanligt tills nästa sommar då den börja gå dåligt den tände bara på ena cylindern och ibland på två när man hade kört ett tag. sen när jag köpte den i vintras så bytte jag tändspole.
och när jag starta den så gick den skit fint, så jag drog ner den till vattnet och han köra 10 min sen slockna den helt och var död på batteri.

men märkte att det var dåligt batteri för att vara full laddat dagen innan när jag åkte ner och körde.

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35685

• henningsson
  • New Member
  • New Member

ribbanracing skrev: Tror fortfarande på Jordfel, kontakterna ska inte vara känsliga för vatten så länge det är fett i dom.
Däremot så är det inte omöjligt att din box har sagt upp sig. Jag har haft problem med en av mina, den gick kanon en stund sen börja den mistända och gå på en cylinder. det var databoxen. du känner inte nån annan som har en lika dan som du kan testa med? en box är inte direkt billig tyvärr,
kolla både jord och plus. Du har en stor spole bara va? på de senare är det två separata.
har du mätt och kollat om batteriet är dött? eller låter det bara som det?
tänkte så det inte är starten som strular.
gick den tungt när du hade den igång?

innan jag bytte tändspolen gick den på en cylinder ibland på två, men den funka fint efter jag bytte den. undra om jag kan ha suttit nån kabel fel när jag bytte tändspolen, men då borde den inte starta.
ja jag har bara en spole. ne det är bra batteri, tog tom ett bilbatteri för att testa lite snabbt men det var lika dant med det, som om det vore helt urladdat.

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35686

• henningsson
  • New Member
  • New Member

Telleskog skrev: låter exakt som min var när ja hade fyllt hela skotern med vatten, kolla kontakten som sitter längsfram på motorn ganska långt ner kolla så den inte har åkt ur eller något, funkar inte det ta bort den kåpan o kolla så det inte är fukt där inne som det var i min, ja torka rent allt sen starta den dierkt :)
mvh/Robban

okej ska testa det imorn, du har inte nån bild på hur din tändspole är kopplad, för glömde ta en bild på min innan jag rev bort allt, men alla kabblar som kommer upp ska väll jordas på tändspolen?

Om du har en xp förstås

Re: sea doo xp slår ut ström 13 år 11 månader sedan #35690

• ribbanracing
  • Premium Member
  • Premium Member
Presic så var min när boxen pajade. bytte tändspole och den gick en stund lite som att en ny spole gjorde starkare gnista. men det går ju inte byta spole om vart annat.
Bytte boxen och vips så va problemet borta.

Är inte omöjligt att det är den tyvärr..
Kongo_81
Här på guppa har box och mpem tillsalu för en vättig peng!
Skriv till honom.

ett kontakt stycke gör inte att maskinen går på en burk.
isåfall tycker jag du ska rycka lite i tändhattarna och kolla så dom är hela och inte glappar!!
det kan det också vara. vilken cylinder tappar den?
Vart finns du?
Team Ribban Racing

Seadoo Rxt-x 255

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder