Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

"how to" Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21685

• lollare
  • lollare Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Då jag haft lite problem med ”high temp” och låga rmp på min RXP -04 tänkte jag prova att rengöra IC:n och se om det hjälper.
Läst om några på greenhulk som haft precis samma problem, och det löste sig med att just rengöra IC:n.
Hur som helst fanns det lite dålig information om det, så jag tänkte att nästa man som vill göra det skall slippa leta runt i timmar efter bitar av information. Så tänkte sätta ihop en ”how to”

Observera att jag har ett riva steg 2 på min, och din IC ser antagligen lite annorlunda ut.

Börja naturligtvis med att ta av sadeln. (Behöver du närmare information om hur detta görs skall du antagligen släppa skiftnyckeln och lämna in den istället )

Lyft sen ur behållaren för kylarvätskan, sitter med ett klipps på varje sida. Lägg ner den på nått bra ställe i motrummet.

Ta sedan av delen under sadeln, så du får lite mer utrymme att arbeta på.
Den sitter med 5 bultar
Bult 1 och 2 behöver man inte skruva hela vägen ut, eftersom dom endast låser fast en hake.

Och den sista under Bombarier/BRP märket

Efter den sista är det bara att lyfta allt rakt upp.

Nu kan du börja lossa slangklämmorna för kopplingen mellan kompressorn och IC. Ta sen bort kopplingen
Bild 222.jpg
RXP 2004, Riva steg II

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21686

• lollare
  • Elite Member
  • Elite Member
Gör det samma med kopplingen mellan IC och insug.

Kommer du åt att lossa kroken på gummibanden under IC:n, gör det. Annars kan man kränga över dom.

Efter detta sitter IC:n lös och du kan vrida upp den för att komma åt slangklämmorna på slangarna för vattnet.

Nu är det bara att lyfta ur IC:n
Bild 228.jpg
RXP 2004, Riva steg II

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21688

• lollare
  • Elite Member
  • Elite Member
Kolla nu igenom alla slangar och kopplingar, mina var helt fulla med skräp och damm. Rengör dom noga och se till att det inte finns något kvar som kan åka med in i motorn.

Jag använde en trasa med diesel för att göra rent kopplingar, och en mindre slang att trycka ner i vattenslangen för att lossa allt skräp där.

Bild 236.jpg
RXP 2004, Riva steg II

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21690

• lollare
  • Elite Member
  • Elite Member
Nu är det dags att ge sig på IC:n själv. Har läst om folk som sätter upp ett system med en pump för att ständigt pumpa genom lösningsmedel genom IC:n. Men jag fyllde endast upp den med avfettning, och lät det stå i 10min. Funkade fint.

Nu skall du spola vatten genom IC:n. Tänk på att spola åt fel håll först. Dvs sätt in slangen i ”water out” kopplingen och kör på. Annars är risken att du endast sätter allt skräp ännu längre in. Efter du kört en stund kan du dock byta fram o tillbaka några gånger för att va säker på att få ut det mesta av skräpet.

observera att flödet skall vara mycket bra, om du sätter munnen till munstycket på IC:n skall du kunna blåsa igenom relativt ohindrat.

Låt sen IC:n rinna av sig ordentligt upponer. Detta är inte för att få ut vattnet från själva vatten kanalerna utan för att få ur eventuellt spill vatten ur luft kanalen.

Nu kommer det tråkiga, att sätta tillbaka allt. Börja med att få dit gummi banden . Detta kan ta sin stund om man som jag har för stora händer för att komma ner under och få dit krokarna. Men till slut gick det att kränga över dom istället.

Sätt nu dit vattenslangarna. Och se till att du får rätt slang på IN och OUT
Bild 242.jpg
RXP 2004, Riva steg II

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21691

• lollare
  • Elite Member
  • Elite Member
Fortsätt med Kopplingen mellan IC och insug.
Ett tips är att trycka slangkopplingarna hela vägen in på kopplingen först. Det blir då lättare att få den på plats och sen är det bara att trä över den på detaljen den skall täta mot (hoppas ni förstår vad jag menar)

Gör likadant med kopplingen mellan IC och kompressor.

Sen är det bara att motera tillbaka Plastdelen under sadeln, trycka dit bombardier loggan och Voilà! Du har en rengjord intercooler.
Bild 246.jpg

Hoppas detta hjälper någon.
Om någon har några kommentarer eller bättre sätta att göra det på är ni välkomna att dela med er av det!

EDIT: Jag har också hört talas om folk som sätter dit ett vattenfilter från vatten intaget.
Personligen är det inget jag skulle rekommendera, då ett filter kan sättas igen. Och då är man illa ute.
Men är det nånting som du ändå vill göra, var noga med att rengöra filtret efter VARJE körning.
Ett bra tips på filter verkar vara Groco filter
www.4-tecperformance.com/index.p ... ts_id=1430
RXP 2004, Riva steg II

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21692

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Mycket bra beskrivning !!!!
Metodiken är perfekt !!!
Imponerande !!!

m.v.h

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21693

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
Bravo lika danna guider för alla delar i motorn nu ? =) höhö
as bra guide iaf. riktig lätt läst och bilder till allt =)
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21695

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Bra initiativ :good:
Kanonbra!
Många bilder med tillhörande info. Även att "tänk på att" info finns med, så att man inte behöver uppfinna hjulet igen :good:

En så´n här tråd ska ju helst finnas under "Anslag" här på forumet där typ Byta olja ligger så alla kan hitta den och att den inte försvinner bort bland alla andra trådar.

Nyfiken bara,,, hur gick det med problemet med ”high temp” och låga rmp?
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21696

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Om du inte får upp varven prova att plugga dumpen dom brukar nämligen ha en tendens till att läcka dom dära bosch sakerna :)

Re: Rengöring av IC 15 år 8 månader sedan #21698

• lollare
  • Elite Member
  • Elite Member
jag vet inte om det löste mitt problem än då hela pumphuset är nedplockat och jag väntar på en beställd impeller och slitring. Båda var i riktigt dåligt skick.

så kommer inte kunna testa förens en vecka eller så.

är det samma fel då får jag väl prova att borra upp strypbrickan mellan pumpen och slangen till avgasröret 1 mm.

ang rpm:en så ska jag se vad dom hamnar på med ny impeller, slitring och rengjord IC

är dom fortfarande låga blir det att mäta motståndet i knacksensorn. då jag har en 04 så kan det hända att den varit inne på service nyligen där en ny uppdaterad programvara sänker varven.

detta gäller endast 04or för er som undrar.

en lösning på det problemet är att köpa en lite adapter till knacksensorn.

Ang dumpen så har jag faktiskt inte hört talas om det förut. bra tips att prova om inget av det ovanstående hjälper
RXP 2004, Riva steg II

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.064 sekunder