Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21088

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0

Bergstrom skrev: Okej, hur testar jag att kortsluta startrelät?

Till startreläet ska det gå in 2 st tjocka elkablar (borde vara röda). En kommer från batteriet +, och den andra går vidare till startmotorn. När man trycker på startknappen ska det bli kontakt mellan dessa kablar (i startreläet). Om startreläet är trasigt sker ej detta. Därför kan man lägga en kraftig ringnyckel eller dyl. över de bultar/muttrar på reläet som håller de kraftiga elkablarna. Tänk på att det kan bli lite strömrusning då startmotorn drar. Ja,,, det hade du ju testat direkt från batteriet.
Så här ser startreläet ut på en RXP.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21091

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag skulle då inte gilla tanken på och skicka så stora strömmar genom nåt, lätt att det blixtrar och har sig.

Det går juh också att ta bort kabeln från batteriet och helt enkelt använda kontaktprövningsfunktionen på en multimeter...

mycket mindre risk med det...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21094

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Zephyrlius skrev: Jag skulle då inte gilla tanken på och skicka så stora strömmar genom nåt, lätt att det blixtrar och har sig.

Det går juh också att ta bort kabeln från batteriet och helt enkelt använda kontaktprövningsfunktionen på en multimeter...

mycket mindre risk med det...

Kan också funka, men Bergstrom har ju redan labbat med direktström från batteriet till startmotorn så Bergstrom vet nog vad som händer.
Se till att ha tanklocket på och vädra ur skrovet innan bara.
Lycka till!
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21098

• bergstrom
  • bergstrom Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag var nere i garaget idag och testade startrelät, la en ringnyckel över bultarna och det blixtrade till och startmotorn gick runt.

Betyder det att jag ska köpa nytt startrelä?

Mvh

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21100

• zephyrlius
  • zephyrlius Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Troligen är det startrelät men du måste också kolla styrkretsen till relät, kan juh också vara så att relät inte får nån ström i andra änden... typ att kabeln sitter dåligt...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21120

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Vi bytte startlelä på två av våra vattenskotrar i våras. Funkade klockrent efter det.
Dom kostade ca 6-700 kr st till RXP,n. Värt att prova.
Återkoppla gärna hur det gått.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21134

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Vad jag hört från flera olika personer/verkstäder så är startrelän i princip "förbrukningsvara". Så att ett sådant pajar är inte ovanligt.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #21166

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Mät med en multimeter så att du får spänning till startreläets draglinning. (de två tunnare kablarna) när du trycker på startknappen.
Får du inte det så mät motsvarnde kablar/terminaler vid mpemboxen

m.v.h

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #22055

• bergstrom
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej igen! Har varit på semester några dagar. Men var nere i garaget igår iallafall och satte dit det nya startrelät.
Men det hjälpte inte! Fortfarande samma problem...

Kan det vara så enkelt att batteriet är för dåligt? alltså att det inte ger tillräckligt med kräm...

Re: Hjälp! XP som ej går att starta, men startmotorn fungera 15 år 8 månader sedan #22058

• bergstrom
  • Junior Member
  • Junior Member

Pwc skrev: Mät med en multimeter så att du får spänning till startreläets draglinning. (de två tunnare kablarna) när du trycker på startknappen.
Får du inte det så mät motsvarnde kablar/terminaler vid mpemboxen

m.v.h

Om du har en bild så får du gärna visa vart du menar :) Jag har endast en smal kabel på relät. Sen vet jag inte vilken box som är mpemboxen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder