Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 9 månader sedan #20565

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Får en känsla av att BRP vill sprida skräck hos sina kunder och indoktrinera dom att enbart köpa originaldelar med BRP på produkten. Inte för att jag riktigt vet, men det känns lite långsökt att BRPs olja skulle vara absolut bäst och att deras olja har en unik formel som andra saknar. Till och med andra tillverkare av motorer skriver i sina manualer att det är helt OK att köra med andra fabrikat så länge de uppfyller de normer som krävs. Men BRP ska gå ännu ett steg längre och skinna folk på en vanlig olja som de gör stora marginaler på, bara med BRPs egna namn på!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 9 månader sedan #20745

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Har bara kört på bpr olja men en bra mc olja ska fungera utan problem bara den är gjord för hojar som har våttkoppling!

Men som sagt funkar den oljan bra och är inte specielt dyrare än andra så känner jag att det inte finns nån anledning till att köra nånting annat.
Men jag tvivlar inte en sekund på att det finns många andra oljor som till och med är bättre än original oljan.
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 9 månader sedan #20753

• cazorp
  • cazorp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Olja är olja. Allt intressant ska ju gå att läsa sig fram till på förpackningen, dvs. hurivida det är mineral eller syntetisk olja, samt viskositet och eventuella andra egenskaper - visst, har man garantier etc. att oroa sig över så skulle inte jag heller fylla på med något annat än originalolja, men i övrigt så ska det ju funka lika bra med annan olja förutsatt att det är samma mineral/syntetolja med samma viskositet..
Letar vettig RXT-X + trailer till rätt pris

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 9 månader sedan #20754

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Olja är inte bara olja!
Det finns i stort sett ingen olja som är likadan, om den nu inte kommer från samma leverantör.
Det är väldigt mycket mer hokus pokus än det som står på flaskorna när det gäller tillsatser

cazorp skrev: Olja är olja. Allt intressant ska ju gå att läsa sig fram till på förpackningen, dvs. hurivida det är mineral eller syntetisk olja, samt viskositet och eventuella andra egenskaper - visst, har man garantier etc. att oroa sig över så skulle inte jag heller fylla på med något annat än originalolja, men i övrigt så ska det ju funka lika bra med annan olja förutsatt att det är samma mineral/syntetolja med samma viskositet..

Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 8 månader sedan #21001

• pennybridge
  • pennybridge Profilbild
  • New Member
  • New Member
Om du vill veta helt säkert vad det är för olja så ber du bara om databladet för oljan, åker med den till din närmsta depo. och köper enligt specade värdena på databladet.

Det är ingen rocket-science i vanlig motorolja till skillnad från ex hydrauloljor som kan behöva vissa tillsatser och additiv för ex våta bromsar, kopplingspaket m.m.

Mvh

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 8 månader sedan #21639

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
killarna på greenhulk verkar snarare förespråka vissa andra oljor än just orginaloljan.
dock måste man ju veta vad man letar efter som sagt.

men så länge oljan är 10w 40 och den uppfyller JASO MA2 så är det bara att köra.

tidiga inlägg på greenhulk påstår att man inte får köra helsyntetisk olja då det skulle medföra att kompressor kopplingen kan slira, men då orginaloljan numera är helsyntetisk verkar det inte vara något problem
RXP 2004, Riva steg II

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 8 månader sedan #22288

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Orginaloljan jag nyss köpt står det Syntetic Blend / Semi-syntetic på.
Tolkar jag som delsyntet !? eller ?

/Roffe
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Vilket företag har olja till min RXP och kan skicka omgå 15 år 7 månader sedan #23199

• gorby
  • gorby Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Yamaha VX Deluxe -08 Såld
Seadoo RXT-X 260RS -10 Såld
Seadoo RXT-X aS 260RS -11

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.067 sekunder