Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Hjälp! Vattenfyllt motorrum.HAR NU BLIVIGT HJÄLP! DISPLAY!:) 15 år 9 månader sedan #19324

• heatsinkfan
  • heatsinkfan Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19338

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Att oljan är beige (stavning) beror ju på att du fått vatten i oljan men varför den varavar
bara 6000 kan ja tyvärr inte svara på.

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19349

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
har inte svaret på din fråga.
men tänkte bara säga att det är viktigt att välta skotern åt rätt håll i vattnet.
om man inte gör det så rinner det ner vatten från kylarsystemet ner i avgasportarna för att sedan gå raka vägen ner i cylindrarna och olje tråget! =) kul å vet va?
du har väll som alla andra seadoo ägare en klisterlapp bak på skotern där det visar hur man ska välta upp skotern efter den legat upp å ner.
oljan ska vara guldbrun så börja i den änden den ska ju ändå bytas om den nu är av annan färg

vänster bak 2.jpg
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19350

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
om jag förstod dig rätt... så lät du skotern flyta upp och ner i några minuter? :o

Hur är oljenivån i motorn just nu? körde du i saltvatten?.. Limphome läge vid oljetryck problem är väl på 4000rpm nått på 7000rpm vid kompressor/knacksensor problem.

har du haft otur så har du haft vatten i cylindrarna.. men då borde det ha varit riktigt trögt för startmotorn och dra runt dom första varven.

ta av alla slangen mellan kompressor/insug.. starta maskinen o varva till så rensar du ut eventuell vatten ur kompressorn (har läst detta nånstans)

Sen skulle jag nog ha gjort ett kompressions test.. "är det lägre komp i nån cylinder" så häll i en skvätt olja i den cylindern och testa igen.. blir kompen bra så har du defekta kolvringar

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19358

• heatsinkfan
  • New Member
  • New Member
Hej igen.. ja jag lät den flyta upp och ner en stund då undersidan var mitt stora orosmoment vid tillfället.. och ja det var segt att starta den i början.. hostade liksom till ett par gånger.
Nej inte i saltvatten. Ska kolla oljenivån om en liten stund och återkommer sen.
Hur bråttom är det att få in den på service ? finns inte någon auktoriserad i närheten nämligen..(som jag vet om) Jag bor i karlstad.

Mvh Johan

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19359

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Alltså du kan ju inte låta skotern ligga och flyta upp och ner i några minuter de borde väl vilken normal människa som helst förstå! De går ju faktiskt och dyka.

hur som helst byt olja på en gång till och börja med har du otur så har du krökt en vevstake när du kört startmotorn med cylindrarna fulla i vatten! då kommer du med störst sannolikhet att få renovera hela motorn!

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19360

• heatsinkfan
  • New Member
  • New Member

Ante_183 skrev: Alltså du kan ju inte låta skotern ligga och flyta upp och ner i några minuter de borde väl vilken normal människa som helst förstå! De går ju faktiskt och dyka.

hur som helst byt olja på en gång till och börja med har du otur så har du krökt en vevstake när du kört startmotorn med cylindrarna fulla i vatten! då kommer du med störst sannolikhet att få renovera hela motorn!

Upskattar verkligen att du svarar på min tråd. Däremot uppskattar jag inte att du är oförskämd!

Hur byter man Olja ? jag har alltid lämnat in skotern för detta tidigare då vi hade en auktoriserad återförsäljare och service ställe i närheten..

finns det nån oljetapp eller blir det till att suga upp oljan ?

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19361

• heatsinkfan
  • New Member
  • New Member

Rxp_Kimmo skrev: Hur är oljenivån i motorn just nu? körde du i saltvatten?.. Limphome läge vid oljetryck problem är väl på 4000rpm nått på 7000rpm vid kompressor/knacksensor problem.

Oljenivån ser bra ut, Och det var sötvatten.

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19362

• ante_183
  • ante_183 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Är inte oförskämd men man måste ju tänka efter ibland! de är ju inte så att dom är gjorda för att ligga upp och ner precis!

Köp en oljesug på tex biltema sen finns de en tråd om hur man byter olja! de är inga större svårigheter.

Re: Hjälp! 15 år 9 månader sedan #19363

• heatsinkfan
  • New Member
  • New Member

Ante_183 skrev: Köp en oljesug på tex biltema sen finns de en tråd om hur man byter olja! de är inga större svårigheter.

Hittar inte tråden.. är det möjligt att länka till den ?

mvh

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.063 sekunder