Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18544

• f.an
  • f.an Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18546

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det där såg ju inte bra ut. Hur mycket till explosion blev det? Själv har jag ju batteriet direkt under "paketet". Kanske inte är någon risk att splitter går igenom sittdynan eller ska man fixa stålkalsonger så man inte riskterar att bli kastrerad ute på sjön :shock:

Vad var det för märke på batteriet?
Finns det bättre typer av batterier, typ Gel?
Hur kan man slippa att detta händer igen eller snackar vi om "en på miljonen" risk?

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18549

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
När vi var ute o åkte i Oxelösund pajjade ett batteri på en seadoo rxp med men det explodera alldrig. men det blev knas med batteriet
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18555

• f.an
  • f.an Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member

Xem1 skrev: Det där såg ju inte bra ut. Hur mycket till explosion blev det? Själv har jag ju batteriet direkt under "paketet". Kanske inte är någon risk att splitter går igenom sittdynan eller ska man fixa stålkalsonger så man inte riskterar att bli kastrerad ute på sjön :shock:

Vad var det för märke på batteriet?
Finns det bättre typer av batterier, typ Gel?
Hur kan man slippa att detta händer igen eller snackar vi om "en på miljonen" risk?

Det blev en rejäl smäll! inget på skotern gick sönder men den var helt klart nyårs duglig! :shock:

Vet inte vad dom har för standardbatterier men jag har kvar kartongen det nya kom i (utbytt på garantin såklart!) så kan kolla vad det står där...

Alltså när jag har pratat med motorkunniga människor så har ju alla hört om batterier som exploderat men aldrig varit med om det eller vetat någon som varit med om det. Så man kan väl säga att det KAN hända. Men det gör inte det! :shock:
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18579

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Batteriet på bilden är av blyackumulatortyp. (också den vanligaste)
Dessa/vissa av de batterierna tål inte hur hårda skakningar som helst..
Det som händer är att blyplattorna börjar flytta på sig pga de hårda skakningarna.
När de flyttar på sig så innebär det oftast kortslutning i cellerna varpå gnistor uppkommer
och antänder knallgasen (vätgas) som ligger ovanför svavelsyran i cellerna och batteriet exploderar som följd.

Detta är ett rätt vanligt problem i tex rally som ju också skakar om batterier...

Man kan dock undvika detta genom att använda sig av torrladdade batterier tex gel.

Sköl ur skotern jävligt noga efter explosionen annars är det risk för korrosion o frätskador på metalldelar o kablage,

m.v.h

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18620

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
hehe så lite så. kul att du fick allt på garantin =)
har ett video klipp från när du å jag kom ikapp gruppen =)
Lime ville åxå vara med på film =)
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18660

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Pwc skrev: Batteriet på bilden är av blyackumulatortyp. (också den vanligaste)
Det som händer är att blyplattorna börjar flytta på sig pga de hårda skakningarna.
När de flyttar på sig så innebär det oftast kortslutning i cellerna varpå gnistor uppkommer
och antänder knallgasen (vätgas) som ligger ovanför svavelsyran i cellerna och batteriet exploderar som följd.

Detta är ett rätt vanligt problem i tex rally som ju också skakar om batterier...

Man kan dock undvika detta genom att använda sig av torrladdade batterier tex gel.

Sköl ur skotern jävligt noga efter explosionen annars är det risk för korrosion o frätskador på metalldelar o kablage,

m.v.h

Har haft det problemet varje år på min skoter (på våren). Trodde det var ett rätt vanligt fenomen på vattenskotrar? Mina har dock aldrig exploderat, dom har hållt sig levande tills jag ställt undan skotern för vintern. Fick förklarat för mig att plattorna sjunker ner när inte batteriet används. Och då dör cellerna.

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18661

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

MikeC skrev:

Pwc skrev: Batteriet på bilden är av blyackumulatortyp. (också den vanligaste)

m.v.h

Har haft det problemet varje år på min skoter (på våren). Trodde det var ett rätt vanligt fenomen på vattenskotrar? Mina har dock aldrig exploderat, dom har hållt sig levande tills jag ställt undan skotern för vintern. Fick förklarat för mig att plattorna sjunker ner när inte batteriet används. Och då dör cellerna.

underhållsladdar du under vintern? Man bör ladda åtminstonne en gång i månaden när det inte används. En annan lösning är att inte sluta köra bara för att folk kallar årstiden för "vinter" och termometern visar minusgrader och det ligger vitt pulver på marken. ;-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18706

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Lime skrev:
underhållsladdar du under vintern? Man bör ladda åtminstonne en gång i månaden när det inte används. En annan lösning är att inte sluta köra bara för att folk kallar årstiden för "vinter" och termometern visar minusgrader och det ligger vitt pulver på marken. ;-)

Japp! underhållsladdar minst en gång i månaden under vintern. Heh, jo det går ju, problemet är ju att vi har nått här som kallas "is" ;-)

Re: Anledningen till att min RXP gav upp utanför Waxholm... 15 år 10 månader sedan #18711

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

MikeC skrev:

Lime skrev:

Japp! underhållsladdar minst en gång i månaden under vintern. Heh, jo det går ju, problemet är ju att vi har nått här som kallas "is" ;-)

Äsch, bara ett par-tre månader sedan tränar du CC-körning runt dem. ;-)
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.072 sekunder