Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18451

• natta
  • natta Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Probl. löst!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18457

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Låter absolut som ett bränsleproblem, plocka ner förgasarna och gör rent. Hoppas du fick den till ett bra pris...Lycka till med skotern, jag köpte själv en RX i våras och är toknöjd :winner:
Sea doo RX Millenium Edition

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18458

• natta
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack.

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18493

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det låter inte som att felet ligger i förgasarna. Utan snarare i bränsletillförseln.
Om den går bra på lågfart så betyder det att den får bränsle på lågfarten (lågfartsmunstyckenena är inte igensatta)
När den inte går bra på högfarten så betyder ju det isåf att högfartsmunstyckena sitter igen..
Och eller taskiga bränslepumpsmembran..
vilket skulle medföra att den skulle gå bra när du trycker hastigt på gasen. Det kan man förklara genom att accpumparna träder i kraft då. Och då har inte högfartsdelen i förgasarna nån större betydelse längre..
Jag skulle börja med att kolla att den verkligen får bränsle som den ska.tex bränslefilter osv
Ta lös bränsleslangen som går fram till förgasarna o håll den i en flaska samtidigt som du blåser lätt med tryckluft i tanken. Om det visar sig vara bra flöde så kan det vara aktuellt att rengjöra/renovera förgasarna.. Mikuni säljer renoveringskitt för förgasarna. Kostar 50 dollar st i usa.
Ett annat rätt vanligt fel på Rotax 951 är att slangen mellan ljuddämparen o pipan är trasig. vilket medför att motorn får i sig avgaser. Det testar man enklast genom att köra en sväng utan dynan.

M.v.h

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18504

• natta
  • Junior Member
  • Junior Member

Pwc skrev: Det låter inte som att felet ligger i förgasarna. Utan snarare i bränsletillförseln.
Om den går bra på lågfart så betyder det att den får bränsle på lågfarten (lågfartsmunstyckenena är inte igensatta)
När den inte går bra på högfarten så betyder ju det isåf att högfartsmunstyckena sitter igen..
Och eller taskiga bränslepumpsmembran..
vilket skulle medföra att den skulle gå bra när du trycker hastigt på gasen. Det kan man förklara genom att accpumparna träder i kraft då. Och då har inte högfartsdelen i förgasarna nån större betydelse längre..
Jag skulle börja med att kolla att den verkligen får bränsle som den ska.tex bränslefilter osv
Ta lös bränsleslangen som går fram till förgasarna o håll den i en flaska samtidigt som du blåser lätt med tryckluft i tanken. Om det visar sig vara bra flöde så kan det vara aktuellt att rengjöra/renovera förgasarna.. Mikuni säljer renoveringskitt för förgasarna. Kostar 50 dollar st i usa.
Ett annat rätt vanligt fel på Rotax 951 är att slangen mellan ljuddämparen o pipan är trasig. vilket medför att motorn får i sig avgaser. Det testar man enklast genom att köra en sväng utan dynan.

M.v.h

Hej, tack för ett så utförligt svar, verkligen! Jag undersökte motorn igår och upptäckte direkt att "luftburken" som sitter anstluten till båda förgasarna hade hoppat av. Självlart tänkte jag då att det var det som var problemet så jag skruvade tillbaka den samt bytte ut tändstiften (de gamla var väldigt torra).

Sedan blev det testrun. Problemet kvartstod... Denna gång ville skotern dock varva ur fullt emellanåt innan den "började kväva sig". Man får liksom "pumpa" på gasen för att få upp han i varv och när man sen kommer upp i full fart kan han hålla kvar sig där ett bra tag innan den börjar kväva sig själv igen.

Mystiskt.... Ska följa dina råd.

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18506

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag tror med tanke på hur lite och troligtvis sällan den har gått att bensinen har lämmnat rester i förgasarna när den dunstat bort, om du inte orkar skruva isär fuggarna så kan du slå i en flaska förgasarrengöring och ut och kör. Men ligg inte på fullt och försök plåga den att gå, för att om den får för lite soppa så kan du bränna kolvarna...

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18511

• natta
  • Junior Member
  • Junior Member

Eneby1 skrev: Jag tror med tanke på hur lite och troligtvis sällan den har gått att bensinen har lämmnat rester i förgasarna när den dunstat bort, om du inte orkar skruva isär fuggarna så kan du slå i en flaska förgasarrengöring och ut och kör. Men ligg inte på fullt och försök plåga den att gå, för att om den får för lite soppa så kan du bränna kolvarna...

Already done... Hjälpte inte :-(

Får bli helgprojekt att skruva bort förgasarna och kolla allt, inklusive det du sa!

Vänligen, N

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18512

• eneby1
  • eneby1 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Det tar ett tag innan det löser upp allt, så det kan ta ett par dar. Men det bästa är ju att plocka ner och göra rent ordentligt. Lycka till :good:

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18519

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag har skruvat med en RXDI som grenröret hade spruckit på, alltså mellan avgas och vattenkanal alldeles intill cylindrarna, det gör att det sprutar ut vatten i avgaserna hela tiden och du får ett högre mottryck. Det i sin tur gör att den inte varvar som den ska.

Bara en tanke.
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: GSX Limited vill inte varva ur? 15 år 10 månader sedan #18535

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Ok.
Du får alltså pumpa på gasen för att få den att varva ur.
Det medför att accpumparna förser motorn med bränsle
Då ligger felet mest troligt i igensatta högfartsmunstycken.
Det felet har jag också haft på en Gsx L som jag hade för några år sedan.

Helt i linje med Eneby. Rengjör Fuggarna
Det är dock lite tidsödande att plocka ur fuggarna på en 951.
Rätt trångt tycks jag minnas. Tror att det var lättast att plocka pipan.

m.v.h

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.061 sekunder