Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18368

• natta
  • natta Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Nu är det så att jag imorgon ska åka och köpa mig en SeaDoo GSX Limited, men har ett problem. Skotern säljs utan kärra och vi ska därför hämta den med en vanlig tippkärra. Frågan är bara, hur kommer det att gå?

Jag vet att jag kommer att få testköra skotern i en sjö där och tänker därför att det lättaste sättet att få på skotern på kärran är att ta den direkt från vattnet (alltså köra ner kärran så långt det går och sedan snurra upp skotern). Alternativt att vi, 4 män och 2 tjejer, helt enkelt lyfter skotern (runt 300kg) på kärran vår, realistiskt?

Det som oroar mig är botten på vattenskotern. Hur bör jag spänna fast skotern? Ska jag lägga skotern på snedden sedan och spänna fast den med spännband eller lägga "träbitar" på varje sida om skotern för att få den stå rakt och sen spänna fast? Tänkte även lägga lite mattor som underlag, det lär väl duga?

Någon som fraktat en skoter på släp förr? Hur svårt är det? Vi ska åka 20 mil.

Vänligen, N

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18369

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hej Natta.

Vet ej om du hämtat skotern än, men det lättaste är nog att snickra ihop en liten ram med två längsgående reglar som du kan klä med nå´n matta eller dyl och lägga på kärran.
Tänk på att du ska ha av skotern från kärran också, om du nu backar ner kärran i vattnet då du tar upp den.

Svara gärna hur det gick.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18371

• birgppa
  • birgppa Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Rulla ihop två mattrullar att ställa den på och sen spänna fast med spännband?
Yamaha FX Cruiser SHO -

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18373

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hmm, sorry. Såg just att det var nyss du skapade tråden. :oops: Du har förmodligen inte fått hem din SeaDoo GSX Limited.
Ett tillägg ang. att spänna fast skotern,,, kom ihåg att ta ett spännband genom nosöglan och spänn det bakåt. Det förhindrar att skotern hamnar i bagaget på bilen om du skulle behöva tvärnita. Förövrigt gäller väl "Bättre för många spännband, än för få" :oops:

Lycka till!
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18374

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Eftersom jag antar att det är belysning på tippkärran så kan ni inte backa ner släpet så långt. Och visst går det att lyfta upp skotern om ni är 6 personer men då kommer ni få bada benen.

Jag skulle istället låta skotern ligga på säljarens trailer och sedan skjuta över den på tippkärran och låta den ligga med aktern framåt. Är ni 6 pers är det absolut inga problem. Lägg en matta eller nåt på flaket bara. Sen är det bara att spänna fast skotern.

När du sedan har fixat en egen vagn är det bara att vinscha över den till trailern så hamnar den rätt. ;)
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18380

• natta
  • natta Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
Tack för svar hörrni! Verkligen!

Tror jag kör på lite mattor som underlag och sedan två ihoprullade mattor på vardera sida om skotern för att stabilisera den.... Sen aktern frammåt och spänna rikligt med spännband och så att den dras bakåt lite (för att förhindra det någon ovan nämnde, skotern i bilen vid en tvärnit).

Den står ju på en vatteskotertrailer nu, men som dock inte medföljde.... Det enklaste måste ju då vara att kasta i den med den (i sjön alltså), provköra och ta upp den med den trailern igen för att sedan lyfta över skotern till mitt släp och då börja spänna fast den. Eller? Vad säger ni?

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18381

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Om trailern och släpet är ungefär lika höga är det bara att backa akter mot akter och lyfta/vinscha över. Kom ihåg att ha både släp och trailer kopplade till bil när bytet sker.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18382

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag tror att det är det enklaste och säkraste sättet. Framförallt om ni låter vagnarna vara påkopplade till bilarna, då är risken minimal att det ska hända något. Och har du tur så är vagnarna i samma höjd också.

Och precis som någon annan sa innan, hellre ett spännband för mycket. Försök att spänna med varsitt band från 4 olika hörn, då kommer skotern ligga där den ligger även om ni åker förbi en rallybana på vägen hem. :) Ev kommer fören sticka ut något bakåt och då får ni istället se till att dra spännbanden i aktern och sedan bakåt och tvärtom i fören. Men det där löser sig säkert när ni väl har skotern på plats.

Lycka till med köpet! / E
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18403

• birgppa
  • birgppa Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Om den ligger på en vattenskotertrailer så är det troligtvis inga rullar på trailern, bara medar. Då är det kanske en bra ide att ha med sig ett par rullar du kunde sätta på ditt släp så att överflytten funkar lättare. Fast om ni är mycket folk så går det ju ändå.
Yamaha FX Cruiser SHO -

Re: BEHÖVER IILLA KVICKT ETT SVAR! 15 år 10 månader sedan #18463

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

Natta skrev: Hej,

Nu är det så att jag imorgon ska åka och köpa mig en SeaDoo GSX Limited, men har ett problem. Skotern säljs utan kärra och vi ska därför hämta den med en vanlig tippkärra. Frågan är bara, hur kommer det att gå?

Jag vet att jag kommer att få testköra skotern i en sjö där och tänker därför att det lättaste sättet att få på skotern på kärran är att ta den direkt från vattnet (alltså köra ner kärran så långt det går och sedan snurra upp skotern). Alternativt att vi, 4 män och 2 tjejer, helt enkelt lyfter skotern (runt 300kg) på kärran vår, realistiskt?

Det som oroar mig är botten på vattenskotern. Hur bör jag spänna fast skotern? Ska jag lägga skotern på snedden sedan och spänna fast den med spännband eller lägga "träbitar" på varje sida om skotern för att få den stå rakt och sen spänna fast? Tänkte även lägga lite mattor som underlag, det lär väl duga?

Någon som fraktat en skoter på släp förr? Hur svårt är det? Vi ska åka 20 mil.

Vänligen, N

Hur har det gått? Har du fått hem skotern?
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.066 sekunder