Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Begagnad USA-import 15 år 11 månader sedan #17044

• jowel
  • jowel Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Vet att det diskuterats en hel del om hur det ligger till med usa import. Men inte hur det ligger till i praktiken när man väl har en usa-importerad skoter. Är inne på att köpa en begagnad rxp-x. Vad är skillnaden på försäkringen? Vad är skillnaden på service/reservdelar? Är det något annat man ska tänka på vid köp av begagnad usa-importerad skoter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17067

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Du bör nog tänka på att det kan bli problem med tullen... verkar vara många skotrar som sitter fast på grund av att dom inte är CE märkta

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17069

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Är den redan i Sverige så är det nemas problemas.

Försäkring hos exempelvis försäkringsproduktion är nån hundring dyrare än svensksåld. Reservdelar är de samma och samma peng. Just för en 2008 så har du ju ingen garanti heller även om den är svensksåld. Ska det spela någon roll så får dom förlänga garantitiden till 5år.

Lycka till!
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17070

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Eller så försäkrar du den hos Alandia dom tar iget extra för att den är importerad försäkringen blir snarare billigare pga en importerad maskin har ett lägre andra handsvärde än en Svensksåld maskin, därav lägre premie vilket är rimligt eftersom det är värdet på maskinen som skall styra vilken premie som du skall betala.
/Robban

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17074

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Robban skrev: Eller så försäkrar du den hos Alandia dom tar iget extra för att den är importerad försäkringen blir snarare billigare pga en importerad maskin har ett lägre andra handsvärde än en Svensksåld maskin, därav lägre premie vilket är rimligt eftersom det är värdet på maskinen som skall styra vilken premie som du skall betala.
/Robban

M.a.o. så får du också lägre tillbaka för en importerad om du försäkrar den hos Alandia. (*källa Robban)

Vad jag vet så sänker inte Försäkringsproduktion din slant du får tillbaka p.g.a. av att den är importerad. Jag har säkert fel men det är min uppfattning iaf.

Gör så här, ring till de båda försäkringsbolagen och begär offert och var nogrann med att höra vad de ställer för krav på dig och din förvaring.

/ Robin
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17236

• bandit_nr1
  • bandit_nr1 Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det spelar ingen som helst roll om den är import eller inte. Att en import skulle vara värd mindre har jag svårt att tro, jag köper hellre en fin import än en små risig svensk såld skoter för samma pengar.
Ingen jag känner har brytt sig ett skit om skotern har varit svensk såld eller inte.

Och en icke CE märkt skoter går lika bra att försäkra som en CE märkt skoter.
Folk tror att de blir lurade om de köper tex en import bil eller skoter men alla svenskar är inte heller helt ärliga ;)
Kör en RXP 2007 med x-kompressor, x-ecu, 42 spridare,RR intercooler, solas 15-20r, 3" flex rör och Riva filter, Riva nozzel med 81mm ring, Worx intake och diverse andra mods.

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17313

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hela grejen med CE-märkning framstår som ett trams från våra jobbiga EU-ledamöter för att krångla till det för länder som är utanför EU. Att en icke CE-märkt båt från eller skoter från USA skulle vara osäker är rent bullshit med tanke på hur stränga regler som tillämpas i landet i väst.

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17428

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Jag hörde också att det endast är beggade skotrar som fastnar i tullen.
Nya (oanvända) går förbi utan problem.

Det är ju mej veterligen ingen skillnad mellan en ce-märkt och icke ce-märkt skoter förutom
dekalen då..
Avgasrening mm är ju samma.

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17429

• pwc
  • pwc Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det vore ju tråkigt om man inte kan handla skoter från staterna i fortsättningen.
Handlarna / agenterna här i sverige tar ju typ 40 till 50 tkr mer för en ny skoter tex RXP-X
Ser inte anledningen till att skänka dem en massa pengar i onödan.

Köpte själv en ny skoter i CA för nåra år sedan. Den betalade jag 98 tkr för klar här.
Skotern var en Seadoo RXP 215 mayagold. 2006 årsm
Den kostade då i sverige 145 tkr.

Man får kännslan av att den där jä....la ce-märkningen endast är till gagn för handlarna. O
inte för säkerheten mm som det var tänkt till från början.

Re: Begagnad USA-import 15 år 10 månader sedan #17431

• a2s
  • a2s Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Precis, hela grejen med CE-märkningen har en rutten hemlig agenda som importörerna garanterat jublar åt som vi konsumenter glatt får betala för. Paradoxalt nog får man ta in bilar från USA utan större problem.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.068 sekunder