Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16339

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0

rogge skrev: Ok mycket möjligt men jag tror inte att det skadar att köra den ett par min på land om man är orolig för överhettning då det ändå tar ett tag för motorn o komma upp i temp, däremot så går det förbaskat mycket fortare med värmen på avgasssidan, däremot så vågar jag varken säga bu eller bä då det gäller carbonringen samt slitringen, men för motorn tror jag inte att det är någon fara.

Både ja och nej.. skulle jag påstå.. man kan nog köra nån minut på tomgång utan att motorn tar skada men du har ju aldrig på facit "hur många minuter" innan glykol temperaturen blir för högt

Det blir som att köra en bil på tomgång som inte har nån fungerande fläkt till kylarn..

Rideplaten är ju skotern "kylare"... den fungerar först när skotern ligger i vattnet.. annars har ju glykolen aldrig nån chans och bli kyla ner sig..

Sen funderar jag på ensak till.. Vad finns det för vits med och köra mer än 1-2min på land? systemet hinner ju fint och köra sig fritt från salt vatten på ca 1min..

Vattnet ska ju bara pasera grenröret, vattenboxen och intercooler.. resten är ju sluten system

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16357

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Rxp_Kimmo skrev:

rogge skrev: Ok mycket möjligt men jag tror inte att det skadar att köra den ett par min på land om man är orolig för överhettning då det ändå tar ett tag för motorn o komma upp i temp, däremot så går det förbaskat mycket fortare med värmen på avgasssidan, däremot så vågar jag varken säga bu eller bä då det gäller carbonringen samt slitringen, men för motorn tror jag inte att det är någon fara.

Både ja och nej.. skulle jag påstå.. man kan nog köra nån minut på tomgång utan att motorn tar skada men du har ju aldrig på facit "hur många minuter" innan glykol temperaturen blir för högt

Det blir som att köra en bil på tomgång som inte har nån fungerande fläkt till kylarn..

Rideplaten är ju skotern "kylare"... den fungerar först när skotern ligger i vattnet.. annars har ju glykolen aldrig nån chans och bli kyla ner sig..

Sen funderar jag på ensak till.. Vad finns det för vits med och köra mer än 1-2min på land? systemet hinner ju fint och köra sig fritt från salt vatten på ca 1min..

Vattnet ska ju bara pasera grenröret, vattenboxen och intercooler.. resten är ju sluten system

Jo men frågan var om man kan köra den längre än en minut på land? jag vet inte om carbonringen, slitringen mm tar skada men jag tror inte att motorn tar skada av det.
Själv så brukar jag aldrig köra mer än en minut, men att jämföra med en bil utan kylfläkt verkar inte vara en bra jämförelse, jobbar som bilmek sen tio år tillbaka och jag vet att startar man en bil och kopplar bort kylfläkten så kan den stå upp till 20 min utan överhettning.
När man har bytt termostat tex och skall lufta systemet så kan det ta en jä..a tid att få upp temperatur och få kylfläkten att gå och därefter veta att luften är bort, så tyvärr kimmo denna jämförelse håller inte.

sen självklart så kan skoterns motor bli varmare på kortare tid men jag tror inte att det handlar om ca 3-5 min och motorn pajjar eller går för varmt, men jag håller med 1 minut räcker gott och väl.

men frågan var iaf hur länge kan man köra, och när det gäller dom rörliga delarna och vad som kan ta skada så har du säkert bättre koll än många, du har ju rivit lite rotax delar ;)

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16360

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
OK.. kanske var lite "dålig" jämförelse hehe... men för att förklara det enklare så valde jag just bil historien:)

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16619

• coolin
  • coolin Profilbild
  • New Member
  • New Member
Kanske är en dum fråga, men varför är det viktigt med vilken ordning man sätter på vattnet/skotern???

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16692

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Coolin skrev: Kanske är en dum fråga, men varför är det viktigt med vilken ordning man sätter på vattnet/skotern???

Vad jag har hört så är inte skotern igång när du sprutar in vatten där bak så trycks vattnet in i motorn, eller nått. Är motorn igång när du sätter på vattnet så är det lugnt. Men stänger du sedan av motorn när vattnet är på så blir det samma problem igen.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: starta skotern på land 15 år 11 månader sedan #16718

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
1 starta motorn.
2 koppla på vattnet.
3 koppla bort vattnet.
4 stäng av motorn.

gäller alla vattenskotrar för att vara på den säkra sidan :winner:
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.057 sekunder