Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

RXP startproblem, klickar och piper 16 år 3 dagar sedan #15241

• navara
  • navara Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Skulle starta min rxp -06 som jag köpte i vintras idag men det gick inte som jag ville. Har haft en ctek laddare på i stort sett hela vintern och lampan på laddaren lyste grönt så batteriet borde ju vara fulladdat. Då jag la fast nyckeln pipar den 2 gånger vilket den väl skall göra? Tryckte på startknappen och det bara klickade, startmotorn försöker inte ens dra irunt. Liten stund efter jag lagt fast nyckenl och de två pipen ljudit börjar den med 4 snabba pip någon sekund tyst och 4 snabba igen osovidare. Dessa 4 snabba pip ljuder oberoende om jag tryckt på startknappen elelr inte.
Har kollat så batteriskorna sitter ordentligt så vad är det som kan vara fel? Vad betyder de 4 snabba pipen?
Börjar ju vara öppet vatten snart så inte passande med en skoter som inte vill starta nu :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 3 dagar sedan #15245

• rxp_strömberg
  • rxp_strömberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
kanske kan vara startrelät?? tror de är en brun koppling som sitter vid styrboxen fram i skotern....

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 3 dagar sedan #15246

• g-sson
  • g-sson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
dom 4st snabba pipen varnar för att man har nyckeln i, så man inte ska glömma den och suga ur batteriet.

-Åk före du, Jag väntar där framme!

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 3 dagar sedan #15252

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Vill inte måla fan på väggen. Påminner om min rxt -05 när lagerna i kompresson gett upp. Axeln blev då inte linjär och det gick då så trögt att motorn helt enkelt inte gick runt.
Först till Eggegrund vinner......

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 2 dagar sedan #15281

• samson
  • samson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

conny skrev: Vill inte måla fan på väggen. Påminner om min rxt -05 när lagerna i kompresson gett upp. Axeln blev då inte linjär och det gick då så trögt att motorn helt enkelt inte gick runt.

Blev den så av att stå still en vinter? jag skulle ju tippa på startmotor / relä.

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 2 dagar sedan #15295

• conny
  • conny Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Han skrev att han köpte den i vintras......... Min Pajade efter tre dagar. Klickar det borde det inte vara relä ?
Först till Eggegrund vinner......

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 2 dagar sedan #15302

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
hm hade du skruvat av plus eller minus kabeln när laddaren satt på??

jag fick ett tips av den personen jag köpte min C-tek 3600 laddare ifrån, att man skulle ta bort kablarna när man laddar,
annars går laddströmmen ut i systemet, och kan tex förstöra laddrelä, eller att något muppar sig i data systemet på skotern.

inge kul å få ett sånt problem..
sen märkte jag åxå att det inte var så smart att ladda på "moppe" symbolen, utan det ska vara "bilbatteri" symbolen man ska ladda på, så batteriet får kräm.

du kan testa spraya 5-56WD40 på minus jordarna på motorn. bara följa kablarna å lysa med lampa så hittar du dom.. en vanlig Rotax 4-tech har typ 2-3 minus skruvar fram på motorn.. det går att se dem om du sticker ner huvudet :D
lycka till med fel sökningen
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 1 dag sedan #15316

• navara
  • Senior Member
  • Senior Member
Ok då verkar ju pipande vara normalt ändå. Startrelä klickar, hur vet man om det är sönder eller inte? Jo kablarna har suttit fast vid laddning så får väl bara hoppas att det inte gjort någon skada. Skall prova med lite wd40 på jordställena.
Har inget annat batteri att prova med men kan det vara så att fast laddaren påstår att batteriet är fulladdat att det ändå inte har tillräcklit med kräm för att starta utan bara klickar för att den inte får tillräckligt hög ström?
Annors så skall den ändå in för service i nästa vecka så de får väl försöka hitta startfelet då om det inte löser sej.

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 1 dag sedan #15326

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

navara skrev: men kan det vara så att fast laddaren påstår att batteriet är fulladdat att det ändå inte har tillräcklit med kräm för att starta utan bara klickar för att den inte får tillräckligt hög ström?

ja så kan det åxå bli.. testa koppla upp ett till batteri så du vet att du får massa strömming till start motorn. låna bil batteriet eller nått. lycka till
min C-tek laddare är sönder, vet inte vad som hänt, den är fast i stand by läget. :mad2:
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: RXP startproblem, klickar och piper 16 år 1 dag sedan #15331

• navara
  • Senior Member
  • Senior Member
Går det bra att ta ett batteri som är betydligt mer kräm i än det skall vara. Menar är det ingen risk om man ex. kopplar i ett bilbateri, elsystemet tar inte nån skada då det är betydligt kraftigare än det borde vara?

Sidan laddades på: 0.078 sekunder