Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Länspump 16 år 4 månader sedan #11241

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
fält: dra du det rätt ut genom skrovet med genomföring.. så har du kvar orginal systemet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Länspump 16 år 4 månader sedan #11345

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Instämmer! De två självlänsarna drivs av trycket som byggs upp i impellern men jag vet inte hur bra de egentligen fungerar. Kan komma ut en hel del vatten ur avtappningspluggarna när man tar upp skotern efter ett åk. Vi satte dit en elektrisk men en skrovgenomföring till skrovdelen som går att ta av på RXP:n. Med en snabbkoppling så är det bara att klicka ur och lyfta upp. Tänk på att det är dubbelplast så när du kniper ihop skrovgenomföringen kan den mjuka plasten buckta lite innåt..

Re: Länspump 16 år 4 månader sedan #11672

• crazy frog
  • crazy frog Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Såg denna tråd och tycker den är värd att lyftas. klart man ska se till att ha en riktig länspump.
Inge skoj att stå ute till havs med en skoter som tar in vatten där motorn har lagt av på, då är det bara invänta att den kommer ligga under ytan!
Kostar runt 5hundringen och den bästa investerade 5hundringen ni kommer att göra på er skoter!

Re: Länspump 16 år 3 månader sedan #11716

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag köpte en länspump på Biltema (och skrovgenomföring o on/off knapp) borrade hålet för genomföringen i plasten som titter under sadeln (som man tar bort när man ska skruva med motorn) bak under handtaget, tyckte det var bätte än att borra i skrovet, on/off knappen är en dragströmbrytare som jag har satt på styret under summern. Pumpen är as bra att ha när man är ute och hoppar i stora vågor och landar på "baken" då får den jobba ;).
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16350

• rxp_strömberg
  • rxp_strömberg Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Rxp_Strömberg skrev: Japp de gjorde jag.. blev mycket bra.. sen tog ja en ganska grov slang från pumpen upp till ett ganska liten skrov genomföring, har prövat å fylla på med vattenslangen i skrovet för å pröva å när ja slog på strömbrytaren så står de en 3m stråle rätt ut.... så de ser man direkt..
när man e ute å åker så e de bara å vrida på huvudet å titta bakåt å slå på strömbrytaren så ser man direkt om de e vatten i skrovet....smidigt som fan.....å skulle de vara så att de blev ett tillbud å skotern börjar ta in vatten så e de bara å slå på brytaren å gasen i bott mot land....man får ju ett par viktiga sekunder till på sig....

Fan vilka kloka ord ja har använt tidigare... synd att de drabba mig själv bara... :-D

Vill bara säga en sak... har ni inte en elektrisk länspump i skotrarna så sätt in de NU!!!
idag utanför uddevalla så började min skoter ta in vatten... MYCKET VATTEN, verkar som att kevlar tätningen i skrovgenomföringen har gett sig... när ja slog på gas så varva motorn bara upp till varvstopp men ja kom ingenstans. å när ja stängde av å lyfte på sadeln å fick se att de va en jävla massa vatten i skrovet så blev de lite jobbigt.. slog på strömbrytaren till pumpen å körde mot kajen, kunde köra i 4,8 knop ungefär, sen bara varva de utan å ge någon fart... å i den farten utan pump så lovar ja att de är långt till bryggan,å skotern hade nog hunnit sjunka i hamnen, de gick fort, när ja väl kom till bryggan å sprang upp å hämta bilen å körde ner kärran i vattnet å tog upp skotern, så slog på brytaren igen uppe på land å öppna pluggarna bak, så rann de nog å spruta genom skrovgenomföringen i ca 3 min... så vill bara ge er en varning.... se till å ha riktigt bra ordning på grejerna.. denna gången gick de bra....

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16353

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Tråkigt att höra Strömberg inte någon perfekt start på säsongen direkt. Hoppas att du får i ordning maskinen och att inte att för mycket tog skada.
/Robban

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16355

• rxp_strömberg
  • Premium Member
  • Premium Member
Har redan rivit allt...hoppas ja får tag i delar imorgon, för i så fall så sätter jag ju ihop den direkt, tur de hände nu å inte mitt i sommaren... men vet inte hur jag ska se om tätningen är hel eller trasig.... någon som varit ute för något liknande?? vad var fel den gången??

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16359

• rogge
  • rogge Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
skönt att det gick bra iaf, kan du inte ta en bild och visa vart du har satt slangen för att få ut vattnet?
jag har nämligen funderat på att skaffa en läns men vet fan inte vart man skall dra ut den, har ingen lust att borra i skrovet.

mvh Roger

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16375

• rxp_strömberg
  • Premium Member
  • Premium Member
Rogge... Jag har satt genomföringen under öglan bak under sadeln, har ingen bra bild på de nu... men ska försöka skaffa de... borrade bara ett hål å drog ut.... inga problem....

Re: Länspump 15 år 11 månader sedan #16394

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Tur att man satt i en i vinter då ifall det skulle ske.
Trökigt att höra men den är ihop till nästa helg eller??

Sidan laddades på: 0.067 sekunder