Vill du synas här?
Vill du synas här?
Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: "NERO" CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38603

  • ragnar
  • ragnar Profilbild
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Inlägg: 137
  • Karma: 1
  • Tack mottaget: 0
Ta med dig Nero till Skokloster nu på söndag!
Ragnar, #86, Kawasaki 300 LX & Kawasaki 800 SX-R
<a class="postlink" href="nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/" onclick="window.open(this.href);return false;">nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38661

  • ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 492
  • Tack mottaget: 3
Godmorgon,

Han lägga ca 3 timmar inkörning på motorn igår kväll med ett varierad varvatal om 3500-5500 rpm. Gjorde en del "toppar" varav en om 1,65 bar och 8400 rpm. Den mauella boostcontrollen stod hela tiden på lägsta inställningen så wastegaten kunde gripa in så snabbt den kunde.
Accelarationen är helt obeskrivlig och man får verkligen passa sig när turbon börjar ladda på, - absolut ingen kommer bli missnöjd med draget!!!


Paus i Waxholm för att se över oljenivån, eventuella läckage osv


Skotern är etestiskt långt ifrån klar men det känns skönt att ha fått i henne i vattnet

bild 3.JPG
Här ser man ett extrabatteri med en temporär stand-alone lambda system från MoTeC där man kan övervaka lambda värdet i realtid. Ett bra komplement till lambda loggfunktionen. Dessutom en laddtrycksmätare för att försöka hålla laddtrycket på maximalt 7 psi under inkörningen, ca 0,4-0,5 bar

Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38702

  • ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 492
  • Tack mottaget: 3
Godkväll,

Mer mappning och inkörning avverkad

Toppnotering 9076 rpm och 1,77 kg laddtryck
(Hade satt rpm limiten till 9000 rpm)
Skotern gör skäl för sitt namn.... - NERO :evil:

Film och mer data kommer

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38720

  • berka
  • berka Profilbild
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Inlägg: 57
  • Tack mottaget: 0
livsfarlig maskin! låter som ett monster !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38773

  • ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 492
  • Tack mottaget: 3
Hej,

En del modifieringar behövs asap pga monstereffekten:

-Måste ta ned pumpen och arbeta med en longblade impeller i 160 mm utförande och en helt annan aggressiv pitch

-Måste dämpa ljudet en aning till, routa mer vatten den ändutblåset efter lambdan (I annat fall får jag INGA kompisar på sjön och kommer aldrig klara de 95dB som de flesta tävlingar har som avgaskrav

-Bygga färdigt sceenpipen till wastegaten och leda ut den ur skrovet då den får jobba mycket

-Koppla in de 3 "fly by wire" mappningarna som jag har klara i olika effektutföranden. Mao så genom ett knapptryck så ändras effekten i realtid. "Stock", "Mild" & "Wild"

-Byta ut den manuella boostcontrolern mot en elektronisk från MoTeC för att mer exakt kunna lägga effekten högt utan risk för för höga laddtryck

-Montera en fast laddtrycksmätare i konsollen

Ber att få återkomma inom kort

Mvh Niklas
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 8 månader sedan #38780

  • Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Inlägg: 233
  • Tack mottaget: 0
Bra Niklas!
Mycket spännande det börjar hända grejer..
Kämpa på nu så vi kan testköra.. :)
mvh
/Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 5 månader sedan #39352

  • ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 492
  • Tack mottaget: 3
Godkväll,

Efter mycket nedlagt arbete med att mappa iordning en Turbo fil (MoTeC), är jag nu alldeles nästan klar och resultatet kan ni se i bifogad fil.
Jag har lagt ned mycket tid för att få den körbar utan nämnvärt turbolag.
Vidare så kommer en populärt tillval att vara en ställbar knapp på styret där man kan ändra program(effekt) on the fly. Längre ned i detta inlägg finns en film där just "stock" versionen är aktiverad och skotern varken drar mer bensin eller går snabbare än just original.
Mao så kan man önska precis vilken effekt man vill ha i läge 1, 2 och 3 på knappen

På filmen ser ni "Turbo 1" prestanda, ca 400 Hp avsedd som en intro Turbopaket till Yamaha GX1800 motorn, FZR, FZS, SHO, VXR, VXS, HO modellerna.
Turbo 1 kommer att fungera bra utan "förstärkt" motor och beroende på pump och mod ge en toppfart om 72-75 knop.

Inom kommer kommer även "Turbo 2" & den extrema "Turbo 3" att lanseras.
Gränsen för 99? oktan (V-power) går vid ca 1,4 bar - 20 psi laddtryck, därefter gäller VP fuel (109 oktan) alterantivt flygbensin (110 oktan)

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING


Turbo 1


Turbo Stock
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 5 månader sedan #39353

  • Øyvind
  • Øyvind Profilbild
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Inlägg: 233
  • Tack mottaget: 0
Hej Niklas !
Det ser riktigt bra ut.. :)
Äntligen lite bra och heta projekt och följa...
ser fram emot fortsättningen och testrundan.. :)

mvh
Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 5 månader sedan #39354

  • kongo_81
  • kongo_81 Profilbild
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Inlägg: 115
  • Karma: -1
  • Tack mottaget: 0
Ser riktigt trevligt ut :) Det kanske är turbo man skulle satsa på istället...
Hur menar du med att det inte funkar att ladda mer än 20psi på macksoppa?
I min värld så sätter inte oktanen stopp vid så låga tryck utan det handlar bara om blandförhållandet.

/Jonny
YAMAHA FZR-09 RIVA steg 1++
HONDA AQUATRAX F12-X 2004 Såld

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: &quot;NERO&quot; CARBON FIBER 11 år 5 månader sedan #39355

  • ribextremeracing
  • ribextremeracing Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Inlägg: 492
  • Tack mottaget: 3
Hej Kongo,

Helt rätt!
Det handlar självklart om fler parametrar än så. Men för att förenkla för gemeneman så undviker jag att gå in i detaljer såsom; konstruktionen av förbränningsrummet, graden av aggressiv tändning, bensinkvaliteten, laddtrycket, slitagefaktorn, topplockspackning, injektoreffektiviteten, insuget utformning, insugstemperaturen etc etc

Då jag främst tar fram trimapplikationer där kunden sätter värde på hållbarhet och körbarhet är i det här fallet 20-22 psi (1,4-1,5 bar) laddtryck målet vid en off-shore setup med vanlig 98 / 99 oktan bensin (Turbo 1) Man får ej glömma att en skoter går i konstant uppförsbacke hela tiden gentemot en bil som har många stunder av begränsad eller ingen last.

För att bredda perspektivet lite, World Finals Lake Havasu (WM), där majoriteten ligger på 1,2 - 1,4 bar med några få undantag under ett par sekunder i samband med tex ALS (Launchcontrol) på startsträckan.

I den kommande Turbo 2 versionen kommer jag ladda på ordentligt med hjälp av Avgas, ett mycket stabilt 110 oktanit bränsle.
Men med mer effekt så ställer trimmet högre krav på alla komponenter runt omkring, inte allra minst pumpfunktionen och risken för "overstuffing" när du är uppe i hasigheter där ett "helt badkar" far igenom pumpen per sekund

Mvh Niklas

RIB EXTREME RACING
RIB EXTREME RACING - försäljning, service & trimning Yamaha vattenskoter & snöskoter.
Email:
Tel: 070-517 56 90

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.108 sekunder
Powered by Kunena Forum
Logga in  \/ 
x
x
Registrera  \/ 
x

VÄLKOMMEN!

Guppa.se är mötesplatsen för oss i Sverige som åker vattenskoter och
jetski. Här hittar du:

  • Senaste nyheterna
  • Forum med samlad kunskap och erfarenheter
  • Bloggar
  • Tävlingskalender och resultat
  • Webbshop med noga utvalda produkter

Självklart är det gratis att bli medlem!

 

Bli medlem

HÄNDER I FORUMET

Senaste forumtrådarna

  • Inga inlägg att visa.

Vem är online?

Vi har 131 besökare och inga medlemmar online

TÄVLINGAR & EVENTS

« Maj 2024 »
Mån Tis Wed Tors Fri Lör Sön
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31