Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34878

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

tekan03 skrev: Hej och välkommen till forumet! :winner:

Vad sägs om ngt som denna?
www.blocket.se/kalix/Sea_doo_GTI ... ?ca=11&w=3

tekan killen bor i Göteborg och du hittar en maskin i Kalix var det den bästa du kunde hitta :winner: :winner:

Dok är detta en bra maskin men en SHO för 100.000:- kommer du ha mindre värdetapp på så är det helt enkelt.

/Robban

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34880

• peter e
  • peter e Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 1
Hej! fx sho för 112 är min (peter gotland) och är omhändertagen som ett barn.
Trimgrejerna är inga extrema prylar utan (lite lagom) som egentligen bara gör
att skotern får bättre andning och därigenom givetvis går mycket bättre.
Dumpventilen har jag satt för att minska påfrestningarna på kompressorkopplingen (vilket yamaha borde gjort från början)
Du får gärna ringa mej på tel 0736-902059 om du vill ha mer info eller en liten
provkörning.
Mvh peter

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34881

• peterbaeza
  • peterbaeza Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
tack för tipsen Tekan, men Kalix är nog i längsta laget för att kolla in en skoter. RXP-RX är en tvåpersoners så den går också bort. RXT:n i Lund har jag faktiskt sneglat lite på.
Yamaha FX SHO - 08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34884

• peterbaeza
  • New Member
  • New Member
Hej Peter E.
Mailade dig via blocket tidigare idag. Ringer dig i morgon. Ser att du varit mycket aktiv här på forumet och verkar vara seriös vilket ju är ett stort plus.

Lowtech: tack för videolänken. Har just tvingat hustrun att se den och anar en lite mer positiv attityd till vattenskotrar från det hållet. Fast hon får ta kajaken så tar jag och barnen skotern :lol:
/Peter
Yamaha FX SHO - 08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34904

• kawa300x
  • kawa300x Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej!

Jag är ny här men har "Skotat" i snart 20år.

Har just bytt in min SHO Cruiser.
En mycket bättre familjemaskin får du leta efter, underbar på längre tripper och oerhört stabil med relativt låg förbrukning vi långfärd! Dock lite för väluppfostrad för att leka med.

Skulle vilja slå ett slag för GTX 185hk, om du ska ha den i saltsjön. Slutet kylsystem och en stabil familjemaskin det också, marginellt långsammare än SHOn och till nästan halva priset.
Personligen skulle jag nog ta GTXen då skillnaden i pris är större än skillnaden i funktion. Om du hittar en Seadoo GTX med få timmar så håller den i många år till om du sköter den.
Ett litet tipps till, prova INTE skoter med farthållare för då är du fast och kan inte välja något annat!! :)
Seadoo Gti -97 (97-03)
Seadoo GTX-04 (05-06)
Seadoo RXT -06 (06-08)
Yamaha FX SHO -08 (08-11)
Kawasaki 300x -12 (12-?)

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34905

• gurrag
  • gurrag Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag hade kört på en RXT eller GTX går att hitta riktigt bra maskiner till bra priser.
Lägg ner 2-taktsprojeketet.

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34910

• peterbaeza
  • New Member
  • New Member
2-taktsprojektet är nedlagt. Alternativen baserat på det utbud jag kikat på ser ut ungefär så här.

GTX-185 (04-07) prisnivå 60.000 +- 10.000
RXT-215 (07-08) prisnivå 80.000 +- 10.000
FX SHO-211 (08) prisnivå 110.000 +- 10.000

Priserna är med kärra som jag definitivt behöver och plus minus 10.000 baserat på lite sammanfattning av flera av de maskiner som finns ute till försäljning nu. Givetvis variationer baserat på timmar/skick med mera men ungefär ovanstående kokar det ned till. Finns kanske viss prutmån också men jag gissar på att den är ungefär lika stor i kronor räknat för de olika alternativen. Så frågeställningarna nu är alltså.

Är en lite nyare RXT-215 värd ca 20.000 mer än en GTX-185?
Är en FHX SHO värd ca 30.000 respektive 50.000 mer än RXT-215 respektive GTX-185?

Gissningsvis är svaret för mig egentligen nej på båda ovanstående frågor om man bara ser till nöjet med skotern. Jag kommer säkert att ha lika kul på en GTX-185, men sedan kommer ju parametrar som värdeminskning, servicekostnader med mera in. Och just farthållarfunktionen hos Yamahan tycker jag definitivt låter värd en del. Skall inte provköra någon sådan maskin innan jag är helt säker på att det i varje fall finns en liten chans att jag bestämmer mig för att lägga såpass mycket mer.

Nästa vecka börjar jag åka runt och titta lite på olika skotrar så då får jag lite mer kött på benen innan jag tar det slutliga beslutet. Skall även påbörja försäljning av MC och andrabil så lyckas jag få hyfsat betalt för dem så kanske de dyrare alternativen blir mer intressanta.

Stort tack för alla tips och synpunkter.
Yamaha FX SHO - 08

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34911

• gurrag
  • gurrag Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Tänk inte för mycket på antalet timmar som maskinen gått. Det är det skicket på motor/skrov som räknas hur har dom skött maskinen? Jag har en RXT som gått 200-250 timmar och går som en klocka. Dessutom är det många maskiner som har djävligt tveksamma timtal ute på marknaden. Ibland hittar man -05 som gått 35-50 timmar. Hur rimligt är det?

Det är mycket magkänsla och det totala intrycket av skotern som gäller. Bra och ny kärra är också plus. 80-kärror i bra skicka sjunker inte speciellt mycket i värde. Dessutom är det värdelöst att ha en kärra som inte funkar (elen t.ex.)

Kolla så dom inte skruvat med motor etc.

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34914

• kawa300x
  • kawa300x Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej

"Gurrag" har definitivt en poäng med Skick vs Timmar.

Hör med Niklas van Dorn på Nivado han är lätt att ha och göra med, kan säkert tippsa dig om någon GTX/RXT som han har sålt och vet att maskinen har något sånär rätt timmar och är servad ordentligt. Han är affärsman och det brukar uppskattas av honom då det är en möjlighet att sälja en ny maskin till den du köper av.

Lycka till!!
Seadoo Gti -97 (97-03)
Seadoo GTX-04 (05-06)
Seadoo RXT -06 (06-08)
Yamaha FX SHO -08 (08-11)
Kawasaki 300x -12 (12-?)

Re: Köpa 3-sits skoter 14 år 4 månader sedan #34917

• peterbaeza
  • New Member
  • New Member
@Kawa300X Nivado har ju dessutom en RXT www.blocket.se/stockholm/Seadoo_RXT_215_...49.htm?ca=15&w=3 och en GTX www.blocket.se/stockholm/Seadoo_GTX_185_...65.htm?ca=15&w=3 till salu till vad som verkar vara vettiga priser. Hade jag bott i Stockholm hade det varit verkligt intressanta alternativ att köpa av en seriös handlare som servat maskinen och ger garantier mm. Men nu bor jag i Göteborg och då blir det lite mindre intressant då det är i längsta laget att åka om något strular.

Men hittar jag inget här på västkusten som jag fastnar för till slut skall jag definitivt kontakta Niklas. Tack för tipset.

@gurrag jo jag har också noterat att en väldigt hög andel av maskinerna till salu har låga timtal och endast körts i sötvatten.......
Yamaha FX SHO - 08

Sidan laddades på: 0.089 sekunder