Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 1 vecka sedan #1865

• _anders
  • _anders Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0

FZR skrev:

_anders skrev: Yamahas fzr verkar grym med! Någon som vet hur många hästar den har?

FZR har samma motor som SHO från förra året, 1812cc och ca 210 Hk (mätt i pumpen).
Gällande pisstrålen är det en säkerhetsdetalj för att öka synligheten, man kan dock koppla bort den.

Mhm men bara 210 :S räcker det? :) jag var ju inne på rxp-x annars 255 stor skillnad?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 1 vecka sedan #1872

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 1 vecka sedan #1873

• vattenskoter
  • vattenskoter Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

_anders skrev:

FZR skrev:

_anders skrev: Yamahas fzr verkar grym med! Någon som vet hur många hästar den har?

FZR har samma motor som SHO från förra året, 1812cc och ca 210 Hk (mätt i pumpen).
Gällande pisstrålen är det en säkerhetsdetalj för att öka synligheten, man kan dock koppla bort den.

Mhm men bara 210 :S räcker det? :) jag var ju inne på rxp-x annars 255 stor skillnad?

Det ÄR skillnad, men precis som jag skrev också skillnad på hur man mäter effekten, Yamaha mäter effekten i pumen, dvs den effekt som kommer ut i vattnet. Kawasaki bland annat mäter effekten på vevaxeln. Sen är ju inte effekten det enda avgörande för prestandan, utformning av skrovet spelar också in.

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 1 vecka sedan #1884

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Aye, det sista man skall göra är att stirra på siffror. det finns lika många sätt att frisera siffror som det finns siffror.

att jämföra maskiner genom att titta siffror är alltså lönlöst (jag jobbar med datorer, och DÄR pratar vi siffror dagarna i ända. 54mbps trådlöst och 108mbps trådlöst är tex samma sak. bara dubbla kanaler öppna. dessutom skall varje paket som skickas trådlöst besvaras med ett ACK av samma storlek (~) vilket effektivt kapar hastigheten i 2 =))

kort sagt... enkelt att "ljuga" med siffror. och eftersom människan är skapt som vi är så tar vi tyvärr siffror som en exakt vetenskap och jämför rakt av.

Blev en lång uppsats. kort sagt... PROVA :D Köp sen =)
Utan att säga en massa om olika märken dock så är jag galet nöjd med min RXP-X. ångrar mig liiite att jag inte köpte 2 bara :D roligare att vara ute o leka 2 pers :D Enda negativa med vattenscooter som jag kan komma på =) hehe

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 5 dagar sedan #1908

• _anders
  • _anders Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
[/quote]
Det ÄR skillnad, men precis som jag skrev också skillnad på hur man mäter effekten, Yamaha mäter effekten i pumen, dvs den effekt som kommer ut i vattnet. Kawasaki bland annat mäter effekten på vevaxeln. Sen är ju inte effekten det enda avgörande för prestandan, utformning av skrovet spelar också in.[/quote]
Underligt sätt att ange effekten på en motor genom att ange dragkraften ifrån vattenjeten då borde man anget den i kg eller Newton inte hk, har kollat på yamas hemsida de skriver ju inte motoreffekten vad jag kunde se:(
men men är det så så.. bara den går lika fort som rxp-x så är jag nöjd:)

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 5 dagar sedan #1911

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member
Anders,
Toppfarten på dessa olika maskiner är i princip densamma (säger jag och sticker ut hakan något lite...) Seadoo är snabbare på platt vatten, men har inte en chans att hänga med i lite sjögång. Ta till dig detta och fundera på hur vattnet ser ut där du brukar köra, sällan ett matsalsgolv, eller?

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 5 dagar sedan #1913

• crazy frog
  • crazy frog Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Bra tråd, men när ni säger "provkör" och jämför.. hmm vart får man till en provkörning av dessa två maskiner?
Har Yamahacenter provkörning av sina maskiner?
Seadoo?

För man vill ju inte vara en testpilot :pilot: som ringer på annonser på blocket bara för att testköra..sedan gå och köpa en ny!

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 5 dagar sedan #1915

• vattenskoter
  • Elite Member
  • Elite Member

-=GTX=- skrev: Har Yamahacenter provkörning av sina maskiner?

Alla kanske inte har, ring och kolla med olika ÅF
Seadoo?

-=GTX=- skrev: För man vill ju inte vara en testpilot :pilot: som ringer på annonser på blocket bara för att testköra..sedan gå och köpa en ny!

Gissar att detta går bägge vägarna, en ÅF vill inte att du kommer och provkör och sedan köper en begagnad på blocket eller bara kör för att det är kul.

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 5 dagar sedan #1921

• nesam
  • nesam Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Angående hästkrafter har jag läst att Seadoo inte har 255hk, utan nånting runt 220-230hk. Det beror på att tillverkarna har typ 10-15% felmarginal när det gäller att ange hästkrafterna. Om jag minns rätt hade Kawasakis Ultra 250x ganska exakt 250hk.
Yamaha hade också slutat ange hästkrafterna på sina maskiner pga juridiska skäl, det hade varit något tjafs om det så nu anger dom inte styrkan längre.

Re: Skall gå från stå till sittmaskin 17 år 4 dagar sedan #1923

• morbid
  • morbid Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Jacke skrev: Angående hästkrafter har jag läst att Seadoo inte har 255hk, utan nånting runt 220-230hk. Det beror på att tillverkarna har typ 10-15% felmarginal när det gäller att ange hästkrafterna. Om jag minns rätt hade Kawasakis Ultra 250x ganska exakt 250hk.
Yamaha hade också slutat ange hästkrafterna på sina maskiner pga juridiska skäl, det hade varit något tjafs om det så nu anger dom inte styrkan längre.

som sagt... man skall inte lita på siffror. man bör testa sig fram själv och se vad man gillar.
Oavsett om min rxp-x har 255 eller 200 så går den förbannat bra och jag är smått förälskad i den =)
med det sagt kanske jag skulle gillat en RXT bättre. eller fått annan nytta av en sådan maskin som väger upp axx mm mm

Sidan laddades på: 0.064 sekunder